Modernebb és dinamikusabb újságoldalakon olvashatják ezentúl a 45. születésnapját ünneplő HVG-t

6 perc

2024.06.06. 10:22

2024.06.07. 10:34

Megújított logóval, új betűtípusokkal, hangsúlyosabb képekkel, letisztultabb dizájnnal szeretnénk könnyebben fogyaszthatóvá tenni tartalmainkat, amelyek minőségéből továbbra sem engedünk.

Utoljára nyolc évvel ezelőtt módosult a HVG megjelenése. Közel egy évtized után már épp időszerű volt finoman újrahangolni a hetilap dizájnját, hogy az „még áttekinthetőbb legyen, a tartalom befogadása könnyebbé váljon a vizuális elemek közötti precízebb súlyozással, az arányok javításával” – fogalmaz Hraschek Dávid, a lap vizuális megújulásáért felelős grafikus-szerkesztő. A lap előnyére korrekciós beavatkozások történtek, ám a radikális átszabás nyomait hiába keressük. Nincs szembeötlő változás sem a színeket, sem a logót tekintve; vagyis nem került a narancssárga négyzet helyére rózsaszín háromszög, az összkép mégis érezhetően megváltozott.

HVG45
A HVG különszámmal ünnepli 45. születésnapját, 1979. június 9-ét. A hvg360-on egyenként is megjelennek a kiadvány cikkei, ezeket itt olvashatják.

A cikkek ezután új betűtípussal jelennek meg (az ínyencek kedvéért: a Carter & Cone betűtervező stúdió Georgia Pro betűtípusával), így visszatér a talpas szövegbetű, amely a sorok közötti távolság megváltoztatásával együtt könnyebbé, vagyis gördülékenyebbé és gyorsabbá teszi az olvasást.

A szintén új betűtípussal megjelenő címek helytakarékosabbak lesznek. Megint csak a tipográfiáért rajongók kedvéért: itt a német Just Another Foundry stúdió Bernina Sans családjára esett a választás. Ez az előző címbetűhöz képest sokkal modernebb irányt képvisel, miközben stílusában visszakacsint a HVG 2016 előtti korszakára, melynek dizájnja egyébként a híres amerikai laptervező, Mario R. Garcia nevéhez fűződik.

A társadalom közepén – 45 éves a HVG

Bár a véletlen műve, hogy a HVG 45. születésnapja épp a választási hétvégére esik, jól van ez így. A hetilap a megalapítása óta küzd a tájékozott polgárok szabad döntési jogáért, és a maga munkáját abban látja, hogy ehhez tényt, hátteret szolgáltasson. A hír szent, a vélemény szabadon választható.

Hraschek Dávid szerint „fontos, hogy újra megtaláljuk azt a kisugárzást, amely hosszú időn át jellemezte a HVG-t. Ezért mostantól hangsúlyosabban jelenik meg a lapban az online prémium tartalmakat kínáló hvg360 zöld színe is, és ami az egyik legfontosabb változás: a képek visszanyerik az őket megillető helyüket a printben. A kiváló újságírók, szerkesztők munkája mellett a HVG-nek erőssége a képi világ, remek fotósgárda működik itt, a képszerkesztés is magas színvonalú, az utóbbi időben a képek mégis kissé háttérbe szorultak a nyomtatott lapban. Ezt az arányeltolódást is célunk a fotók javára korrigálni”.

Húsz éve, amikor a nyomtatott sajtót temetni kezdték, senki sem fogadott volna arra, hogy 2024-ben a HVG számára egyértelmű lesz a hetilap megújulásában gondolkodni. Márpedig a szerkesztőség és a kiadó meg van győződve arról, hogy a nyomtatott lapunk megújítása és az abba fektetett minden innováció megéri. Abban a tömény és zavaros információáradatban, amelyben naponta élni kényszerülünk, a nyomtatott sajtó képes újradefiniálni önmagát, és létjogosultságát épp az adja, hogy időről időre megszűrten, rendezetten és fecsegésmentesen össze tudja foglalni mindazt, ami történik körülöttünk. A HVG hetilapnak legalábbis ez az ajánlata az olvasóinak: lehetőséget kínál arra, hogy az események között súlyozni tudjunk, vagy az online médiában pillanatok alatt emészthetetlenül nagyra dagadó ügyeket akkor is megértsük, ha nem az elejétől kezdve követjük azokat.

Címlaptervek az irodában
Túry Gergely

A hvg.hu erőssége, hogy azonnal értesít, rögtön képbe helyez, és linkek révén felajánlja, hogy az ember akár maga is utánanézhessen a dolgoknak. A gyorstüzelő hírek mellett az online hírportál másik jellemzője – mivel ott nincsenek terjedelmi korlátok –, hogy egyre inkább a „long read” cikkek, vagyis a hosszú olvasnivalók terepe lesz, míg a print erősségévé a lényegre törő közlésforma válik. Ezt szem előtt tartva újult most meg a HVG, méghozzá nem csupán kívül, belül is.

