Nem csak az állami támogatás mozgatja az elektromos kisteherautók piacát
Környezetvédelmi és gazdasági megfontolások mentén bővül az elektromos kishaszongépjárművek állománya. Az utóbbi években fontos hajtóerő volt az állami támogatás is.
Még néhány éve is ritkaságszámba ment, ha zöld rendszámos áruszállítóval találkoztunk a városok utcáin, ma viszont már egyre több vállalkozás dönt az elektromos haszonjárművek mellett. 2025 első négy hónapjában összesen 526 új elektromos kishaszonjármű (e-LCV) került forgalomba Magyarországon – derül ki a Datahouse friss statisztikáiból. Ez 59 százalékos emelkedés a tavalyi adatokhoz képest, és több mint kétszerese a 2023-as időszaknak. A növekedés motorját a kis furgonok kategóriája jelentette: ide 315 új jármű tartozik, szemben a tavalyi 148-cal. Ez azt jelenti, hogy ma már minden tizedik újonnan eladott kishaszonjármű elektromos, és a kis furgonok az e-LCV-piac 60 százalékát teszik ki.
Az akár 4 millió forintos állami támogatás szerepe elvitathatatlan – ugyanakkor ellentmondásos. A Magyar Elektromobilitás Egyesület (Elmob) értékelése szerint a pályázat keretösszege ugyan jelentős volt, de a szigorú feltételek miatt nem tudta minden vállalkozás kihasználni. A járműveknek rövid időn belül a pályázó tulajdonába kellett kerülniük, így például a nyílt végű lízing nem jöhetett szóba – ez különösen a nagyobb vállalatok számára jelentett akadályt.