Picasso múzsája, Francoise Gilot munkáiban van olyan, ami a spanyol festőkirály életművéből hiányzik
Találó Francoise Gilot műcsarnokbeli tárlatának címe, a Felszálló Főnix. A francia festő kontinenseken átsuhanó, az újjászületés képességét elsajátító lénynek érezte magát.
Picasso múzsája, az egyetlen nő, aki elhagyta, Robert Capa és Rozsda Endre jó barátja, Henri Matisse-szal és a kubistákkal rokon vonásokat mutató világpolgár. A 101 évesen, tavaly elhunyt Francoise Gilot-t hosszú ideig hazájában, Franciaországban nem saját, inkább más művészekhez fűződő kapcsolata alapján ítélték meg, és éppen ez a szemlélet emelte őt tudatos, önérvényesítő alkotóvá.
A mintegy 70 festményt, köztük lebegő képeket, litográfiákat, papírrajzokat felvonultató, február 4-éig nyitva tartó kiállítás a kezdetektől, 1938-tól egészen 2016-ig lefedi Gilot életművét, és szinte a teljes anyagot magyar magángyűjteményekből kölcsönzött alkotások adják. A tematikus sorozatokba szerkesztett műveken az első tollrajzoktól a 2007-es önarcképig végigkövethető a mozgások, a formák dinamikája, a lendületes változások a színhatásokban, kompozíciókban. Picasso, Matisse és Rozsda hatása is feltűnik Gilot egyes korszakaiban, csakúgy, mint az utazások, a labirintusmotívumok.