Clasper Heathrow-t álmodik Ferihegyre

2 perc

2005.12.19. 16:31

A brit BAA repülőtér-üzemeltető vezérigazgatója bizakodó a budapesti fejlesztések ügyében és nem fél attól, hogy egy új kormány ne tartaná tiszteletben a most aláírt szerződést és a BAA befektetéseit.

Heathrow-méretű terület, de jóval kevesebb utas.
Szép kilátások
© epiteszforum.hu
Mike Clasper, a Budapest Airport többségi részese-dését megvásárló brit BAA repülőtér-üzemeltető vezéri-gazgatója Londonban telekonferencián értékelte újság-íróknak és elemzőknek a reptér- ügyletet.
Az MTI kérdésére - miszerint lát-e beavatkozási kockázatot az adásvétellel kap-csolatos magyar-országi politikai vitákban - azt mondta: a BAA "nagyon jól fogja működtetni (ezt) a vagyont Magyarország javára ... és arra számítunk, hogy ez minden párt és kormány megelégedésére szolgál majd".
   
Hozzátette: a BAA hozzászokott a politikai változások kezeléséhez, ilyeneket sokszor átélt nagy-britanniai működése során is. "Nem hiszem, hogy bárki olyan jelzést akarna adni, amely szerint a befektetéseket nem fogják tiszteletben tartani" - tette hozzá. A BAA vezérigazgatója szerint azonban ha ilyesmi mégis
megtörténne, "visszakapnánk a pénzünket, 11 százalékos kamattal
együtt".
   
Clasper még november végén, egy londoni előadásában kijelentette: a BAA csak akkor indít a Budapest Airporthoz hasonló méretű beruházásokat, ha bízik a jelenlegi és a jövendő kormányok szándékaiban.
   
A kérdésre, hogy mit szól a Moody's Investors Service által a BAA adóskockázati besorolásában aznap végrehajtott leminősítéshez, Mike Clasper a hétfői londoni telekonferencián azt mondta: a lépés várhatóan csak csekély mértékben növeli a cég hitelköltségeit, de nem akadályozza a tervek megvalósításában.
   
Clasper bizakodó a budapesti fejlesztések ügyében: itt nincsenek meg azok a területi szűkösségek, amelyek a BAA nagy-britanniai tevékenységét állandóan jellemzik. Mint mondta, a budapesti repülőtér földterülete megegyezik a londoni Heathrow-éval, Ferihegy éves utasforgalma azonban 7,8 millió, és nem 67 millió, mint a Heathrow-n.
   
A vezérigazgató szerint a magyar repülőtérhez tartozó földterület alig, vagy egyáltalán nem beépített, vagyis a BAA csaknem zöldmezős jellegű fejlesztési lehetőségekhez jut, üzleti parkok, szállodák, kiskereskedelmi egységek formájában.
   
Az ügylettel járó árfolyamkockázatokról Clasper azt mondta: a légitársaságok euróban fizetik a leszállási díjat, ami azt jelenti, hogy ha a forint esetleg gyengülne, a BAA helyi költségei csökkennek, bevételeit azonban "őrzi az euró", ami "szokatlanul kedvező pozíció ... a valutakockázat abnormálisan alacsony".
   
A BAA még hétfő délelőtt, a londoni Cityben, befektetőknek tartott különtájékoztatóján közölte, hogy egyes nem alaptevékenységeket ki akar szervezni a Budapest Airportból. Chris Woodruff, a cég külföldi érdekeltségeit kezelő BAA International működésfejlesztési igazgatója - aki a BAA előző napi tájékoztatója szerint Budapesten fog dolgozni, a BAA felső vezetéséből
kiválasztott stábbal együtt - a hétfői tájékoztatón azt mondta: a cég eladná a földi kiszolgáló részleget és a minibusz-szolgáltatást.