Pilléres gondok

2 perc

2006.02.07. 22:00

Nemcsak a zöldek szorongatják az M0-s beruházásait, hanem az önkormányzatok is igyekeznek a lehető legtöbbet...

Nemcsak a zöldek szorongatják az M0-s beruházásait, hanem az önkormányzatok is igyekeznek a lehető legtöbbet kisajtolni az építkezésből. Az M0-s Újpestet Budakalásszal összekötő északi Duna-hídját a tervek szerint 2007 végén adják át, és 61,9 milliárd forintba kerül, ám a költségeket még legalább 20 százalékkal megdobják az érintett önkormányzatok által kialkudott fejlesztések. A sort Újpest nyitotta, amikor a hídért cserébe a Szilágyi út, valamint a Fóti úti felüljáró rekonstrukciójához kért hozzájárulást, és kiharcolta, hogy a Váci út egyik szakaszát kétszer kétsávosra bővítsék. Budakalász pedig azt szabta feltételül, hogy ha az eredeti tervekkel szemben az M0-s csak később megy tovább a 10-es főútig, akkor a Duna-híddal egy időben épüljön meg egy, a települést elkerülő út is. "Csakhogy ez Pomázt érintené, így a pomáziak egy őket elkerülő utat harcoltak ki" - utalt a követelések végtelenségére Petki Gusztáv, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. beruházási igazgatója.

Budakalász mindenesetre ígéretet kapott a gazdasági tárcától, hogy évente százmillió forintos nagyságrendű kártérítést kap, ha mégsem épül meg időben az elkerülő út. Harcsa Lajos, Budakalász polgármestere tavaly szeptemberben bele is egyezett, hogy ennek fejében nem akadályozza meg az építési engedély kiadását, ám a HVG úgy tudja, a főpolgármesteri hivataltól mégsem kapta meg azt a "ráadásként" ajánlott 200 millió forintot, amiből kerékpárutat, gyalogosátkelőt és körforgalmat hozna létre a településen. Miután Harcsa két héttel ezelőtt barikáddal fenyegetőzött, Demszky Gábor és a gazdasági tárca újabb egyeztetésekre hívták, ám a tárgyalások eredményéről mindhárom fél mélyen hallgat. "Budakalász követelései kezdenek lefordítódni a jogászok nyelvére" - mindössze enynyit árult el a HVG-nek Horváth Zsolt Csaba helyettes államtitkár, hozzátéve, hogy a tárca besegít a városházának a megállapodás teljesítésébe.

"Amíg nem kapunk kishidat, nem módosítjuk rendezési tervünket" - közölte a HVG-vel Szigetmonostor változatlan álláspontját Szilágyi Lajos polgármester. A település rendezési terve ugyanis jelenleg nem tartalmazza az M0-s hídját, amelynek pillérei a Szentendrei-sziget csúcsán, a falu külterületén állnának (HVG, 2004. június 26.). A 2004 végén kiadott építési engedélyt a községháza megtámadta a bíróságon, igaz, a következő tárgyalás csak júliusban lesz. "Addig megvárjuk a Szentendre kérésére készülő hatástanulmány megállapításait meg az ottani, március 19-ére kitűzött polgármester-választást, hogy dűlőre juthassunk, pontosan hol is épüljön a Kis-Duna fölötti híd" - mondta Szilágyi.

A kishíd a beruházás része - véli Szilágyi -, hiszen a zöld hatóság kifejezetten előírta: az M0-s hídjával egyszerre kell elkészülnie. "Egy 1992-es közmeghallgatáson annak az ígéretnek a fejében hagyta jóvá a falu, hogy a határában olyan sztrádahíd épüljön, amelynek nem lesz - akkori áron mintegy 8 milliárd forintért - lehajtója, ha ennek az összegnek a töredékéért kapunk egy kisebb hidat" - emlékeztetett Szilágyi. A polgármester két éve írásba adta az NA Rt.-nek, hogy ha a kishíd mégsem egy időben épülne meg az M0-sal, azt is elfogadná "kárpótlásul", hogy a híd átadásáig az állam finanszírozza a falu lakóinak komphasználatát.