Több szempontból is átlag alatt teljesített a magyar közoktatás a kreativitásról szóló PISA-teszten
A magyar diákok kreativitása jóindulattal közepes – ezt a következtetést lehet levonni a PISA-felmérés egyik „melléktermékéből”. És akkor még nem volt szó az elit- és hátrányos helyzetű intézmények eredményeiről.
A PISA-felmérések nemcsak a diákok tudásáról és szövegértéséről adnak látleletet, hanem kreatív gondolkodásáról is. Bár utóbbi számszerűsítése nem magától értetődő, a felmérést készítők megpróbáltak a feladatok közé olyan, nem szokványos feladványokat is becsempészni, amelyek megoldási módozatai „átkonvertálhatók” egy 60 pontos skálára. (A 2022-es adatfelvételen alapuló teszt „kreativitási rangsor” számait nemrég publikálták.)
A diákoknak például egy képregényhez kellett címet, párbeszédet írniuk, vagy képaláírásokat adni különböző illusztrációkhoz. A vizuális kreativitásukat pedig plakátok, logók tervezésével mérték, illetve a felvetett tudományos problémákra kreatív megoldási javaslatokat is vártak tőlük.