A politikai kampányolás új eszköze: YouTube

1 perc

2006.08.17. 14:45

Az amerikai választási kampány új utat tört magának a világhálón: a kongresszusi posztot áhító politikusok a YouTube internetes videocserélő oldalon üzennek a választóknak.

A tavaly alapított youtube.com portál, amely házi videofelvételek csereberéjét szolgálja, rövid idő alatt szenzációs népszerűségre tett szert. Az Observer brit hetilap friss felmérése szerint a portál ez alatt a rövid idő alatt egyike lett azoknak a honlapoknak, amelyek "életünk virtuális tapétáivá" váltak: naponta százmillióan klikkelnek az internetes címre.

A két alapító, Chad Hurley and Steve Chen 2004 végén Kaliforniában, San Mateo-i garázsukban azon törték a fejüket, hogyan tehetnék fel a világhálóra barátaiknak mókás videóikat, amelyeket egy bulin készítettek. Fogalmuk sem volt, elképzelésük milyen elemi erővel alakítja majd át az internetet.

A YouTube legutóbb az amerikai választási kampány révén került a figyelem központjába. Csak szerdán hetvenezren voltak kíváncsiak arra az amatőr felvételre, amelyen George Allen virginiai republikánus szenátor makimajomnak nevezte ellenfele egy indiai származású önkéntes aktivistáját. Miután arról biztosította hallgatóságát, hogy pozitív, építő gondolatokra építi kampányát, véletlenül elszólta magát. "Ez a sárga pólós srác, ez a makimajom, hogy is hívják" – mondta az indiai kampányönkéntesre. A megjegyzés a "politikailag korrekt" Amerikában botrányszámba megy, Allen már bocsánatot is kért.

A YouTube-on – amelynek állománya mindenki számára ingyen hozzáférhető – számtalan politikai hirdetés és olyan felvétel található, amely valamilyen kampányrendezvényen készült.

Több mint kétszáz videó látható például Ned Lamontról, aki szenzációszámba menő előválasztási győzelmet aratott a múlt héten Joe Liebermann szenátor felett. Lamont győzelmében nyilvánvaló szerepet játszott internetes ismertsége - írta a The Washington Times csütörtökön.