Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az új üzemeltető, kisebbségi tulajdonos francia Vinci első körben a 2-es terminált akarja bővíteni – hangzott el Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón. A 3-as terminál 2032-re valósulhat meg. Addigra újítaná fel az állam a gyorsforgalmi utat és oldaná meg a vasúti kapcsolatot, egyelőre csak gondolkozás zajlik.
Tárgyalnak a katari befektetési alappal arról, hogy beszálljon harmadik, kisebbségi tulajdonosként a Budapest Airportba – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a HVG kérdésére a reptér jövőjéről tartott tájékoztatón a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
A kisebbségi tulajdonos francia Vinci a reptér üzemeltetéséért üzemeltetési díjat kap, ez megfelel a nemzetközi sztenderdeknek
– mondta a miniszter kérdésünkre. A 20 százalékos részesedésnek megfelelően a Vinci emellett az esetleges profitból is részesedik. Ez tökéletes konstrukció Nagy szerint, mert így a külföldi társaság tulajdonosként érdekelt a sikeres üzemeltetésben.
Nagy Márton és Nicolas Notebaert, a Vinci Airports elnöke ezzel együtt keveset árultak el a közös jövőről.
A miniszter szavai szerinti így fest a jövőkép: 2030-ra közel 20 millió utas fordul meg a Budapest melletti reptéren, 2040-re a 25 milliót célozzák meg. Ez a cél, amely konzervatív becslésen alapul. A turizmus fejlesztése jó üzlet. A cargo (teher) forgalomban is kiemelkedő a reptér fontossága. Rengeteg logisztikai központ van Ferihegy közelében, ahhoz kapcsolódóan.
Az állam szempontjából a légikikötő területén kívüli fejlesztések is fontosak: gyorsforgalmi út, vasúti kapcsolat, mindenki látja, ezek most milyenek – fogalmazott a tárcavezető.
Most, hogy már van értelmes üzleti terv, az állam fejleszteni fogja az idevezető infrastruktúrát
– ígérte meg Nagy Márton.
Az infrastruktúra ügyei a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartoznak. Egyelőre gondolkodnak a megvalósítás mikéntjéről. A tervezést el kell kezdeni, hogy a beruházások megvalósuljanak, mire elkészül a reptér 3-as terminálja.
Az a kérdés, lesz-e pénz a költségvetésben – tette hozzá Nagy Márton. Ha lesz, akkor a kormány ad a büdzséből. De koncesszióba is lehet adni a fejlesztést és az infrastruktúrát. Ezt még nem találták ki – számolt be a a politikus. Véleménye szerint fontosabb megvizsgálni a műszaki kérdéseket. A gyorsforgalmi út felújítása a könnyebb, a vonat ügye nehéz, le kell vinni a pályát a föld alá, mindez komplex mérnöki munka.
Először Lázár János mondja meg, mennyibe kerül, aztán kitalálják, hogyan finanszírozzák.
Egyelőre a 2-es terminál bővítése a cél, első körben a cash flow optimalizálásával. A 3-as terminál megépítése azután következhet, 2032-re lehet kész – számolt be Nicolas Notebaert a fejlesztési elképzelésekről. Szavai szerint ” terveket majd a maga idejében közlik”. Fontos a zavartalan operáció, azaz működés fenntartása. Az 1-es terminál csak szükségmegoldásnak jó, az is csak alkalmanként. A reptér bővítésén kívül az energiahatékonyságba akarnak fektetni, Budapestet beillesztik az úgynevezett nettó zéró kibocsátási céljukba.
Kérdésre válaszolva Nagy Márton megerősítette: a légitársaságok különadója 2025. január 1-ével megszűnik.
A rendszeres járatkésésekkel is megszólalt a miniszter: azok egyik oka az ukrajnai háború, mivel sok járat kerülőutakra kényszerül. Emellett erős a turisztikai forgalom is, továbbá nagy szerint az is a probléma, hogy olcsó a magyar légtérhasználat, ez ugyanis növeli a légtér tranzithasználatát. A politikus célozgatott, hogy
az európai légi irányítást összefogó EuroControl direkt terheli a magyar légteret, mert a légitársaságok a legolcsóbb útvonalért lobbiznak.
A légtérhasználatnak nem kellene ilyen olcsónak lennie – summázta véleményét Nagy Márton.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.