MOK: Kaotikus az egészségügyi dolgozók oltása
A Magyar Orvosi Kamara titkára szerint az oltásra jelentkezés rendkívül nehéz, a megadott telefonszámok gyakran elérhetetlenek és az online időpontkérés is csak helyenként működik.
Mind vidéken, mind a fővárosban problémákról számolt be az egészségügyi dolgozók koronavírus elleni oltásával kapcsolatban Svéd Tamás, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) titkára. Svéd a MOK Realitás-projekt sorozatában számolt be a programban tapasztalt anomáliákról.
Elsőre úgy tűnt, a fővároson kívül nagyobb rend van: a megyei jogú kórházakban kijelölt oltópontok megszerveződtek és felkészültek, a dolgozók beoltására pontos menetrendek készültek, az oltás ennek megfelelően megkezdődött
– írta Svéd. A problémák szerinte vidéken a külső, kisebb ellátóhelyek dolgozóit és az alapellátókat sújtják: elvileg őket is ezen, illetve az azóta folyamatosan kialakított újabb oltópontokon oltják, de ismert beosztás nincs, jelentkezniük nekik kell.
A titkár szerint az oltóhelyek honlapján az online időpontkérés helyenként működik, másutt nem, de a működők is gyorsan betelnek.
A megadott telefonszámok egy része elérhetetlen, egy kisebb része hibásnak bizonyult – leginkább pedig foglalt, túlterhelt. A sokadik hívásra elért ügyintéző aztán vagy tud időpontot és információt adni, vagy nem, gyakran türelmet kér vagy az online felületre próbálja visszaterelni az egyre frusztráltabb próbálkozókat.
A fővárosi állapotokról Svéd azt írta, hogy még kaotikusabb, az illetékességek nehezen átláthatóak, emellett sűrűn, az újabb oltóhelyek megjelenésével változnak is.
Az oltóponttal nem rendelkező kórházak dolgozóinak központi szervezés nélkül kell megoldani az oltásra való jelentkezésüket. Svéd Tamás szerint ők is szembesülhettek az oltópontok elérhetetlenségével, telítettségével vagy bizonytalan válaszaival.
Novák Hunor megpróbált jelentkezni oltásra, de már a telefonálásnál elakadt
Az ismert gyermekorvos a fővárosi oltópontokat hívta végig, de nem sikerült jelentkeznie a vakcináért.
A MOK titkára szerint több kórház és a Semmelweis Egyetem klinikái központilag szervezték dolgozóik beoltását, de abban "sem volt feltétlenül sok köszönet".
"A minap az egyik klinika gyakorlatilag teljes orvosi kara és szakdolgozóinak mintegy fele – száz körüli ember – volt hivatalos az Ortopéd Klinikán üzemelő oltópontra, előre meghatározott sorrendben, 3 percenként behívva. Ismeretlen okokból azonban ugyanezen napra, ugyanide az egyetem meghirdette minden dolgozójának a szabad személyes bejelentkezést. Így az előre meghatározott sorrend rögtön felborult, a behívás láthatólag random történt. Az átlagos várakozási idő fél-egy óra volt az első vizsgálatra, ugyanennyi az oltásra, majd még egyszer ennyi a lepecsételt papírokra – az előírt megfigyelési időt többszörösen meghaladva. Végeredményben száznál több egészségügyi dolgozó töltött másfél-három órát egy nem nagy területű alagsori helységben összezsúfolódva."
Svéd ugyanakkor a saját pozitív tapasztalatáról is beszámolt, az ő beoltása szerinte példaszerűen történt meg a DPC oltócentrumában.