Audi S8 teszt: gőzkalapács Lambo szívvel
Szinte szűz volt még, alig 800 kilométert futott előttem. Azt csináltam vele, amit akartam, mindent megtett nekem. Az együtt töltött háromnapos frigy übergotti hangulata kiradírozhatatlan emlékezetemből. Meghajtottam az Audi S8-ast.
© audi.hu |
Remegő inakkal és a megtiszteltetéstől megrendülten, félve és büszkén ültem be az autózás, az autóipar egyik csúcsának számító remekműbe, az Audi S8-asba. Amikor a szerkesztőségben ódákat kezdtem zengeni az S8-ról, az egyik kollégám egy Bentley fotóit dugta az orrom alá. Bentley ide vagy oda, számomra az autózás csúcsát mégiscsak az S8 jelenti. Mondom ezt úgy, hogy a nagy konkurensek (VW Phaeton, BMW 750 Li, Mercedes-Benz S65 AMG) még nem voltak nálunk. Ami késik, nem múlik. Kevés autó tudja azt, hogy ha rálépünk a gázra bedugul a fülünk, miközben gyakorlott kezecskéi masszírozzák a derekunkat.
Csak a zene kétmillió
© hvg.hu |
A légrugózástól az állítható fűtóműig, az adaptív távolságkövető tempomattól a szellőztethető és masszírozó bőrülésekig, a közel kétmillió forintos Bang&Olufsen hifitől a kanyarkövető bi-xenon fényszórókig minden létező extrával felszerelték a legdrágább és legerősebb Audit. Legdrágább, hisz 36 millió forintba kerül, legerősebb, hisz 5,1 másodperc alatt van százon. A kételkedőknek mondom: 5,2 literes 450 lovas Lamborghini motor hajtja. Mellette a miniszterelnöki A8-as fapados cégautó.
© hvg.hu |
Száz literes tankja ellenére a megtehető legnagyobb távolág tankolás nélkül 380 kilométer, ezzel fogad a trip computer. Nem valami biztató kilátások, már ami a pénztárcánkat illeti, de hát egyszer élünk. Visszafogottan vezettem a kezes monstrumot, néha egy-egy lámpánál mutattam meg, hogyan dübörög a tíz henger. Igaz, ellenfél sosem volt. Aki esetleg keménykedett volna, abban elakadt a lélegzet, ezüst Godzillám feltartóztathatatlanul süvített át a városon, megnyíltak a sávok, elpárologtak a dugók. A fogyasztás nem titok: a Lambo limuzin az együtt szolgált háromszáz kilométer során 19,3 literes átlagfogyasztással elégedett meg. 98-ast eszik a drága.
© hvg.hu |
A bődületes erejű luxus versenyautó közel 300 kilométeres végsebességgel dicsekedhetne, ha nem lenne leszabályozva 250-nél. Ez mindkettőnknek megnyugvást jelentett, így nem is mentem el vele a végsőkig, nem volt ugyanis hely az M5-ös bevezető szakaszán. Ezzel az autóval nem kunszt 230-at menni, annál perverzebb nagy lendülettel haladni városon belül. Olyan erővel szakítja fel az aszfaltot, hogy szinte látni, ahogy feltorlódik a levegő mögöttünk. Légnyomás erejével felér az elindulás, a tiptronic váltó sportfokozatában az autóban ülők szinte elájulnak a félelemtől, én a vezető ülésben a gyönyörűségtől. Ez a legdrágább menet a hullámvasúton. Megfordul a világ, olyan mintha magunk mögé kerülnénk.
A gyorsítások és fékezések kiélvezése után inkább a komfortos, kényelmes utazás mellett döntöttem. Elektromos tetőt fel, masszírozós funkciót be, Bang&Olufsent a maximumra: a külvilág teljesen megszűnt. Mint egy orgonakoncerten a Farkas utcai templomban. Semleges lebegése, a születés pillanatára emlékeztet. A hifi alkalmazkodik a külső viszonyokhoz, gyorsításra erősödik a hangerő, de a klíma bekapcsolására is.
