Horn Gábor: Tönkreteszi a gyerekek életét a magolásközpontú iskola

7 perc

2023.02.28. 08:00

Hová lett a gyermekközpontú iskola, hová lett a játékkal, kortársi kapcsolatok építésével, alkotókedvvel, a világ felfedezésével eltölthető gyermekkor, kérdezi szerzőnk, aki szerint a középiskolai felvételire trenírozó, biflázásközpontú iskola siralomvölgy, a diákok különórákkal teli, embert próbáló életének eredménye elveszett gyerekkor.

in memoriam Vekerdy Tamás

Szorongó gyermekekkel, stresszben égő szülőkkel találkozhattunk az elmúlt hetekben, a középiskolai felvételi időszaka alatt. (Jómagam évek óta így az év elején síró anyukákkal  időnként apukákkal is találkozom, akik kétségbeesetten és valami csodában reménykedve kérnek tőlem  és, gondolom, másoktól is  segítséget, hogy valami helyet találjanak 12 vagy 14 éves gyerekeiknek, ahol legalább nem ártanak nekik sokat.

Én persze segíteni nem tudok, de próbálom elmondani, hogy nem olyan fontos az iskolaválasztás, nem ezen múlik minden. De közben látom magam előtt a már vagy másfél éve minden hétvégén különórára járó gyerekeket, a rájuk telepedő a külső kényszert, a családi elvárások adta kötelezettséget, és azt, hogy így elvesztik az egyetlen fontos dolgot, a boldog gyerekkort.

Vajon bemagolta-e a gyermek elégségesen az anyagot? Elég különórára járattuk-e?  Mi lesz vele, ha nem kerül be a választott intézménybe?

Egyszerre szívszorító és borzalmas az egész.

Miért kell kitenni 12-14 éves gyermekeket ilyen elviselhetetlen nyomásnak? Miért vált bűnrészessé a rendszerben az állam, a szülők, s bizony már a magukra sok szempontból joggal büszke alternatív iskolák is?

Lénárd Sándor egyetemi docens: "A magyar iskolarendszer senkinek nem jó, fel kellene robbantani és újratervezni"

A lassan végletesen szegregált magyar iskolarendszer radikális újragondolásra szorul - véli Lénárd Sándor, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet egyetemi docense, aki szerint a pedagógusképzés nem érhet véget a diploma megszerzéssel.

Ma egy középiskolai felvételire a gyermekeknek  életkorukhoz képest  nagyobb tényanyagot kell elsajátítaniuk, mint az érettségizőknek, s sokkal szigorúbb elbírálás alá esnek. Ugyanis a középiskolai felvételi a gyerekeket vizsgáztatja, az érettségin az iskola, felkészítő tanár is "vizsgázik", hiszen, ha éveken keresztül átengedte a gyermeket akkor az bármennyire semmi készséget nem mutat a matematika iránt, bizonyosan lel majd két olyan pofonegyszerű feladatot is, amit eleget gyakoroltak az órákon ahhoz, hogy átcsússzon.