Jelentés a végállomásokról

2 perc

2007.03.27. 22:00

A Mol helyében annyi gázvezetéket építenék, amennyit csak tudnék - reagált a Nabucco kontra Kék Áramlat vitára Werner...

A Mol helyében annyi gázvezetéket építenék, amennyit csak tudnék - reagált a Nabucco kontra Kék Áramlat vitára Werner Auli, az osztrák ásványolaj-ipari óriás, az OMV igazgatóságának gázpiaci kérdésekkel foglalkozó tagja, aki úgy véli, a két projekt nem konkurense egymásnak, és azt a lehetőséget sem zárná ki, hogy az orosz Gazprom egyszer majd a Nabucco vezetéket is igénybe veszi európai gázszállításaihoz. Lényegében hasonlóan nyilatkozott a HVG-nek Reinhard Mitschek, a bécsi székhelyű Nabucco Gas Pipeline International GmbH ügyvezetője: "A Kék Áramlat a Fekete-tengeren vezet át, a Nabucco pedig Törökországtól Ausztriáig, a kettő tehát nem zárja ki egymást." Mitschek egyébként korábban az OMV Erdgas GmbH tranzitüzletágát vezette, majd a Nabucco-projekt pénzügyi és technikai tervét kidolgozó, 2003 márciusában az öt érintett ország nagyvállalatai által alapított Nabucco Company Pipeline Study GmbH ügyvezetője volt. A tervezés költségeinek a felét, 1,5 millió eurót az Európai Unió állta (HVG, 2005. július 9.).

Az utódvállalat Nabucco Gas Pipeline-ban az egyes cégek szintén 20-20 százalékkal részesednek, és Mitschek szerint a résztvevők minden döntést egyhangúan hoznak meg. Hatodikként a Gaz de France is beszáll a Nabucco partnerei közé - tudósított múlt pénteken a román Mediafax -, a román Transgaz 20 százalékos részesedésének a felét veszi át. A Nabucco Gas Pipeline azt tervezi, még az idén mind az öt országban létrehozza a nemzeti Nabucco-cégeket, amelyeknek ő lesz a tulajdonosa és finanszírozója, ám a vezetéket igénybe vevő szállítókkal és fogyasztókkal az anyavállalat szerződik majd. "Mindmáig nem vehető száz százalékra, hogy a Nabucco megépül" - nyilatkozta a minap Otto Musilek, az OMV Gas GmbH ügyvezetője, aki szerint ez azon is múlik, lesz-e elegendő gáztermelő és -felhasználó, illetve utóbbiakkal sikerül-e hosszú távú szerződéseket kötni. A vezeték évi kapacitása 30 milliárd köbméter, az építést csak akkor érdemes elkezdeni, ha legalább 8 milliárd köbméter gázt már lekötöttek a vásárlók. Nem véletlenül sürgette az OMV vezérigazgatója, Wolfgang Ruttensdorfer, hogy az unió versenyhatóságai ne kifogásolják a szokásosnál nagyobb árrést, és adják áldásukat az általuk egyébként mindig kifogásolt hosszú távú szerződésekre is.

A Nabucco sorsa Musilek szerint 2007 végéig mindenképpen eldől. A Nabucco Gas Pipeline februárban kidolgozott terveiben az építkezés első - azaz a két török határponttól az ausztriai Baumgartenig tartó - szakaszának kezdési időpontja 2009 második fele, befejezése 2013 vége. A második szakasz - a vezeték meghosszabbítása az iráni és a grúz határig - építése 2015 második felében kezdődne, és 2017 végén zárulna le. A Nabucco 2012 második felében kezdene működni; a tavaly nyári bécsi miniszteri találkozón még 2007-es kivitelezési kezdetről volt szó. Időközben a beruházás becsült összege 4,6 milliárd euróról 5 milliárdra növekedett, a HVG-nek nyilatkozó Mitschek szerint a különbség "a becslés finomodásából" adódik.

A projekt finanszírozásáról még folynak a tárgyalások a nemzetközi pénzintézetekkel, köztük az Európai Beruházási Bankkal. De kecsegtető ígéret a vezeték tervezett végállomásáról is érkezett már Ausztriába. "Amint a Törökország és Ausztria közötti szakasz elkészül, az európai országok közül Ausztria kap elsőként iráni gázt" - jelezte a minap Kazem Vaziri-Hamaneh iráni szakminiszter.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS