Van az a pénz, amennyiért a fuvarozók vonattal vinnék a kamionjaikat?

6 perc

2025.03.25. 15:00

Zöldpolitika kaphat támogatást az Orbán-kormánytól: az Energiaügyi Minisztérium hajlik arra, hogy a fuvarozók pénzügyileg jobban járjanak, ha a kamionokat vonatra rakják, és ezzel nagyságrendekkel csökkentik a széndioxid-kibocsátásukat. Januártól megszűnt a közúti fuvarozók eddigi támogatási rendszere, ami mérsékli a motivációjukat a környezetbarát fejlesztésekre, ezen javítanának a mostani tervek.

Kemény tárgyalások zajlanak ezekben a hetekben az Energiaügyi Minisztériumban, miután a kamionosok elvesztették egyik fontos bevételi forrásukat. Az európai uniós szabályozásokkal összhangban január elsejétől változott az úgynevezett energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (ekr). Ez alapvetően az energiapiac szereplőit kötelezi arra, hogy a kijelölt határidőkig olyan lépéseket tegyenek, amelyek alapján a fogyasztók meghatározott energiamegtakarítást érnek el. A gazdaság számos ágazata és a lakossági felhasználás mellett a közúti fuvarozókat is érinti ez, és ahogy a háztartások esetében például a fűtéskorszerűsítés lehet ilyen lépés, a kamionosoknál is megvoltak az elfogadott megtakarítási módszerek. Nem elég azonban, hogy ezek most megszűntek, a szabályozási környezet is egyre kaotikusabb – nem függetlenül attól, hogy az új amerikai kormányzat gyökeresen átértékelte az USA klímaváltozással és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos politikáját.

Az alternatív meghajtás elterjedése alapvető feladat lenne egy olyan ágazatban, amely az autóbuszos közlekedéssel együtt a károsanyag-kibocsátás 6 százalékáért felelős, és jellemzően az egyik legszennyezőbb üzemanyagot, a dízelt alkalmazza. A teherautógyártóknak is van kötelezettségük, miszerint az idén eladott járműveik károsanyag-kibocsátását összességében 15 százalékkal mérsékelniük kell az öt évvel ezelőttihez képest. Ehhez az egyik legegyszerűbb megoldás, hogy minél nagyobb arányban gyártanak és adnak el tisztán elektromos vagy egyéb alternatív meghajtású kamionokat. Csakhogy erre vevők is kellenének.

Az ekr rendszerében eddig olcsóbbá lehetett tenni ezeket a bevásárlásokat. Az új elektromos kamionok üzemeltetői némi adminisztráció árán el tudták ugyanis számolni azt, hogy mennyi karbonkibocsátást spóroltak meg az új járgánnyal, és miután az engedélyezett szén-dioxid-kvótákkal lehet kereskedni, értékesíteni lehetett a megtakarítást olyan vállalatoknak, amelyek kvótájánál valójában nagyobb a karbontermelésük. De nemcsak az új autó vásárlásával lehetett bevételhez jutni, hanem a megfelelő gumiabroncsnyomás dokumentálásával, vagy ha a sofőr olyan tanfolyamot végzett el, ami hozzásegítette a környezetkímélő vezetés fortélyaihoz.

A szakmai szervezetek, így például a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének képviselői most arról tárgyalnak az Energiaügyi Minisztériummal, hogy milyen módon lehetne mégis pénzügyi támogatáshoz jutni a környezetkímélő fuvarozási megoldásokon keresztül – mondta a HVG-nek Dittel Gábor ügyvezető főtitkár.