A tökéletes középút

7 perc

2006.02.13. 11:55

Sokan vagyunk akik nem tudnak dönteni: szép autót vegyünk? Jó autót vegyünk? Mennyi az ára?! A Hyundai középkategóriás Elantrája feloldja ezt a dilemmát, félig szép, félig jó, ráadásul tudásához képest olcsó.

Hyundai Elantra – Vonzó tekintet, vonzó ár
© hvg.hu
Mindig is érdekelt, milyen lehet belülről és milyen lehet vezetni egy koreai kocsit. Az Elantra volt az első koreai az életemben. Félretéve a tréfát, tényleg jól összerakott autó az Elantra, kicsit fröccsöntött, kicsit régi vágású, de kényelmes és kényeztet. Ráadásul a célnak megfelel. Egy eszköz, nem akar divatcikk lenni, csupán arra a feladatra alkották, hogy embereket és csomagjaikat az egyik pontból eljuttassák egy másik pontba. Ennek a feladatnak az Elantra boldogan és hibátlanul eleget tesz. Ezért mondhatjuk róla, hogy kiváló cégautó.

Kívülről az autó eléggé hasonlít a dél-koreai márka eggyel kisebb autójára az Accentre, a hasonlóság főleg oldalról kísérteties. Az autó szép formájú első és hátsó lámpái viszont a nagyobb testvér, az Amerikában népszerű Sonátára hajaznak. Illeszkedik a márka egységes arculatába, az Elantra nem túl feltűnő de ízléses külsejű autó. Sajnos ugyanez a belsőről nem mondható el.

[[ Oldaltörés: Százforintos műanyagok (Oldaltörés) ]]

Puritán és lehangoló a belső,
viszont meglepően kényeztet
© hvg.hu
A műszerfal olcsó hatású anyagai legalább egységesek, összhangban vannak egymással. A borítás egyik kevésbé kopogós eleme egyenesen jó tapintású, csak sajnos a tervezők jobban kedvelték a fémes hatású ócskábbik fajtát. A kapcsolók ódivatúak és silányak. Az ajtó belső kilincsét, vagy az elektromos tükrök gombjait félve fogja meg az ember. Végig az az érzésem volt, hogy eltöröm, mint egy kínai gyerekjátékot. Az üléspozíció viszonylag magas, az autó alacsony , így jól be lehet látni az utat. A kormányban az zavart a legjobban, hogy nem elég tömzsi, gyík a fogása, nagyon könnyen kicsúszik az ember kezéből. A szivargyújtót egyenesen egy százforintos boltból, vagy egy 104-es Peugeotból szedték ki, ez talán az autó legigénytelenebb pontja.

Tetszett
Gazdag felszereltség
Kis fogyasztás
Kézre álló váltókar
Túl sok információt nem közölnek a vezetővel a műszerek, a sebesség és s fordulatszámmérő mellett a víz hőmérsékletéről valamint az üzemanyag-tank állapotáról kapunk visszajelzést. A fedélzeti számítógép sem túl beszédes, a háromsoros kijelzőn az alapvető infókat kapjuk: az átlagfogyasztást, megtehető út hosszát, és az eddigi kilométereket mutatja. A középkonzol közepén egy hatalmas elakadás-kapcsoló mellett találjuk a nagyon olcsó hatású zöld fényű kvarcórát. A külső hőmérsékletről a központi klímaegység egyik gombjának lenyomásával tájékozódhatunk. Az autónkban utólag beszerelt cédélejátszó volt, de extraként komolyabb beépített hifit is rendelhetünk. A tetőkárpitból kinyíló praktikus szemüvegtokkal lepi meg gazdáját az autó, de nem ez az egyetlen kellemes meglepetés, amit az autó tartogat.

Hátsója nagyautók letisztult vonásait idézi
© hvg.hu
Műanyag belső ide, vagy oda, a közel 500 kilométeres tesztút során nem tapasztaltam semmiféle zörgést, vagy kellemetlen hangot. Bosszúságot csupán a belülről nyitható csomagtér-ajtó okozott, ami vagy a hideg hatására vagy csak a vicc kedvéért egyik éjszaka nem akart kinyílni. Sőt kulccsal sem. Már kezdtem nagyon megharagudni az Elantrára, mikor néhány órával később egyszer csak megadta magát és a távnyitó kar meghúzására felnyílt.


[[ Oldaltörés: Mindent nyújt, amit a nagyok (Oldaltörés) ]]

Csomagtere is meglepően tágas,
a hátsó ülések osztottan dönthetők
© hvg.hu
Az ülések jó oldaltartást biztosítnak és a klasszikus tekerőkkel kényelmes üléshelyzetet lehet kialakítani, külön figyelmet érdemel a deréktámasz, amely márkásabb autók felszereltségét idézi. A felszereltséget ki kell emelni, ugyanis bár tesztautóm a legmagasabb, Style felszereltségi szinttel kényeztetett, 4,7 milliós árában benne volt az oldallégzsák, a TCS menetstabilizáló, a hátsó légterelő, a csomagrögzítő háló, akasztófül az anyósülés háttámlájában, bőr kormánykerék és váltógomb, elektromos ablakemelők elől-hátul, elektromos tükrök, fedélzeti számítógép, automatikus fényszóróvezérlés, automatikus légkondicionáló, levegőminőség-ellenőrző rendszer, kartámaszból kihajtható pohártartók, könnyűfém kerekek, ködfényszórók, fényre sötétedő visszapillantó tükör, lehajtható hátsó könyöktámasz tárolódobozzal, hátsó üléslapból kihúzható kettős pohártartó, a hátsó fejtámlák mögött fix gyerekülés-bekötőpontok, lábpihentető, első könyöktámasz stb. Még a középkategóriás limuzinok között sem számít megszokottnak az a bőkezű alapfelszereltség, amelyet az Elantrához kínál a Hyundai.

Rossz úton is kiválóan teljesített
© hvg.hu
Az autó minden szegletében találunk tárolórekeszt, érme-, kártya-, vagy pohártartót, amihez még szűkítő is jár, hogy a kisebb üvegeket, vagy poharakat is biztonsággal szállíthassuk. A golyó alakú bőrbevonatú váltócska az autó egyetlen olyan egysége, amit egy formatervezési versenyen beneveznék. Bumszli kis golyócska, nagyon jó a fogása, és emellett nagyon pontosan, finoman és megbízhatóan vált is. Szériában van légterelő, vicces hogy egy ilyen szedánra ilyet raknak, de kétségkívül kiemeli az autó amúgy sem szürke hátsóját. Figyelemreméltó a hátsó lámpa formája.

Nem tetszett

Bizonytalan csomagtér-nyitás
Erőtlen és hangos motor
Fantáziátlan belső

Elöl nem meglepő a jó térkínálat, hátul viszont az Elantra többet nyújt a vártnál. A lábtér és a fejtér is nagyvonalú, kényelmes a kartámasz középen és jól jön a háló az üléstámlákon. A biztonsági öv bekapcsolt állapotáról csak a motor indításakor villan fel a visszajelző lámpa, egyébként később nem figyelmeztet arra, hogy nem kötöttük be az övet.

[[ Oldaltörés: Vérszegény, de takarékos munkagép (Oldaltörés) ]]

7,2 literrel beérte a hangos motor
© hvg.hu
A 112 lóerős motor nem pörgős, de hamar hozzálehet szokni lomhaságához, és vidáman el lehet kocsikázni kevésbé agresszív ritmusban is. Kis fordulatszámon nagyon erőtlen a gép, alacsony sebességnél nem lehet ötösben haladni, erősen el kezd rángatni a motor. Úgy viselkedik, mint egy fáradt oroszlán. Az Elantra három motorváltozatban kapható: 1,6-os és kétliteres benzinessel, valamint egy takarékos, ám erőtlen kétliteres közös nyomócsöves turbódízellel. Hangos a kétezres dízel, tagadhatatlanul, de ötösben nagyobb sebességnél visszafogottan, csendesen viselkedik. Amilyen hangos olyan takarékos, meglepetésemre az ötszáz kilométeres teszt során 7,2 liter gázolajat fogyasztott téli körülmények között.

Futóműve nagyon tetszett, a kis kerekek ellenére biztos úttartás jellemezte, stabil az autó, jól fekszi az utat és az úthibákat is tompítja. Komfortosan rugózik és ugyan dől a kanyarokban a karosszéria, az autó nem hajlamos a kitörésre. Falvakban is simán elboldogul, nem ijed meg a hepehupás földutakon sem.

Megfordultak utána

Cégautónak teremtették
© hvg.hu
Nem high-tech, hanem oldschool a berendezés, de ne felejtsük el, hogy az Elantra alapára 3,349 millió forint, ennyi pénzért ne várjunk több csodát, elég az, hogy egy alsóközép-kategóriás áráért kapunk egy jó nagy kocsit. Ezt az autót nem a csajok nézik meg, hanem melósok, mesterek és iparosok forgolódnak utána, volt, aki piros lámpánál szakszerűen körbejárta az autó, megkérdezte mi az ára. Ha nem vált át a lámpa zöldre, talán meg is vette volna. Látta rajta, hogy az Elantra klasszikus munkagép, aminek szerény a borítása, de belső tulajdonságai meggyőzőek és biztatóak.


Hyundai Elantra 2,0 CRDI GLS
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1991
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő112 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 235 Nm 3500-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2610
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4525/1725/1425
Csomagtér415-1222 liter
Saját tömeg (kg) 1388
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 190
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 11,7
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,6
Országúti 5,1
Vegyes6,4
Tesztfogyasztás7,2
CO2 kibocsátás (g/Km) 169
ÁRA A tesztelt autó ára 4,729 millió Ft.