Nagy Mártonnak úgy kellene lejjebb parancsolnia az üzemanyagárakat, hogy valódi mozgástér nincs

Megint régiós éllovas a magyarországi benzin- és dízelár, a nemzetgazdasági miniszter így újra egyeztetni hívta a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget. De mit tehetnek valójában az árak lenyomásáért? És miért drágul az üzemanyag?

Nagy Mártonnak úgy kellene lejjebb parancsolnia az üzemanyagárakat, hogy valódi mozgástér nincs

Megint sláger az üzemanyagár, olyannyira, hogy Nagy Márton hétfőn kijelentette, a hét második felére behívta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit egyeztetni arról, hogyan lehetne lejjebb nyomni őket. A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árában ugyanis a régió élmezőnyébe törtünk előre, noha a nemzetgazdasági miniszter tavaly ősszel megegyezett a vállalattal és a testülettel arról, hogy a középmezőnybe kell tartoznunk.

Maga az egyeztetés nem rendkívüli fejlemény: Nagy sem valami bombasztikus bejelentést tett, csak egy sajtótájékoztatót követően, újságírói kérdésre válaszolva beszélt a tanácskozásról. Az első ilyet még tavaly szeptember végén tartották, az akkoriban hasonlóan izmosodó árak miatt. A miniszter akkor arra is kötelezte az olajszakma képviselőit, hogy a jövőben havi rendszerességgel jelentsenek a kormánynak az árak nemzetközi és hazai alakulásáról, illetve az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről. Úgy tudjuk, azóta két-három ilyen tanácskozás is volt, a mostani csak egy újabb a sorban, és csak a fájdalmas töltőállomási árak miatt irányul rá nagyobb figyelem.

Információink szerint az egyeztetés csütörtök késő délután lehet, de fix időpont a cikk írásakor még nem volt. Mindenesetre Nagy, amikor hétfőn az árakat befolyásoló tényezők felülvizsgálatáról beszélt, külön kiemelte a profitmarzsokat, amelyeket megnéznek, hogy „indokoltak-e”, és hogy ezek más szomszédos országokban hogyan alakulnak. Ebből arra is lehet következtetni, hogy elsősorban a Mol nyeresége kerülhet célkeresztbe.