© hvg.hu |
Hatalmas méretei ellenére nagyon könnyen vezethető az S8. Az állítható légrugózásnak és a korlátlanul variálható duplabőr üléseknek köszönhetően akár magasan is ülhetünk, a 20 hüvelykes titán kerek, amelyeken 275/35-ös Dunlop papucsok feszültek, semmilyen úthibával nem zavarnak. Csak suhanunk, hangtalanul és rezzenéstelenül. A duplafalú ablakok tökéletesen szigetelnek, ha hallani akarjuk a Lambo hangját, akkor a tetőablakot kell leengednünk, lehajtott oldalsó ablakoknál elviselhetetlen a szélzaj és a huzat. A klíma természetesen négyzónás, ülésfűtés hátul is van, a hátsó ülések is elektromosan állíthatók, memóriásak. A külső tükrök is elektrokróm borításúak, így senki nem fog belevillantani a szemünkbe. A biztonsági öv magasságát, a kormány helyzetét elektromosan lehet beállítani.
Az ortopéd ülések minden irányba állíthatók, felfújhatók, leengedhetők, keményíthetők, kinyújthatók stb. Mindent minőségi bőr, kevlár, fa vagy alumínium borít. Még a mennyezet és a padló is puha, selymes.
© audi.hu |
Minden elektromos funkció működik akkor is, ha levettük a gyújtást és kihúztuk a kulcsot. Könnyű az autó dolga, hisz annyira fejlett, hogy ujjlenyomatot is olvas. Ezzel is elindíthatjuk az autót, nem kell bedugni a kulcslyukba a kulcsot. Az olvasónak mégsem ez a fő feladata, hanem, hogy tárolja a személyre szabott beállításokat. Így akár négy sofőr adatai is naprakészen lehívhatók ujjlenyomataik révén. A rögzítőfék elektromechanikus, egy kis alumínium kapcsoló felel érte.
Esti megvilágításban Las Vegas fogad bennünket, csillog-villog a rengeteg műszer, visszajelző. A kísérő fények az egész autót körbe burkolják. A parkolókban is ő a sztár, már ha beférünk, a hazai bevásárlóközpontokat nem az S8-asra szabták. Bár elsődlegesen nem ez a feladata, de az S8 családi, praktikus kocsiként is helytáll: hatalmas a helykínálat, sok a hasznos tárolórekesz, óriási a csomagtartó.
© hvg.hu |
A kormányon lévő fülekkel is átvehetjük az irányítást, ám az automatikus váltó a világ egyik legjobban eltalált műszeregysége, megbízhatunk működésében. Az adaptív távolságkövető tempomat (ACC) jó móka, előre beállított sebesség/idő/távolság (időközöket állapít meg, és ezt tartja; minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a távolság méterekben. Négy beállítás közül a harmadikban 1,8 másodperces időközt hagy a rendszer az előttünk haladó autóhoz képest, 100 km/órás sebességnél ez 50 kilométeres követési távolságnak felel meg.) függvények alapján biztonságos követési távolságban követhetjük az előttünk haladókat, legyünk autópályán vagy városi forgalomban. A rendszer 30-200 kilométer/órás sebességek között működik, 30 alatt hang- és fényjelzéssel figyelmeztet arra, hogy fékezzünk és vegyük át a parancsnokságot. Használata inkább autópályán javallott, néhány apró tétovázása figyelmeztetett arra, hogy a legfejlettebb műszaki alkalmazások sem tökéletesek és 100 százalékos biztonságúak. Kanyarban a radar nem mindig látja az előttünk haladót, így erőteljesen gyorsítani kezd (ha nagyobb sebességre van beállítva a tempomat), az elénk bevágó járművet, kerékpárost is későn veszi észre.
Életmentő haszna ráfutásos baleseteknél van, amikor nem mindegy, hogy 130-cal vagy 30-cal csapódunk az előttünk hirtelen lefékező járműbe, ha netán elszundítottunk. Mindenről több kijelzőn is értesülhetünk, az összes fontos adat megjelenik a két műszeróra között színes kijelzőn, de piktogramok is jelzik a távolságkövető tempomat működését. Az MMI szórakoztató központ nagyméretű színes kijelzőjén követhetjük a navigációs rendszer, a tévé, a hifi műsorát, de itt látjuk a magunk mögött megbúvó holtteret. Parkoláskor színes kamera és segédvonalak jelzik az optimális parkolási helyzetet, a rendszer a kormányozásban is tippeket ad, a tükrök parkolási pozícióba állnak, így ez az autó humán erőforrás nélkül is sofőrös limuzin, ha így nézzük az árát, nem is sok.
