Kinek vizuális környezetszennyezés, kinek főhajtás Munch előtt az új oslói múzeum
Bár a tavalyi év egyik legvitatottabb új múzeumépülete, mégis méltó a legnagyobb norvég festő, Edvard Munch lenyűgöző életművéhez.
Munch – ezen a néven, a múzeum szót is lehagyva nyílt meg nemrég Oslóban az egyetemes művészettörténet egyik legismertebb alkotója, Edvard Munch művészetének szentelt új intézmény. A névválasztás mögött ugyanaz a koncepció érzékelhető, mint két hónapja Hongkongban megnyílt M+ esetében, ahol az M még utalt a múzeumra, a + viszont már jelezte, hogy a funkciói ennél szélesebb körűek.
Az oslói intézmény vezetői az elnevezés indoklásául ki is mondják: egy múzeumot sokan, főleg a fiatalabbak, poros, unalmas helynek gondolnak, erre vannak is példák, főleg az egyetlen művésznek szentelt intézmények között, amelyek idővel könnyen válnak – némi túlzással – mauzóleummá.
Ám ha valaki a norvég fővárosban megérdemel saját múzeumot, az éppen Munch, nemcsak rendkívüli életműve miatt, hanem azért is, mivel 28 ezer tételből álló hagyatékát Oslóra hagyta.