A hagyományos, nagy európai autószalonok fénye végleg megkopott, ezen a fronton is előretör a Kelet
A globális autópiac átalakulása, az iparágat sújtó számtalan nehézség és a digitalizáció a járműgyártással egyidős nemzetközi kiállításokra is rányomta a bélyegét. A hagyományos motorshow-k ritkulnak, a hangsúly Kínára helyeződik át.
Kissé szomorú látványt nyújtott az idei genfi autószalon. Az 1905 óta majdnem minden évben megtartott rendezvényen feltűnően kevés kiállító jelent meg, és az még inkább szembeötlő volt, hogy az európai nagyok közül egyedül a „francia svájci” piacot talán hazai terepként számontartó Renault-csoport képviseltette magát látványos standokkal. Genfben is a kínai gyártók – többek között a BYD és az MG – vitték el a show-t, de az már a helyszínen felmerült, hogy 2025-ben nem rendezik meg a seregszemlét.
Néhány héttel a kapuk bezárása után a találgatásból tény lett, a szervezők közölték, az autóipart övező bizonytalanságok és az európai autószalonok iránti érdeklődés visszaesése miatt lezárják a genfi esemény történetét. A számok a szervezőket igazolják: míg a csúcsévekben hétszázezer ember volt kíváncsi az akkortájt 120 céget vonzó kiállításra, 2024-ben – amikorra 23-ra olvadt a jelentkező iparági szereplők száma – a még elfogadhatónak tartott kétszázezres látogatói számot sem sikerült elérni.
Genf nincs egyedül a 2019-ben kitört koronavírus-járvány által csak súlyosbított problémáival, több kisebb európai autókiállítás is lehúzta a redőnyt azóta. Amiért a nagyok közül éppen Genf vált történelemmé, az elsősorban azzal magyarázható, hogy a még talpon álló komoly kiállításokat, például a most is tartó párizsit, olyan országokban – Franciaország mellett Németországban, illetve Olaszországban – tartják, ahol jelentős a gyártókapacitás, és a hazai gyártók már csak a presztízs miatt is kötelezőnek érezhetik a hagyományok folytatását.