Ebben a nagyon drága és szuperbiztonságos autóban komoly és meglepő hiányosság, hogy csak a vezető biztonsági övének a bekapcsolására figyelmeztet. Lehet, hogy ezen a szinten már ciki a csipogás, a biztonság azonban mindennél fontosabb. A milliárdos is kösse be magát. Ami még zavart az autóban, hogy beépített telefon előkészítéssel adják, ennek hiányában pedig a saját telefonom nem tudott kapcsolódni Bluetooth-on keresztül az MMI-rendszerhez, így ezt a kényelmi funkciót nem élvezhettem. Ezzel véget is ért a negatív megjegyzések listája.
© hvg.hu |
Az S8 tavaly év végi debütálásával a cég történetében először az Audi egy tízhengeres motort épített be egy közúti autóba. A V10-es motor teljesen új fejlesztés, amelynek megalkotásakor a fejlesztők a Lamborghini Gallardo szuper sportautónál szerzett tapasztalatokra és szakértelemre támaszkodtak. A motor egyik legfontosabb újdonságát az FSI közvetlen benzinbefecskendezés alkalmazása jelenti. Ezt a szívet azóta az S6 is megkapta, igaz ott csak 435 lóerőt teljesít.
Az S8 modell 5204 köbcenti lökettérfogatú motorja percenkénti 7000 fordulatszámon 450 lóerőt ad le, maximális nyomatéka 540 Nm, amelynek 90 százaléka már 2300 percenkénti fordulatszámon rendelkezésre áll. Az Audi luxus limuzinja tulajdonképpen megegyezik egy magasabb kategóriájú sportautó menetteljesítményével. Az új S8 5,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h sebességre és könnyedén eléri az elektronikusan korlátozott 250 km/h végsebességet.
© hvg.hu |
Az S8-ast hatfokozatú tiptronic váltóval szerelték fel, amelynek végáttétele alacsonyabb, mint az Audi A8 modellé, s a vezérlését a dinamikusabb fokozatváltásokra hangolták. Az új S8 az Audinál már megszokott módon quattro állandó összkerékhajtással juttatja a motor teljesítményét az útra, amelynek új generációja az aszimmetrikus/dinamikus nyomatékelosztóval még agilisabbá teszi a luxus limuzin dinamikus karakterét. A központi differenciálzár a hajtóerő 40 százalékát az első, míg 60 százalékát a hátsó kerekekhez juttatja, így a hangsúly enyhén a hátsó kerekekre esik, aminek következtében rendkívül agilis vezethetőség jön létre.
A fékrendszer 18 hüvelykes, mind a négy keréken belső szellőzésű féktárcsákat tartalmaz, amelyek az autó teljesítményéhez mérten kellően túlméretezettek. Az A8 W12-esnél már bemutatott kerámia féktárcsák az S8-ashoz opcionális felszereltségként rendelhetők. Ez utóbbiakhoz a Rábaringen volt szerencsém, ahol a gyári Audi tesztpilóták 180-nal oldalra dőlve ragasztották fel a két S8-ast az oválkanyar szinte függőleges síkjára, majd közel 200-ról állóhelyzetbe fékeztek úgy, hogy a kerekek nem csúsztak meg, a bekötés, a kapaszkodás és a kitámasztás ellenére én majdnem felkenődtem a szélvédőre.
Biró Csongor
Audi S8 | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 5204 (FSI) |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 450 lóerő 7000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 540 Nm 3500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2944 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5062 / 1894 / 1444 |
Csomagtér | 500 liter |
Saját tömeg (kg) | 1940 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 5,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 13,4 |
Tesztfogyasztás | 19,3 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 319 |
ÁRA | 36,415434 millió Ft |