A sörünk fele adó

2 perc

2006.07.18. 12:29

Négy százalékkal növelték termelésüket 2005-ben a Magyar Sörgyártók Szövetségéhez tartozó vállalatok tavaly az előző évhez képest – ismertette Kiss Elemér, a szövetség leköszönő elnöke.

Sivó Imre és Kiss Elemér. Kortyolva haladók
© hvg.hu
Kiss Elemér hangsúlyozta: a szövetséghez tartozó vállalatok annak ellenére tudták termelésüket növelni, hogy a magyar sörpiacon 4 százalékkal visszaesett a fogyasztás. A Magyar Sörgyártók Szövetségéhez (MSSZ) tartozó négy cég, a Borsodi Sörgyár Zrt., a Brau Union Hungária Sörgyárak Nyrt. (a soproni gyár), a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt. tavaly 6,77 millió hektoliter sört állítottak elő, szemben az előző évi 6,47 millió hektoliterrel. Az összes magyarországi sörtermelés tavaly mintegy 6,85 millió hektoliter volt.

Mit adnak el sörnek?
Olvassa el a hvg.hu összeállítását a magyar sörökről, kattintson!

Ismerkedjen meg a magyar sör másfél évszázados történetével, kattintson!
Kiss külön is kiemelte, hogy a növekedés úgy sikerült elérni, hogy közben a gyártókat sújtó adóteher tavaly nyolc százalékkal növekedett. A szövetség tagjai tavaly 54,3 milliárdot fizettek be a költségvetésbe, illetve az önkormányzatoknak.

Sivó Imre, az MSSZ immár két hete tisztségében lévő új elnöke a gyártók és forgalmazók éves árbevételét 100–120 milliárdra becsülte, vagyis a fogyasztók asztalára kerülő sör árának mintegy felét teszik ki a különféle adók. Az új elnök, aki korábban a Zwack Unicum Rt.-nél és a Molnál töltött be csúcsvezetői posztokat, „optimalizálná az adómértéket”. Ehhez képest az is szóba került, hogy szeptember 1-től hét százalékkal, Balling-fokonként és hektónként 505-ről 545 forintra emelkedik a sör jövedéki adója. Ennek ellenére a leköszönő, illetve az új elnök is bízik abban, hogy hosszú távú megállapodást köthetnek majd a kormánnyal, és csökkenhetnek az adóterhek. Erre egy hónappal ezelőtt a pénzügyminiszter is ígéretet tett – tájékoztatta a hvg.hu-t Kiss Elemér, aki korábban a Medgyessy-kormány kancelláriaminisztere volt.

© hvg.hu
A szövetség illetékesei közül többen is célzást tettek, hogy a nagy multinacionális gyártók, amelyek korábban óriási pénzeket ruháztak be, már azt is fontolgatják, hogy kivonulnak a „kevéssé atraktív” magyar piacról. A területet jól ismerők azonban ezt nem tartják valószínűnek, noha a söripar jövedelmezősége valóban komolyan megtorpant: 2003-hoz képest 2004-ben a szövetség tagjai profitja hatvan százalékkal csökkent, amely tavaly is csak 2 százalékkal nőtt. Így az iparágban dolgozók száma három év alatt egynegyedével csökkent. Idén azonban bizakodók a gyártók: a tartós nagy meleg és a foci-vb miatti felfokozott kereslet jelentős piacbővüléssel kecsegtet.

A szövetség illetékesei örülnek annak is, hogy a tavaly bevezetett környezetterhelési termékdíj miatt megtorpant a vissza nem váltható termékek, elsősorban a dobozos sörök előretörése. Úgy tudni, a nagy gyártók nem elsősorban a környezetvédelmi szempontok miatt elégedettek, hanem az uniós csatlakozás idején beáramló olcsó, silány minőségű sörök („esti italok”) piaci részesedésének csökkenése miatt.

Az MSSZ tájékoztatóján bemutatták a Jófej (A Józan, felelős járművezető)  a szervezet programjának arcát, Harsányi Levente rádiós műsorvezetőt, aki önmagát a fiatalság előtt hiteles „humángenetikai adathordozónak” titulálta, aki meg tudja győzni őket a kulturált sörfogyasztás áldásairól.