Lionel Richie a HVG-nek: Sok-sok gyermek születéséért felelősek a dalaim
Mit ártott neki Michael Jackson óriáskígyója? Gyerekcsinálós dal-e a Hello? Milyen ember volt Prince valójában? És miért nem ment papnak? Lionel Richie július 17-én ad koncertet Budapesten. Ez alkalomból tettük fel neki kérdéseinket.
1985 több szempontból is nevezetes év volt az életében: megírta Michael Jacksonnal a We Are the World-öt, és bemutatták a White Nights című filmet (nálunk a Halálbalett címet kapta), amiben elhangzott a Say You, Say Me című dala. Utóbbiért elnyerte az Oscart. A White Nights tipikus hideghábús thriller volt, gaz szovjetekkel és egy kis balettel megspékelve. Mit gondol, miért pont önt, a nagy balladaspecialistát, a Hello szerzőjét kérte fel a rendező, Taylor Hackford?
Odáig voltam, hogy Taylor pont rám gondolt. Istennek hála, hogy felhívott. Az eredeti megbízás az volt, hogy White Nights címmel írjak egy a filmhez passzoló számot. Már ezen a ponton kénytelen voltam közbeszólni: abból biztosan nem lesz sláger, ha egy fekete előadó Fehér Éjszakák címmel ad elő valamit – mondtam Taylornak. Kértem öt percet, hadd találjak valami más megközelítést. A filmben Mihail Barisnyikov és Gregory Hines párosa a főszereplő, a két táncosnak kell valahogy együttműködnie. Innen jött a Say You, Say Me ötlete. Kaptam Taylortól pluszban másfél hetet, hogy be tudjam fejezni.
1949-ben született, az élete jó részét a hidegháborús időkben töltötte. Az atomháború veszélyét mennyire érezte valósnak?
Mindvégig valósnak éreztem. Az iskolai gyakorlatozás, hogy gyerekek, most mindenki bújjon a padja alá, része volt az életemnek. A bombafenyegetés valós volt, az én generációm ebben nőtt fel. Valamiért azonban mindig azt gondoltam, hogy csak nem leszünk olyan hülyék – mi, az emberiség – hogy kiirtjuk magunkat. Sok baromságot csináltunk már, de idáig csak nem fogunk elmenni – ezzel nyugtattam magam.
Az 1986-os Oscar-versenyben (ahol a Redl ezredes is versenyzett a legjobb nem angol nyelvű film kategóriában), a Say You, Say Me elnyerte a legjobb dal Oscarját. Ugyanitt Quincy Jones a Bíborszín, Huey Lewis a Vissza a jövőbe egy-egy számával volt versenyben. Nem olyan rég még egy csapatban játszottak, mindhárman részt vettek a We Are the World elkészültében, ezúttal viszont versenytársak voltak. Nem nehezteltek önre? Mégiscsak legyőzte őket.
Kétszer is jelöltek abban az évben a legjobb dal kategóriájában, Quincy Jones szerzeményében, a Miss Celie’s Blues-ban is közreműködtem. Attól tartottam, hogy a rám adott szavazatok kétfelé oszlanak, és Huey Lewis vagy valaki más lesz a befutó. Istennek hála, a Say You, Say Me győzött. Quincy nem az a fajta alak volt, aki megsértődött, megszakította volna a kapcsolatot ilyesmiért. A verseny rendkívül szoros volt, nézze csak meg a többi jelöltet. Abban az évben, abban a mezőnyben bárki más könnyedén megkaphatta volna az Oscart.
1985-ben jelent meg Michael Jackson és az ön közös szerzeménye, a We Are the World, a bevételekből az etiópiai éhezőket támogatták. A dal keletkezéstörténetének egy piton is a szereplője – mindenképpen meg kell, hogy kérdezzem Michael Jackson óriáskígyójáról.