© VW |
Bár nem csúnya autó a Touran, de nem az esztétikum az erőssége. A technikatörténeti motor mellett a praktikusságáért és funkcionalitásáért lehet dicsérni. A Touran sem tagadhatja le wolfsburgi származását, belseje pont olyan, mint testvéreié. A VW testvéreit az különbözteti meg egymástól, hogy milyen színnel világít a műszerfal és a rádiókijelző háttere. Ennek kékben világít a műszerfal, vörösben a központi kijelző, illetve a műszerek mutatói és kék színben pompázik a rádió méretes kijelzője.
© hvg.hu |
Mentségére legyen mondva, rengeteg tároló áll rendelkezésre, az ajtók oldalzsebeitől, az ülés alatt megbújó fiókokon át a mennyezetbe épített három dobozkáig. Ülésekben is van pohártartó. Az ülések oldaltartása kiváló, a testre szabható vezetőülés beállítása egyszerű. Az ülés jól variálható, úgy hogy legmagasabb állásba állítottam, még mindig volt egy fejnyi hely a fejem fölött. Komoly a fejtér. A fejtámla csak magasságában állítható. Az első ülések háttámlájából pohártartós asztalka hajtható ki. A multifunkciós kartámasz jól méretre szabható, hátránya, hogy könnyen elkönyökölhető, azaz egy-egy határozott mozdulatra összecsuklik, illetve a kézifékkar behúzásával beleütközünk.
© VW |
Kormány nem multifunkciós, tesztautómban nem volt parkolóradar, viszont kaptam tempomatot, amit nem nagyon használtam, tekintettel, az izgalmas menettulajdonságokra. Az indexkapcsolóba integrált tempomatot egyébként sem szeretem használni, hisz folyton jelezni kezdek akkor is, ha nem kéne. A kormány nagy, fogása kellemes, pont ehhez az autóhoz való. A váltó és a futómű parádés. A fék lágy, nem túl harapós. Az A-és B-oszlopok kissé zavarják a kilátást. Ennek ellenére magas építésének köszönhetően jól körbelátható. A hosszúságát szokni kell. Kritika csupán a csomagtérajtót érheti: a magasságával volt gond, nekem pont jó volt, ám egy 1,80 méter fölötti gazdának fájna a feje, mert erősen beverné állandóan.
Van hangja
© hvg.hu |
Végre egy autó, amelyik nem sportkocsi, ám mégis van hangja. A TSI motort már csak ezért is lehet szeretni. Induláskor hajlamos voltam ismét ráindítani, annyira hangtalan, ám a gázpedálhoz érve felbőg a turbó, felsivít a kompresszor és a doboz alakú egyterű nagyon megindul. Jól gyorsul és félelmetes sebességre lehet rávenni. Egy alkalommal sietősre vettem a figurát és bizony 130-asnál jóval nagyobb tempótól sem megriadva vágtattunk Újpest felé. 1,4 literes a lökettérfogata és 140 lóerőt képes kipréselni a négy hengerből, igaz ennek a motornak a spécibb változata dolgozik a Golf GT-ben, ahol 170 ló erejével mozgatja a Tourannál kisebb kasztnit. De mi is a lényege ennek a három betűnek, alig szoktuk meg az FSI-t, vagyis a közvetlen befecskendezéses benzinmotor rövidítését, és tessék itt van egy újabb világújdonság. Meg is leptem néhány sportos kedvű vállalkozót, a Touran ellen piros lámpánál nem sokuknak volt keresnivalójuk.
[[ Oldaltörés: A lendület rövidítése: TSI (Oldaltörés) ]]
|
Magas menetzaj Lomha fékek A vártnál magasabb fogyasztás |
A Golf GT világelsőként hozta össze gépházteteje alatt a közvetlen befecskendezéses FSI benzinmotor, a kompresszor és a turbófeltöltő kombinációját. A Twincharger koncepció feladata, hogy javítsa a hatásfokot, nagy teljesítménnyel és nyomatékkal szolgálja a vezetés élményét, ugyanakkor jelentősen csökkentse a fogyasztást.
© hvg.hu |
A VW Twincharger rendszerben Roots kompresszor sűríti és szállítja a levegőt a turbófeltöltőhöz. Ketten együtt 2,5 bar maximális nyomást fejtenek ki 1500/perces fordulatnál. A gyorsan reagáló turbófeltöltő gyorsan közbelép és tehermentesíti a kompresszort. A motor már 1250/perces fordulaton 200 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, 1750-nél már 220-szal. 2400-as fordulaton ismét a kompresszor dolgozik, ám 3500-as fordulattól csak a turbó süvítését lehet hallani. A rendszer előnye, hogy egyszerű, ezért olcsón gyártható az alapmotor. De vajon a fogyasztásban is bajnok a TSI? Hát nálam nem.
|
Brutális menetdinamika A kipufogó hangja Kormányzés és futómű Ülések variálása |
Az egynégyes Touran, kisebb teljesítménnyel, nehezebb testtel és dobozformával ugyan, jóval többet fogyasztott, mint a gyári által előírt adat (7,5 vegyes használatban), sőt a 170 lovas GT 7,8-as fogyasztását is jelentősen túlszárnyalta. Vegyes használatban, közel négyszáz kilométeres tesztút során 9,1 liter benzint kért az autó, amit soknak tartok. Ám tegyük hozzá, hogy ez a Touran 9,8 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóra, és 200-zal is képes száguldani.
[[ Oldaltörés: Variálás felsőfokon (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Ezt az autót nem versenyzőknek találták ki, hanem családapáknak, illetve olyan cégautónak, ahol gyakran kell nagyobb, 5-6 fős társaságot hosszabb utakra furikázni. Az autó 5+2 személyes, ám az utolsó sor két, egyébként teljes értékű ülését nagyon nehéz megközelíteni és kihasználni. Hétülésesként csupán 5 felnőtt és két gyerek variációban tudom elképzelni, de azt is úgy, hogy útközben nincs megállás, nincs kiszállás. Ez elég rizikós. Ám, ha úgy variáljuk, hogy az autó 6, de leginkább ötszemélyes, akkor az öt szerencsés hihetetlenül nagy kényelemben utazhat úgy, hogy közben még akár szörfdeszkát is szállíthatunk.
© hvg.hu |
A Touranban ülve az emberben megfogalmazódik, hogy kár, hogy nincs több gyereke. Néggyel is jól el lehet utazni. Praktikusabb és dinamikusabb, mint egy kisbusz, ráadásul olcsóbb is. Ha ledöntjök, sőt kiszedjük az üléseket, akkor komoly áruszállítót kapunk belőle. Tesztautóm Trendline kivitelben készült, alapára 5,7 millió forint, néhány extrával felszerelve (hétszemélyes kivitel, climatronic klíma, nyolc hangszóró, téli csomag és ködfényszórók elöl) 6,1 milliót kóstál.
Volkswagen Touran TSI |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1390 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 5600-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 220 Nm 4000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2678 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4392 / 1794 / 1659 |
Csomagtér | 600-1913 liter |
Saját tömeg (kg) | 1518 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 9,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 7,4 |
Tesztfogyasztás | 9,1 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 178 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 6,103 millió Ft |