„Igenis sorsfordító lehet extra 100 pont” – Polónyi István oktatáskutató az egyetemi felvételiről
Vannak toborzási célok is az intézményi pontok mögött – ez látszik abból, hogy nem csupán nyelvvizsgáért, emelt szintű érettségiért vagy versenyeredményért járnak többletpontok a felsőoktatási felvételinél, hanem sokféle furcsaságért is. A következményekről Polónyi István oktatáskutatóval beszélgettünk.
HVG
A 2024-es általános felvételi eljárás során alkalmazták először a felsőoktatási felvételi új szabályait. Mik az eddigi tapasztalatok?
Érdemes azzal kezdeni, hogy pontosan mit takarnak az új szabályok. A leglényegesebb ugyanis az, hogy míg továbbra is megmaradt a tanulmányi és érettségi eredményekért járó 200-200 pont, 100 pontot úgymond felszabadítottak. Emellett megmaradt az olimpia és a különböző világbajnokságok kiemelt helyezéseiért járó 50 többletpont. A korábban a rendeletben felsorolt többletpontszámokról való döntést az állam átadta az intézmények kezébe. Ebbe beletartoznak többek között a nyelvvizsgák, a sporteredmények, az esélyegyenlőség, a szakképesítés, és lényegében bármi más, amit az adott intézmény többletpontokkal szeretne jutalmazni.
HVG Diploma 2025
A HVG Diploma 2025 kiadványban számos összetett és részrangsor is böngészhető különféle összevetésekben, a karok rangsorai mellett a különféle képzésterületek toplistáit is olvashatják. A magazinban tucatnyi interjú olvasható különböző tudományterületek egyetemi vezetőivel, illetve egyéb hasznos információkat találhatnak az olvasók a felvételi döntésekhez.
A kiadvány itt rendelhető meg. A magazin sok cikkét és részletes rangsorait a hvg360-on és az Eduline-on is olvashatják.
A HVG nemrég megjelent Középiskolai rangsoráról itt olvashat.
Ez elég átláthatatlan helyzetet eredményezett, hiszen ettől kezdve egyetemenként eltérő, hogy miért és pontosan hány többletpontot adnak a felvételizőknek.
Az általam átnézett 20–25 felsőoktatási intézmény alapján ez pontosan így van. Az látszik, hogy vannak intézmények, amelyek ezt egységesen csinálták. A Károli Gáspár Református Egyetem például elég átlátható tájékoztatót adott ki; minden karon egyforma, hogy mire és hány pontot adnak. A Debreceni Egyetemen viszont minden szakra külön-külön szabályok vonatkoznak. Ettől függetlenül az látszik, hogy az intézmények legtöbbje továbbra is az emelt szintű érettségire, a nyelvvizsgára, a tanulmányi versenyekre, a sporteredményekre ad pontot, többen a munkatapasztalatra és a szakképzettségre is. Megmaradtak az esélyegyenlőségi pontok is, de ebben nagy a szórás.
Milyen értelemben?
Esélyegyenlőség jogcímen korábban 40 pontot kaphattak a hátrányos helyzetű, fogyatékossággal élő, illetve gyereket nevelő felvételizők. 2024-től viszont egyes egyetemek az esélyegyenlőség okán már nem adnak pontot – például a Kodolányi és a METU. Más intézményekben, így a Semmelweis Egyetemen is, csak 5 pont jár ezekre. Ellenben a Budapesti Gazdasági Egyetem még két kategóriát bevezetett, és ezekre továbbra is 40-40 pontot ad. Én személy szerint azt gondolom, hogy az esélyegyenlőség jogkörét nem biztos, hogy ki kellett volna adni az állam kezéből. Kiváltképp egy szociálisan érzékeny kormányéból.
A BME lett a legjobb egyetem a HVG legfrissebb felsőoktatási rangsorában. A sokféle metszetben elkészített toplistákon szereplő intézmények vezetői sérelmezik az oktatási és tudományos Huxitot, és leghőbb vágyuk, hogy bekerüljenek a nemzetközi ligákba.
Vannak elég sajátos intézményi pontok is. Például, amiket a hitéletért adnak, vagy nyílt napon való részvételért – ezeknek nem sok közük van a tanulmányi eredményekhez. Mi miatt dönthettek úgy az egyetemek, hogy az ilyesmit is jutalmazzák?
Miért köszönheti a házát Amy Heckerling John Travoltának és Bruce Willisnek? Mit tapasztalt női rendezőként Hollywoodban? Hogyan fedezte fel Sean Pennt és Alicia Silverstone-t? És miért volt fontos, hogy Phoebe Cates ledobja a bikinifelsőjét? A Nicsak, ki beszél! és a Spinédzserek író-rendezőjével beszélgettünk.