Keleti József vezérigazgató: A Temu nem jelent konkurenciát a Jófogásnak és testvércégeinek
Miért pont az ingatlan.com lett a hazai ingatlanhirdetések meghatározó platformja? Mennyire fontosak a Temu hirdetései a hazai oldalaknak? Hogyan szerezték meg az egykori Adevinta-cégeket a norvég tulajdonostól? Miért nem sikerült az ingatlan.com-nak belépni a horvát piacra? Mi lesz az ingatlanközvetítői szakma jövője? Miért jó, ha a kollégák pontosan ismerik egymás fizetését? Egyebek között erről kérdeztük Keleti Józsefet, az ingatlan.com és a Használtautó.hu mögött álló, a Jófogásban is tulajdonos United Platforms vezérigazgatóját.
Az elmúlt egy-másfél évben jelentősen átalakult az ingatlan.com körüli cégháló, hogyan néz ki most pontosan a csoport?
A United Platforms négy üzletágat és az ezeket támogató operatív területeket fogja át. Az ingatlan.com és a pénzügyi termékek összehasonlításával foglalkozó money.hu már integráltan működik egy cégben. További két üzletágunk, a Használtautó.hu, illetve a United Platforms és érdekeltségei hirdetési felületeit értékesítő, már új névvel működő UP Saleshouse a tavalyi felvásárlással érkeztek hozzánk. Érdekeltségeink közé tartozik a Jófogás, mely tőlünk függetlenül működik, a Vaterával együtt ezeket a platformokat Várkonyi Balázs, az Extreme Digital egyik alapítója irányítja. Nagyon fontos együttműködő partnerünk továbbá a Money Network hitelközvetítő-hálózat, amiben kisebbségi részesedésünk van.
A cégcsoport jelentős részét így gyakorlatilag egy másik vezérigazgató irányítja. Hogyan vizsgázott eddig ez a struktúra?
Gyakorlatilag két külön cégként működünk, hiszen a Jófogás jelentős pozíciókkal bír az ingatlan- és a használtautó-piacon is. Külön irodaházban is dolgoznak, ők megmaradtak az Adevinta eredeti, Váci úti irodájában, mi pedig a Millenárison, a Használtautó.hu és az UP Saleshouse is ide költözött.
A használtautó-piac az elmúlt időszakban fellendült, az ingatlanpiacon azonban kevésbé kedvező trendeket figyelhetünk meg, mennyire követte le a platformok népszerűsége ezeket a változásokat?
A használtautó-piaci felfutás szépen látszik, úgy gondoljuk, hogy jövőre is ki fog tartani, hiszen az állampapír pénzeknek köszönhetően korábbról elhalasztott vásárlásokra is sor kerülhet. A hibrid és elektromos autók iránti kereslet drasztikusan növekszik.
Nyár óta az ingatlan.com látogatottsága is megindult. A november már csendesebb, de a tavalyinál magasabb az érdeklődés. Az árak 8-10 százalékkal emelkedtek, a piac elkezdte beárazni az érkező állampapírpénzeket. A kereslet és az ár emelkedése nem egységes, ezeknek nagyobb része a befektetők által kedvelt, 1 vagy 1+1 szobás ingatlanokat érinti. Az év vége felé kicsit csendesednek a platformok, januárban viszont nagyon erősen szoktak indulni. A Használtautó.hu havi felhasználószáma 4 millió felett van, ahogyan a Jófogásé is, míg az ingatlan.com-nál nagyjából 3-3,5 millió látogatót regisztrálunk. Ez a három oldal a közönségmérések szerint ott van Magyarországon a 10 leglátogatottabb között.
Az egykori Adevinta 2020 óta rendre veszteséggel zárt, sikerülhet már 2024-ben megfordítani az utódcégek mérlegeit?
Dolgozunk rajta. 2024 szeptember elsejével vált külön a korábbi Adevinta Jófogás Kft.-re és Használtautó.hu Kft.-re. Azt látjuk, hogy a Használtautóval 2024-ben már nyereséggel fogunk tudni zárni.
Az Adevintáért az akkori hírek szerint politikailag jól exponált nagyvállalkozók is versenybe szálltak, mi kellett hozzá, hogy mégis az ingatlan.com fusson be?
Többen találgatták, hogy irreálisan magas árat fizettünk érte, mi azonban nem így látjuk.
Hosszú távon gondolkodunk, stratégiai befektetésként tekintettünk a Használtautó.hu-ra, és ennek megfelelő ajánlatot nyújtottunk be, amely végül a legkedvezőbbnek bizonyult. Nagyon örülünk, hogy hazai kézben, megfelelő szakértelemmel a háttérben dolgozhatunk azon, hogy a piaci szerepéhez méltóan tudjon a jövőben működni az oldal, ehhez azonban még sok munkánk lesz vele.
A felvásárláskor azt is bejelentették, hogy a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogramot is igénybe vették a tranzakcióhoz, azt elárulhatja, hogy mekkora támogatást nyújtott a program az ügylethez?