Betelepülési stop: nem kapkodnak Navracsics törvénye után az önkormányzatok
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Egy út több mint 5 és félmillió forintba kerül, de néhány év alatt még így is 40 százalékkal nőtt az Antarktiszra utazó turisták száma. Sokan azért mennek az érintetlennek hitt sarkvidékre, mert exkluzivitásra és magányra vágynak, miközben a jéghegyek mögött, egymás takarásában várják sorukat az újabb és újabb hajók. Milyen protokollja van egy partraszállásnak, és miért veszélyezteti ez a környezetet? Vendégszerzőnk egy kutatóexpedícióval járt a hatodik kontinensen.
Az argentin Ushuaia város kikötőjében a déli félteke egy átlagos nyári napján már reggel 7-kor legalább három óriási tengerjáró hajó várakozik. Ezek egyenként 100-500 utast tudnak szállítani, és a nap folyamán egyre több lesz belőlük. De amint átkelünk a Drake-átjárón, amely elválasztja az argentin földnyelvet az Antarktisztól, egyikkel sem fogunk találkozni.
Majdnem olyan érzés, mintha a mi hajónk lenne az egyetlen, mely maroknyi felfedező által kitaposott ösvényt követve a fehér kontinens felé tart. Mintha csak mi élnénk át ezt az egyedülálló élményt. És éppen ez a lényeg.
„A legfontosabb, hogy a turista azt érezze, ő nem turista, ez nem egy fizetett túra, hanem egy expedíció a vadonba" – magyarázza hajónk, az MS Island Sky fedélzetén Kim Crosbie. Ő annak a csapatnak a tagja, mely a 20 napos hajózás alatt azt a 80 nőt kalauzolja, akik a Homeward Bound (Úton hazafelé) program, egy női kutatói expedíció keretében utaznak az Antarktiszra.
Hosszú utunk hajók és engedélyek bonyolult tánca jéghegyek, jégtáblák, bálnák, fókák és pingvinek között. Éppen ez az antarktiszi turizmus ellentmondása: az iparág azért virágzik, mert annyira exkluzívnak tűnik. Még akkor is, ha a következő jéghegy kanyarja mögött egy újabb hajó várja a sorát.
Az Antarktisz ezért persze nem hibáztatható, és még így is lélegzetelállító. Hatalmas jéghegyek, csend, esetlenül totyogó pingvinek, víz alá merülő fenséges bálnák. Felfedezők történetei, akik a jégen haltak meg, és azoké, akik túlélték, hogy elmeséljék. Albatroszok, fókák, üresség, tisztaság, együttélés a természettel és magány.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Kapu Tibor és három űrhajóstársa már a SpaceX űrhajójában várja, hogy útnak indulhasson a 14 napos küldetésére.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Kiteljesedik a dinamikus árazás, akár napról napra változhat a nagykereskedelmi ár, s annak nyomán a kiskereskedelmi ár.
A legtöbb hirdetést a tankerületi központok adták fel.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.