A postás, a rendőr, a villanyszerelő – meg a flottapolitika

9 perc

2006.01.18. 08:35

Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a legjelentősebb szereplőivel ismerkedhettek meg. Ezúttal néhány vállalat, illetve járműforgalmazó flottapolitikáját mutatjuk be.

A vállalatok többségének
átlátható a flottapolitikája

A magánhasználatú vállalati személygépkocsi az egyik legelterjedtebb juttatási forma. A nemzetközi társaságok itthoni érdekeltségei, a magyar nagyvállalatok és a kisebb társaságok egyaránt alkalmazzák.

Korábban csak a multik rendelkeztek egységes car policy-val, de újabban a kisebb vállatok és az állami szféra cégei is átlátható, követhető flottapolitikát alkalmaznak. Érdekes, hogy míg például 4-5 éve nehezen kaptunk volna információkat a MÁV közúti járműparkjáról, addig most készségesen válaszoltak megkeresésünkre, ugyanakkor a néhány éve a kérdésben szívesen nyilatkozó IBM Magyarországnál ezúttal elutasító választ kaptunk.

A multik általában az anyavállalattal azonos nemzetiségű partnert választanak, tehát a francia cégek például Peugeot-t, Renault-ot vagy Citroent, az olaszok Fiatot vesznek, a németek pedig a Volkswagen-csoport márkáiba, Fordba vagy Opelbe ültetik menedzsereiket.

Kohus Ádám, a Renault Hungária flottaértékesítései vezetője szerint ez többnyire azért van így, mert vannak cégek, amelyek Magyarországon csak néhány autóval rendelkeznek, ellenben más országokban több száz gépkocsit üzemeltetnek, és így adott esetben megkapják itthon is azokat a kondíciókat, amelyekre külföldön keretszerződést kötöttek. A nagy cégekkel és multinacionális vállalatokkal például nem a kereskedők, hanem közvetlenül a Renault Hungária tárgyal és határozza meg a feltételeket. A Porsche Hungáriánál négy autót tekintenek flottának; 30 darabos beszerzés felett, nagyobb tendereknél, közbeszerzéseknél az importőr közvetlenül tárgyal. Az úgynevezett Európa-szerződéssel rendelkező multik mennyiségi bónuszt kapnak az autógyáraktól – mondta el dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója.

A Mercedes a nagyfőnöké (Oldaltörés)

A Mercedes a csúcsvezetőt kényezteti
A vállalati márkahűség alól a csúcsvezetők felmentést kapnak. E körben az Audi a legkedveltebb, de szívesen vesznek BMW-t, Volvót vagy Saabot is. – A Mercedes speciális helyzetben van, nem kényszerült például arra, hogy egységes flottapolitikát alakítson ki – mondta el Hesz Tamás, a DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft. Mercedes-Benz személyautó és smart értékesítési vezetője. A Mercedes a prémiumkategória kiemelt képviselője, ezért a márka magyarországi értékesítési eredményeihez képest flottaeladásai minimálisak. Akár két autó eladása is flottának minősül. Magyarországon általában csak a csúcsvezetők választanak maguknak Mercedest, ez presztízst jelent, de egyben korlátot is szab, az alacsonyabb vezetők kevesebb eséllyel kaphatnak a csillagos márka autóiból, ez a kiváltság a nagyfőnököt illeti meg.

Niki Lauda és egyeurós
bérautója
A smart esetében teljesen más a helyzet, a kisautót szívesen viszik flottában. Leginkább kétféle módon - mondja Hesz Tamás: a smartot főként bérautóként veszik flottában, a Fox Autorent kölcsönző például körülbelül 50 smartot futtat, de gyakoriak a smart egyedi megjelenését kihasználó felmatricázott autók is, ilyenkor az autó felülete egy mozgó reklám. 2005-ben smartból 30-at, Mercedesból 80-at vettek flottában az ügyfelek (az előbbi a mayarországi értékesítése 24, az utóbbi csak 6 százaléka). A Mercedes típusok között a legkelendőbb az E- é s a C-osztály, a stuttgarti márka 1236-as 2005-ös eladásait is zömmel ezek az autók teszik ki, az A-osztállyal kiegészítve.

A luxusautók esetében nem jellemző flottavásárlás. Minden megrendelést egyedi elbírálás dönt el, ez alól kivétel a diplomata- és a taxiautó értékesítés, ahol egységesen, gyakran nemzetközi megállapodások alapján adják meg a maximális vagy az ahhoz közeli kedvezményt.
Flottában viszik a terepjárót is (Oldaltörés)

A pick-upok mellett népszerű
cégautó a terepjáró is
Györffy Zsolt, a Volvo értékesítési igazgatója elmondta, hogy a prémiummárkáknál, nagyobb értékű gépkocsiknál a tapasztalataik szerint az átlagnál több a flottakezelő céget használók aránya. Tavaly a budapesti régióban a teljes Volvo-értékesítés 20-25 százaléka történt flottakezelő cégen keresztül. A svédek flottaügyfélnek tekintik azt, aki egy időben legalább 3 személygépkocsit, vagy ennél kevesebbet rendel, de a flottájában már van legalább 3 Volvo, vagy legalább 5 darab, négyévesnél nem idősebb, Volvo-kategóriájú személygépkocsi. Az ügyfelekkel a márkakereskedések értékesítési vezetői – akik flottaértékesítési tréningen is részt vettek – vagy önálló flottaértékesítési tanácsadó tárgyal. – Elsősorban nagyvállalati ügyfelekkel, illetve vidéki kereskedéseink esetében a kis- és középvállalkozásokkal tárgyalunk. Bár természetesen az autófinanszírozó cégek is nagyon fontos ügyfeleink, mi azt tapasztaljuk, hogy azok az ügyfelek, akik Volvo-kategóriájú autóban gondolkodnak, már szeretik saját maguk kiválasztani az autót, a hozzá tartozó felszereltséget, és a lehető legritkábban hagyják ezt a döntést a finanszírozó cégekre – mondta Györffy Zsolt. Minden Volvo-típust rendszeresen értékesítenek flottában, még az XC90 terepjárót is.

Idén újabb 300 Skodával
bővül a rendőrflotta
A Porsche-csoport kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy a Porsche-csoport flottában 2004-ben 5900, 2005-ben 8020 járművet értékesített. Tavaly a csoporthoz tartozó Porsche Leasing, amely a flottaüzemeltetési piac negyedik legnagyobb szereplője (az első háromról cikkünk korábbi részében volt szó), 1200 kötéssel növelte az autóparkjában üzemeltetett kocsik számát, így összesen 1900 flottakezelt autóval büszkélkedhet. A Porsche Leasing által üzemeltetett autók többsége a VW-csoporthoz tartozik, de Borók János ügyvezető igazgató megerősítette, hogy az idegen márkák aránya egyre nő, 10-15 százalékos. A cég ugyanazokat a szolgáltatásokat kínálja mint nagyobb versenytársai kiegészítve bizonyos garanciákkal. Mivel főként a VW-márkákra szakosodtak, tudják garantálni a VW-márkákra vonatkozó legalacsonyabb üzemeltetési árakat, kockázatátvállalási és telephely garanciát is vállalnak (azt, hogy az ügyfél telephelyétől számítva 50 kilométeren belül talál Porsche Leasing-pontot).
A beosztott matricával, a vezető álcázva (Oldaltörés)

Az ügyvezető autója
A termelő, szolgáltató, értékesítő szférában a felsővezetők 12–16 millió forintos kocsival (Audi A6, Peugeot 607, Volvo S80, Saab 9-5) járnak. A funkcionális (pénzügyi, marketing és más) igazgatóknak munkaadójuk 7-8 millió forintért vesz kocsit, például Opel Vectrát, VW Passatot, Nissan Primerát, Renault Lagunát, Honda Accordot, Toyota Avensist vagy Peugeot 407-est. A középvezetők 4–5 millió forintért kapnak autót – jellemzően Opel Astrát, Toyota Corollát, VW Golfot, Skoda Octaviát, Citroen C4-et vagy Ford Focust.

Vállalati szinten három kategóriába sorolják a gépkocsikat. Az elsőbe a felsővezetők tartoznak, akik magától értetődően kapják az autót. A másodikba azok, akik ugyan nincsenek vezető beosztásban, de a cég számára megéri, hogy az ösztönző juttatások között – mobiltelefon, notebook, vállalati üdültetés és hasonlók – autót bocsássanak rendelkezésükre. Ebben a körben gyakran nem látszik az autón a vállalati hovatartozás, bár a cégautók reklámhordozóként is funkcionálnak, másfelől azonban ez rontja a juttatás értékét. Merőben más a helyzet azoknál az autóknál, amelyeket az értékesítési és a szervizhálózatban vetnek be, ezeknél egyetlen cég sem mulasztja el felrakni a logóját. Abban viszont eltérő a gyakorlat, hogy munka után hazaviheti-e az alkalmazott az ilyen cégautót.

A vállalatok persze nem csinálnak rossz üzletet az autókkal, hiszen lényegesen olcsóbban jutnak hozzá, mintha az alkalmazottak egyenként vásárolnák meg azokat. Fenntartani is kedvezőbb feltételek mellett lehet, mint a privát gépjárműveket. Minden kereskedő álma ugyanis, hogy egyszerre sok autót adjon el, s ezért komoly áldozatokat is hajlandó hozni. Még az üzleti haszon egy részéről is lemond (minél többet vesz a vevő, autónként annál többről). A listaárnál 10–20 százalékkal olcsóbban juthat a kocsikhoz a flottát vásárló, és rövidül a szolgáltatásokért felszámított számla is.

A tavaly óta az MKB Euroleasing Autópark Zrt.-hez kiszervezett 2200 autóval rendelkező Magyar Telekom Rt.-nél három típusú felhasználót különböztetnek meg. A tevékenység fajtája és a vállalatnál betöltött pozíció alapján dől el, hogy ki kap cégautót. A három típus: üzemi gépjármű – a munkavállalók munkaköri feladatainak ellátásához szükséges, munkaeszközként használatos gépjárművek; értékesítési célú gépjárművek – amelyek meghatározott munkakörökben, az értékesítési és ügyfélmenedzseri feladatok ellátásához, meghatározott havi kilométer kerettel és teljesítményhez kötött magánhasználattal rendelkező kocsik. A meghatározott kilométer-kereten felüli, és a külföldi használat költsége a munkavállalót terheli. A harmadik típusba a személyi használatú gépjárművek tartoznak, ezek vezetői munkaköri besoroláshoz kötött, közép,- felső, - és top-vezetők korlátlan használatára meghatározott gépjárművek, korlátozott költségkerettel (mosatás, parkolás, autópálya-díj) és a cégautóadó meghatározott részének térítési kötelezettségével. A távközlési vállalat sajtóosztályától azt is megtudtuk, hogy a gépkocsik közel 70 százaléka haszonjármű.

Vasutasok négy keréken (Oldaltörés)

Még mindig népszerű az IFA
A folyamatosan újabb és újabb reformokat átélő Magyar Államvasutaknál, a változás szele a flottakezelést is elérte. Tavalyelőtt a MÁV harminc cégtől bérelt személygépkocsit, eltérő szolgáltatások és különböző bérleti díjak mellett. A költséghatékony üzemeltetés céljából az állami nagyvállalat 2004 végén a gazdaságosabb outsourcing mellett döntött. Az utóbb megtámadott közbeszerzés nyertese, a LeasePlan Hungária Rt. volt, amely négy évre mintegy 6,1 milliárd forintért vállalta 1161 jármű beszerzését és üzemeltetését. A MÁV kommunikációs részlegétől megtudtuk, hogy a MÁV ZRt. jelenleg 1058 cégautóval rendelkezik, ezek közül 420 személygépjármű, főként Opelek és Fiatok. A 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti haszonjárművek száma: 588, ezek Fiat, Opel, Ford és Toyota típusú járművek. A 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti tehergépjárművek száma 50, ezek között többnyire IFA, Tatra és Iveco típusok vannak.

Az 1058 gépjárműből 1007-at tartós bérleti konstrukcióban, flottakezelő üzemeltet, még pedig teljes körűen. Ez azt jelenti, hogy a jármű bérleti díja tartalmazza az üzemanyag költségen kívül a jármű üzemeltetéséhez szükséges összes felmerülő költséget, így a szerviz és az időszaki karbantartás költségeit is. A cég éves költségvetésében 0,6 százalékot képvisel a tartós bérletű konstrukcióban, flottaüzemeltetéssel bérelt járművek költségterhe.

A gépjárművek jogosultságának és igénylésének rendjét belső vállalati utasítás szabályozza. Minden gépjárműigénylést egyedileg, főigazgatói szinten bírálnak el. Felhasználói szintek: csúcsvezető, felső vezető, középvezető, alkalmazott. Magánhasználat csak a csúcsvezetők és felső vezetők számára engedélyezett. A személy- és a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti gépkocsikat négy évente cseréli a társaság, a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti tehergépkocsikat pedig 10-12 évente.

Megéri flottában biztosítani? (Oldaltörés)

Bár kétféle lízing típust alkalmaznak ma a flottapiacon, az üzemeltetők általában az operatív lízinget javasolják, amikor az autó a konstrukció végén sem kerül a bérlő tulajdonába, viszont az üzemeltetés minden költségét leírhatja. A pénzügyi lízinget kizárólag pénzintézetek nyújthatnak, az autó a futamidő végén a bérlő tulajdonában marad, ezt gyakran használják olyan cégek, akik néhány év használat után béren kívüli juttatásként kedvezményes áron értékesítik a dolgozónak az autót. Erre volt példa korábban a Postabanknál és a Richternél is. Az utóbbinál például a használt autók vételi jogát kisorsolták a dolgozók között.
A flottaüzemeltetőtől érdemes mindkét ajánlatot bekérni, hisz elképzelhető, főleg kis flottánál, hogy a pénzügyi lízing olcsóbb, mint az operatív.

Átlagosan 20-30, de alkalmasint akár 40-50 százalékkal alacsonyabb díjat kell csak fizetnie annak a cégnek, amely gépjármű-állományát nem egyesével, hanem flottaként biztosítja. Nem véletlen tehát, hogy a hazai gépjármű-biztosítási díjbevételek – legyen az casco, vagy kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás – meglehetősen nagy hányada ilyen szerződések eredményeként folyik be.

Flottának öt járműtől nevezhető egy állomány, de a cascónál általában 20, egyedi esetben 10-15 autónál lehet csak kedvezményes biztosítást kötni. Az Allianz Hungáriánál megkülönböztetnek kis flottát 5-től 100 autóig és nagy flottát 100 autó fölött, különböző kedvezményi szintekkel, de a szolgáltatások, illetve a biztosítás feltételei azonosak, minden biztosított flottaügyfél esetében. Természetesen az ügyfelek felárért kiegészítő utasbiztosítást, szélvédőbiztosítást stb. rendelhetnek, amelyekre további kedvezményt kaphatnak.

Nagy autóparknak
megéri a flottabiztosítás
Biztosítási szakértőnk felhívta azonban a figyelmet, hogy kisebb flották, 1-5 autós parkok esetében nem mindig a flottakötés az olcsóbb. Elképzelhető, ha például népszerű márkákat tartalmazó (Suzuki, Opel, Renault, stb.) kisebb flotta egyszerre köt cascók és kötelezőt, az éves flottabiztosítás lehet autónként 50 ezer forint, de egyéni ügyfélként akár 35 ezerért is ugyanazt a biztosítást megköthetné. Ez azért lehetséges, mert az egyéni ügyfelek esetében számos melléktényező is befolyásolhatja az egyedi árat, például a közalkalmazotti státusz, a biztosított kora, lakhelye, a biztosítóval szemben tanúsított hűség, más kötések léte ugyanannál a biztosítónál, magán-nyugdíjpénztári tagság, stb. Ilyen kedvezmények flották esetében nem érvényesíthetők, ott csupán az jöhet számításba, hogy az ügyfél régi vagy új, illetve milyen a kárhányada, mennyi kárt fizettek ki. Biró Csongor