Megvan a háborús propaganda receptje arra, hogy „agymosottá” tegyen minket
Az első világháború óta meghatározó eleme a politikának és a háborúnak a propaganda, de a technológiai fejlődés és az internet elterjedése minden korábbinál hatékonyabb eszközöket és módszereket kínál. A propagandának három fő célja van, amelyek az ukrajnai háborúban is tetten érhetők.
Először is el kell nyerni a hazai közvélemény támogatását. Odahaza Vlagyimir Putyin orosz és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök népszerűsége is soha nem látott magasságokban van, ami a feltehetőleg elfogult közvélemény-kutatások és a válsághelyzetekben tapasztalható összezárás mellett a közel hibátlan propagandának tulajdonítható. Putyin felszámolta a kormánykritikus médiát, az orosz lakosság túlnyomó része a rendszer ellenőrzése alatt álló televízióból tájékozódik. A szabad internetet korlátozzák, és hiába ugrott meg a VPN-kerülőutak iránti kereslet a háború kitörésekor, ez jórészt a városi fiatalokat érinti, akik egyébként is a legnagyobb számban hagyják el az országot.
A világ legjobban dokumentált háborúja zajlik, de sokszor nem szabad hinnünk a szemünknek
Az okostelefonok világában Ukrajna a negyvenmillió potenciális haditudósító országa. A médiát elözönlő információáradat a hírszerzés mellett dezinformációra és propagandaterjesztésre is lehetőséget ad.