Bajban az amerikai autóipar
Az amerikai autóipar nyögi a hitelpiac beszűkülését, az eladások tovább esnek; több mint egy évtizede a legrosszabb eladási adatok várhatók idén, írta a The New York Times kedden.
Dodge Caravan © Dodge |
A The New York Times szerint az autóeladások gyengülésének mélyreható következményei lehetnek a gazdaságban. Az amerikaiak a lakóingatlanok után autókra költenek a legtöbbet, az autóipar még mindig az amerikai gazdaság egyik legfontosabb motorja. Az ágazat lanyhulásával az autógyártásra épülő szektorokra is visszaesés vár. Az autóvásárlások finanszírozási lehetőségeinek nehezülése kihat az alkatrészgyártókra, a kereskedőkre, a szállítókra, visszaeshet a festékipar, sőt, még a félvezetők gyártása, nyilatkozott a lapnak William Ryan, a Portales Partners autóipari elemző cég pénzügyi szakértője.
A gyártókra és a kereskedőkre az eddigieknél soványabb profit vár az elkövetkező hónapokban. A lehetséges vevőnek egy része a mind drágább benzin miatt, és a jelzálogkamatok szigorától tartva, elhalasztja az autóvásárlást. Ez elsősorban a középkategóriás kocsikat érinti, de érdekes módon a kiemelkedő profitokat nyújtó luxusjárművek eladásai is 13 százalékkal visszaestek tavalyhoz képest az Autodata piackutató cég felmérése szerint.
Tavaly a legtöbb új autót, 1,9 milliót a nyugati parti Kaliforniában értékesítettek, ennek közel 30 százalékát a vásárlók házukra felvett további jelzáloghitelből finanszírozták. Floridában, ahol 935 ezer új autó talált gazdára, minden ötödik járművet lakásra betáblázott hitelből vásárolták. A lakás- és hitelpiac válsága ezáltal húzza le az autópiacot is.