Az együttműködés a Szeretetszolgálat és a SPAR között már hosszú ideje fennáll: milyen tapasztalatai vannak ezzel kapcsolatban?
Huszonnyolc évvel ezelőtt kezdődött, 1997-ben volt az első közös karácsonyi adománygyűjtésünk. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkéntesei kitelepültek az üzletekbe, és arra kérték a vásárlókat: ha tehetik, vegyenek némi tartós élelmiszert a rászoruló családoknak is. Egyikünk sem tudta, mire számítson, de minden várakozást felülmúlt, ami történt. Nemcsak az összegyűlt adomány mennyiségére gondolok, hanem arra, hogy az üzletekbe vásárolni betérő emberek lehetőséget kaptak ott helyben valami jót cselekedni. Aki nemcsak a bevásárlólistával készül a karácsonyra, annak különösen fontos egy-egy ilyen alkalom, és a lehetőség az üzletben egyszerre csak ott volt az emberek előtt. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat pedig abban a helyzetben találta magát, hogy nemcsak adományt kap, hanem valamit maga a szervezet is ad: lehetőséget egy picivel jobb emberré válni, az advent idején, amikor a legtöbb ember egyébként is valami ilyesmit keres.
Nem csoda, hogy az Adni Öröm! akció jelentősége fokozatosan növekedett, és az olyan években, amikor nem volt menekülthullám, járvány, vagy számos települést érintő katasztrófahelyzet, akkor az Adni Öröm! a máltai szervezet legnagyobb és legjelentősebb akciója lett. A gyűjtés erejét látva a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország egyre mélyebben elköteleződött a másik mellett, és egymás stratégiai partnerévé váltak. Így kerülhettek máltai adománykártyák az üzletekbe, jelentek meg a felzárkózó településeken készített termékek a polcokon, miközben a SPAR azt is elmondhatja magáról, hogy visszatérő megrendeléseivel szegény településeken élő, a munkaerőpiacról kiszorult családanyákat foglalkoztató műhelyek fennmaradásához járul hozzá, és még számos példát hozhatnánk.
Hogyan változott az elmúlt években az emberek adományozáshoz való hozzáállása? A társadalmi felelősségvállalás e formája mennyire népszerű?
A segítő szándék ott rejtőzik az emberekben, ez alapvető tulajdonságunk, ami időről időre cselekvésre késztet, a mi dolgunk pedig az, hogy felajánlásokat képesek legyünk fogadni. Éves összesítésben nem csökkent a hozzánk érkező adományok mennyisége, más kérdés, hogy az adományozás gyakorisága, tárgya, értéke mutathat változásokat.
Egy-egy ilyen tanszergyűjtő akció alkalmával mennyi adomány érkezik be, és mi történik ezután?
A tavalyi adománygyűjtés során az INTERSPAR üzletek vásárlói négy nap alatt összesen 71 ezer darab tanszert adományoztak a pénztárak után felállított gyűjtőpontokon. A gyűjtés sikerét a személyessége jelenti: önkénteseink megszólítják az üzletbe belépő vásárlókat, arra kérik őket, a saját vásárlásuk mellé tegyenek a kosarukba tanszereket, ceruzát, tolltartót, füzetet vagy akár iskolatáskát is.
Az adományokat az üzletekből a Szeretetszolgálat raktáraiba szállítják, ahol iskolakezdési csomagokat állítanak össze különböző életkorú gyerekek számára. A helyi munkatársak ismerik a környékükön élőket, nevesített, személyre szabott adománycsomagok készülnek, annak megfelelően, mi jelenti a legnagyobb segítséget. Ezeket a máltai munkatársak még az iskolakezdés előtt személyesen adják át a rászoruló családok gyerekeinek.
Az adományokból jut a legszegényebb településeken élő gyerekeknek, a családok átmeneti otthonaiban élőknek, illetve az önkéntes csoportokkal kapcsolatban álló gyerekeknek. A csomagba be nem került írószereket, eszközöket pedig a Máltai Iskolákba és tanodákba viszik el, hogy év közben pótolni tudják az elhasználódott iskolaszereket. Ezek nagy részét az adománykártyák bevételéből vásárolja meg a Szeretetszolgálat – a tanszergyűjtő akció adománykártyáiból tavaly 1,4 millió forint értékű bevétel érkezett, amit további egymillió forinttal egészített ki a SPAR Magyarország, az összegyűjtött adományokból így összesen 1600 gyermek tanévkezdését segítettük, a mi munkánkat pedig mintegy 1000 önkéntes segítette az akció során.
Mennyire könnyen kérnek segítséget az emberek, hogyan változott ez az elmúlt években?
Azok a családok, akikkel egész évben kapcsolatban áll a Szeretetszolgálat, könnyebben folyamodnak segítségért, a számuk bizonyos határok között változik, de nem mindenki kér segítséget, aki rászorul. Az iskolakezdés a több gyermeket nevelő családok esetében nehéz időszak, sok esetben előre spórolnak az iskolai tanszerek megvásárlására, de akkor is komoly támogatást jelent a tanszeradomány, hiszen így előfordul, hogy meg tudják vásárolni az ünneplő ruhát, vagy be tudják fizetni az osztálykirándulás árát. De sok olyan családdal is kapcsolatban állunk, ahol az ajándék nélkül nem lenne meg a gyerek felszerelése.
A SPAR Magyarországgal közös tanszergyűjtés azért nagy lehetőség, mert új tanszereket kaphatnak a legszegényebb családok gyermekei is. A többgyermekes családoknál gyakori, hogy a kisebbek az idősebb testvérek táskáit, tolltartóit, szótárait vagy más eszközeit kapják meg. Az érintett gyerekek számára különleges alkalom, amikor először kap olyan iskolaszert, ami csak az övé, ami vadonatúj, senki más nem használta.
Hogyan zajlik az idei évben az akció? Aki segíteni szeretne, az hol és hogyan teheti meg?
Idén a személyes gyűjtési szakasz 2025. augusztus 21. és 24. között zajlik. Ebben a négy napban a Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkéntesei az ország összes INTERSPAR áruházában jelen lesznek, és arra kérik a vásárlókat, hogy vegyenek tanszereket a rászoruló családok gyermekeinek is. Az adományokat közvetlenül a pénztárzóna után lehet átadni az önkénteseknek. A felajánlásokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat viszi el a családoknak. Az adakozás másik formája az adománykártyák vásárlása. Ezek az 500, 1 500, 3 000, 5 000 és 10 000 forintos címletű kártyák 2025. augusztus 1. és 31. között érhetőek el az összes INTERSPAR áruházban. A vásárlásukból befolyt teljes összeget a Magyar Máltai Szeretetszolgálat új tanszerek beszerzésére fordítja, és azokat célzottan juttatja el a segítségre szoruló gyermekeknek. Az adománygyűjtés részletei és a résztvevő INTERSPAR áruházak elérhetőségei az Adni Öröm! weboldalon érhetők el.
Az oldalon elhelyezett tartalom a SPAR Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.