Túlélési stratégiák az élelmiszerboltban: így vásárol egyre kevesebbet a magyar
Egyre kevesebb ételt vásárolnak a magyarok, pedig ha már az evésre szánt pénzen is spórolni kell, akkor nagy baj van. A legnagyobb magyarországi üzletláncokat kérdeztük arról, mit látnak a saját forgalmi adataikban, milyen módszerekkel próbálnak az ő vevőik takarékoskodni az ételvásárláson. Van, ahol a saját márkás termékek forgalma történelmi csúcsokon jár, máshol azt tapasztalták, hogy sokkal többször mennek be az emberek keresni az akciókat, az árstopos ételeket pedig elviszik a környékbeli hotelek és kávézók.
Brutálisan nagyot zuhant az élelmiszerboltok forgalma, már az ételen is spórolnak a magyarok – teszi közzé a KSH most már hónapról hónapra. Elsőre nem is csodálkozunk ezen, hiszen mind látjuk, mennyire drágul minden, de aztán csak adja magát a kérdés: mégis, hogyan? Hiszen enni muszáj, ezen egy szintig lehet takarékoskodni, de a végtelenségig azért nem. Nyaralni nem kötelező, ha nincs pénz; ha egy bútor megadni készül magát, akkor még mindig el lehet halasztani a vásárlását, amíg szét nem hullik, az evésre viszont nem mondhatjuk azt, hogy majd inkább pár hónap múlva költünk rá.
Márpedig a forgalom zuhanása nagyon látványos. Ha a KSH bolti forgalmi adataiból külön vesszük az élelmiszer jellegű vegyes üzleteket – ez a név, ami egyben az egyszerű megfogalmazásokat kedvelő szerkesztők ősellensége is, jelent minden olyan üzletet, ahol ételt is lehet kapni, legyen az kisbolt, éjjel-nappali, diszkont, szupermarket vagy hipermarket, összességében a magyar boltok háromnegyede ide tartozik –, akkor látszik, hogy a mostanihoz fogható nagy és sokáig tartó visszaesés egészen példátlan.
Az élelmiszerforgalom még a koronavírus alatti lezárások idején sem esett érdemben, hiszen akkor nem a pénzhiány volt a baj, most viszont nem egyszerűen mínuszban van hónapok óta, hanem már 10 százalék körüli a visszaesés, ha a megvásárolt termékek mennyiséget nézzük. Megkérdeztük a nagyobb üzletláncokat arról, a saját forgalmukban mit tapasztalnak, milyen stratégiákkal próbálnak spórolni az ő vevőik.