A hetilap többet foglalkozik a jövőben a mesterséges intelligencia kérdéskörével, a befektetői lehetőségek bemutatásával és az életmódtémákkal is. Ez utóbbinak oka a széles körben tapasztalható általános elfordulás az egyre inkább indulatvezérelt és leegyszerűsítő politikától. Az életmód mint témakör tág értelmezési kerete lehetőséget ad arra, hogy minőségi párbeszédet folytassunk olyan, a közt érintő ügyekről, amelyekről az érdemi vitát éppen a közélet szereplői akadályozzák meg. Hogyan kellene például megterveznünk az öregkorunkat? Milyen szociális közösségek vannak, amelyek segítenek a magány csökkentésében, a társadalomban felgyűlt düh mérséklésében? Miként tanulhatunk életünk végéig, hogyan őrizzük meg minél tovább az egészségünket, ha már az egészségügyi rendszerbe bekerülve egyre kevesebb jóra számíthatunk? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel biztosan egyre gyakrabban fogunk foglalkozni a hetilap oldalain.

Mindeközben elindult az a munka, amelynek célja, hogy a hírportál is új kabátot kapjon, ezen dolgozik velünk a Stereogram csapata. A print- és az online-arculat felfrissítésével a HVG logója is megváltozott. Talán ki is szúrták, ez a lapszám már az új logóval jelent meg.

Júniusban ünnepeljük a HVG hetilap fennállásának 45. évfordulóját, a középkorúság küszöbét átlépve pedig a brand három ikonikus betűje is ráncfelvarrást kapott.

Ezúttal az volt a fő szempont – mondja Pop András, a Stereogram vezető tervezője –, hogy az új logó „vizuális tisztasága és komolysága” a következő 10-15 évben is időtálló legyen. „Stilisztikailag olyan irányt választottunk, ami jól öregszik” – fogalmaz, majd beavat a betűtervezés nüanszokon múló művészetébe. Minden olyan részt kijavítottak, amiről úgy érezték, hogy a HVG eddig használt logóját „esetlenné” teszi, így karakteresebbé válhatott a betűkép. A „h” betű alacsonyabb lett, az ívét kikerekítették, puhították; a „g” szára pedig vízszintesen visszazár a betű testéhez, ami egyrészt „a befejezettség érzetét” kelti az emberben, másrészt ez a megoldás rímel a korábbi HVG-s logókra is.

A dizájnerek tiszteletben tartották a kiadvány eddigi arculati evolúcióját, ezért az új logó nem tér el merőben az eddig megszokottól. Fontosnak tartjuk ugyanis a régi értékek őrzését. Mutatni akarjuk, hogy változunk, hogy gondolkodunk önmagunkról, de a felismerhetőséget nem dobhatjuk el. A HVG nagyon sok mindent megélt már, és még nagyon sok mindent meg is fog élni. Változunk az időkkel, de felismerhetően ugyanazok maradunk. A narancsszínünk például régebbi, mint a Fidesz narancssárgája. Ha a Fidesz nem érezte azt annak idején, hogy más színt kell választania, mert a narancs már foglalt, akkor ezt a fogunkat szíva elviseljük.

HVG

Ha nem is a kormánypárt miatt, de valamelyest azért változik a HVG-narancs is. Hogy frissebbnek hasson, a dizájnerek elvettek belőle egy kevés magentát, így az alapszín kicsit kivilágosodott. A narancssárga sáv, majd a narancssárga csempe, rajta a betűszóval hosszú ideje a HVG szimbóluma, amely Pop András szerint most még markánsabbá vált, mert az olyan egyéb információk, amelyek eddig a csempén belül voltak feltüntetve – mint a lap ára vagy a megjelenés dátuma –, kikerültek a logóból. Eltűntek a sallangok, maradt a határozott letisztultság.

45 évem elszelelt – a HVG 1979-ben kezdődött történetének kronológiája

A Kádár-rendszerben alakult és az Orbán-rendszerben is működik. Alább összefoglaljuk, hogyan jutott el a zöld papírostól a mai formátumáig, hogyan lett gazdasági lapból általános profilú, egyebek közt politikával, tudománnyal és kultúrával is foglalkozó újság, hogyan élte túl a történelem viharait. A cikk a hetilap HVG45 című mellékletében jelent meg.

__

Borítóképünk illusztráció. Fotó: Fazekas István

A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, amely nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést!