Egyszerű forma, olcsó ár |
A francia Reanult-csoporthoz tartozó Dacia tavaly megkétszerezte árbevételét a Logannak köszönhetően. Az olcsó Loganból tavaly 134 ezer 887 darabot adtak el, hatszor többet, mint egy évvel korábban. Jean-Michel Sicre, Dacia-vezér elmondta: tavaly a Dacia összesen 164 ezer autó adott el. A haszonjárműveket is beleértve tavaly 70 százalékkal nőtt az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest. A Dacia árbevétele 1,1 milliárd euró volt tavaly, tíz százalékkal haladva meg a tervet, az idén 1,5 milliárdot várnak. A fejlődés töretlen, növelik a Loganok exportját, piacra dobják az autó kombi változatát, valamint egy új, 1,6 literes motorral ellátott modellt is. Romániában már kapható, hozzánk tavasszal érkezik az ezerötös dízelváltozat. Két éven belül hat-hét személyes egyterű járművet is bemutatnak. A Bukaresttől 100 kilométerre északra lévő Pitesti-i gyárban az idén 220 ezerre növelik a gyártást a tavalyi 172 ezerről. Két éve ez a szám csak 94 ezer volt. A Dacia piaci részesedése Romániában 45 százalék.
[[ Oldaltörés: Külföldön is népszerű (Oldaltörés) ]]
Nyugaton Renault néven adják |
Jól fogyott külföldön is a Logan, pedig tavaly januárban különböző, főként az elektromos rendszert érintő technikai problémák miatt több mint tizenötezer Logant hívott vissza a gyár, igaz a visszahívási akció a belföldön eladott modellekre vonatkozott. Az autót Nyugat-Európában Renault márkanéven forgalmazzák, ennek ellenére meglepő, hogy 14 ezer Logan kelt el eddig ebben a térségben, csak Franciaországban 9800-at adtak el a forgalmazás óta eltelt fél évben. Szerbia és Montenegróban a Logan lett tavaly az év autója, ahol egyben a legkelendőbb autó is volt 2005-ben. Az export eladások 2004-hez képest 210 százalékkal nőttek, közel 51 ezer Dacia talált gazdára külföldön, a világ 38 országában forgalmazzák a márkát. Az árak eltérnek, hiszen amíg Romániában 6230 euró a kocsi alapára, addig nálunk - a regisztrációs adóval 7200 euró (1,799 millió forint), Franciaországban pedig közel 8000 euró. A román piacra ugyanakkor olyan termék kerül, amelynek felszereltsége a motortól a gumiabroncsig sokkal olcsóbb. A magyar piacon a legkelendőbb a 2-2,2 milliós, egynégyes Dacia, szervokormánnyal.
A romániai gyár már nem képes egymaga kielégíteni az igényeket: tavaly áprilisban gördült le a futószalagról az első Logan, amelyet Oroszországban szereltek össze, 2005 második felében pedig megkezdődött a termelés a marokkói és a kolumbiai üzemben is. A három küföldi üzemben eddig összesen 30 ezer jármű hagyta el a futószalagot. A terjeszkedés idén sem áll meg: a Renault egy éven belül gyárat létesít Iránban, Indiában és Brazíliában, s a tervek szerint 2010-től évente egymillió autót értékesítenek majd.
[[ Oldaltörés: Milliókat fektet be a Renault Romániában (Oldaltörés) ]]
Betört a magyar piacra |
A Renault töretlen bizalmát jelzi – természetesen a vállalatot francia szakemberek vezetik –, hogy az eddigi 650 millió után tavaly nyáron újabb, több mint 200 millió eurós beruházással váltóműgyártó üzemet létesített Romániában. A beruházás még a tavaly beindult, a termelés 2008-ban kezdődik, évente 450 ezer váltóművet állítanak elő, kizárólag exportra, a berendezések a csoporthoz tartozó Renault, Nissan (44 százalékos francia tulajdon) és Samsung (a franciák dél-koreai leányvállalata) személyautókhoz készülnek. Bár a Dacia nem kap a szomszédban gyártandó váltóművekből, a Renault többek közt azzal indokolta a célpontválasztást, hogy már van kiépült telephelye Romániában. A döntésben közrejátszott a munkaerő képzettsége és olcsósága, s nem utolsósorban az, hogy a román kormány 38 millió euróval hozzájárul a beruházás költségeihez. A Logan-gyártás a következő egy-két évben újabb 1500 új munkahelyet hozhat létre Romániában. A Dacia-ügylet eddig jól bejött a Renault-nak, a társaság a román piac több mint 60 százalékát uralja.
Vérszemet kaptak a németek is a Logan sikerei láttán. A Volkswagennél bejelentették egy olcsó, nagy befogadóképességű kínai személyautó gyártására készülhet 2008-tól, amely felveheti a versenyt a Dacia Logannal a fejlődő országok piacain. A háromezer eurós gyártási költségű autót várhatóan Nyugat-Európában 7500 euróért lehet majd érétkesíteni.