A 3G-s mobilokra fejlesztett tartalmak hatalmas üzletet hoznak
Magyarországon a telekommunikációs emelt díjas szolgáltatásokból 12 milliárd forint árbevétel származott tavaly, ezen belül a fizetős, főleg szórakoztató tartalomszolgáltatásért 3-4 milliárd forintot fizettek az ügyfelek.
Televíziós csatornák mobiltelefonon. Tartalomipar © Orange |
Mivel a harmadik generációs hálózatok a jelenleginél sokkal gyorsabb letöltést tesznek lehetővé, hosszú távon megváltoztatják az emberek médiafogyasztási szokásait is. Az eddigi nemzetközi tapasztalatokat alapján a felhasználók elsősorban az erotikus tartalmakat keresik, de sokan töltenek le zenét, játszanak a mobillal, illetve néznek online sportközvetítéseket.
Várda Eszter, a társaság tartalomfejlesztési igazgatója kifejtette, hogy jelenleg világszerte 72 millió előfizető használja a 42 országban működő mintegy 100 harmadik generációs hálózatot. Az előrejelzések szerint 2010-ben a mobiltartalmakból származó bevétel Európában éves szinten eléri a 11,6 milliárd dollárt, aminek több mint 22 százaléka az úgynevezett felnőtt, azaz erotikus tartalmak eladásból származik majd.
A bevétel 18 százaléka a készülékek perszonalizációjából ered majd, így például a logók és csengőhangok letöltéséből. További 16 százalék bevétel származik majd a zenék, 15 százalék pedig a videók és mozgóképek letöltéséből. A játékokból, például a pókerezésből bejövő bevétel 15 százalék körül lesz, s legalább 12 százaléknyi származik majd a szerencsejátékokból.
Szakértők szerint megnő az érdeklődés az úgynevezett mobizódok, azaz a kifejezetten a mobiltelefonokra gyártott filmek, sorozatok iránt is. Tus Tamás elmondta, hogy a Született feleségek amerikai sorozatot kezdetben mobiltelefonra írták és forgatták, s csak a nagy siker láttán készítettek belőle televíziós adást.
A mobiltartalmakban rejlő lehetőségekről Malcsiner Péter, az MFactory tulajdonos cége, a Metacon Holding vezérigazgatója elmondta: miközben Magyarországon is folyamatosan, éves szinten akár 20-30 százalékkal csökken a mozik forgalma, a fizetős szórakoztató mobiltartalmak iránti kereslet körülbelül ugyanilyen ütemben nő. Részben becslések, részben felmérések alapján egy magyar előfizető átlagosan 2500-4500 forintot költ havonta szórakoztató tartalmak elérésére.
Malcsiner szerint a 3G-és tartalmak fejlesztése nagy üzlet lesz, mert a jelenleg rendelkezésre állókat tartalmakat még nem a harmadik generációs készülékekre hozták létre. Szerinte a mobiltartalmak azért is kapósak lesznek, mert az emberek vágynak az úgynevezett kis élvezetekre.
Tavaly világszerte 25 százalékkal nőtt a mobil-előfizetők száma, s az év végére elérte a 2,2 milliárdot. Az előrejelzések szerint az ügyfelek száma 2008-ra már 3 milliárd felett lesz.
A mobiltelefonok értékesítésében és gyártásában világszinten piacvezető Nokia nemrégiben sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az idén bemutatandó új készülékek több mint fele 3G-és lesz, s világszinten a gyártók a tavalyi 40 millió harmadik generációs készülék után 2006-ban legalább 100 milliót adnak el. A Nokia az idén világszinten legalább 40 millió 3G-és telefon akar eladni.