Ford
Ford
Tetszett a cikk?

Ha egy autómárka egy modellje túlél egy-két divathullámot, sikeresnek számít. Ha azonban évtizedek óta kategóriája meghatározó egyénisége bír lenni, akkor már ennél jóval többről van szó.

A Ford embléma láttán a legtöbb embernek olyan ikonok jutnak eszébe, mint a vérbeli amerikai izomautó, a Mustang, vagy a hazánkban is rendkívül népszerű, a kilencvenes évek végén a családi autó kategóriáját gyökeresen megújító Focus. A Fiesta pedig csak bölcsen mosolyog, hiszen már több mint 42 éve stabilan tartja magát a kínálatban. Népszerűsége jottányit sem csökkent ennyi idő alatt, sőt, ha lehet, csak még több autós szívét tudta meghódítani.

A városi kisautók kategóriájából szemet gyönyörködtető formavilága, minősége, és nem utolsósorban a legmodernebb technológiai megoldásai emelik a mezőny fölé. A Fiesta által képviselt értéket pedig a Ford is felismerte, nem véletlen, hogy ma már gyakorlatilag nincs olyan autós, a benzinvérű aszfaltbetyártól a család védelmét szem előtt tartó biztonsági játékosig, aki ne találná meg a számítását a kisautó volánja mögött. Nem véletlen, hogy a Ford a Fiesta katalógusában egy profi baristával és a „Hogyan kéri?” kérdéssel csábítja a vevőket. De ne szaladjunk annyira előre, lássuk, a Fiesta hányféle arcával találkozhatunk az utakon.

A klasszikus

Egy több mint négy évtizede sikeres modellnél nyugodtan használhatjuk ezt a kifejezést a „normál”, esetleg a mosópor-reklámokban elkoptatott „hagyományos” helyett. A standard Fiesta épp a Mark VII-es modellnél jár, a kisautó utoljára a tavalyi évben jelentkezett megújult formával és persze ehhez passzoló belsővel.

A Fiestát választotta ugyanis a Ford arra, hogy megmutassa a világnak legmodernebb biztonsági fejlesztéseit, amelyek azóta már más modelleknél is elkezdtek megjelenni. Ezek közé tartozik például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely a sávtartó asszisztenssel együttműködve felhívja a sofőr figyelmét, ha esetleg kissé nagyvonalúan kezelné az úttest adta lehetőségeket. Ilyenkor először csak jelez, de ha szükséges, akár a kormány nyomatékát módosítva be tud segíteni a vezetőnek, hogy visszaterelje a járművet a helyes ívre. Mindezzel és az adaptív sebességtartó automatikával együtt szinte már-már önvezető autóról van szó. Persze ki akarná a gépnek átadni a lehetőséget, amikor egy Fiestát valóságos élmény vezetni.

Mivel a legmodernebb fejlesztésekről beszélünk, ezért szinte már természetes, hogy a kocsi figyeli a közlekedési táblákat is, így sosem fogjuk szem elől téveszteni a sebességhatárt vagy a következő lehajtót. De beszélhetnénk a Fiesta „éjjellátó” funkciójáról is, ami egy speciális infravörös kamerát jelent, amely az út szélét figyeli, és időben jelez, ha például egy kivilágítatlan biciklistát, vagy egy a bokrok közül kiszaladó állatot érzékel. Az autó azonban nem csak kifelé figyel, hanem sofőrjét is szemmel tartja: ha arra utaló jeleket észlelne, hogy fáradunk vezetés közben, jelez, hogy tartsunk egy kis szünetet. Ha pedig megérkeztünk a célunkhoz, lévén, vérbeli városi autóról van szó, az új Fiesta aktív parkolóasszisztensének köszönhetően megtalálja magának a megfelelő méretű parkolóhelyet, sőt, oda képes beállni is, akár a sofőr beavatkozása nélkül is.

A Fiesták ötféle motorváltozattal kaphatóak, ezekben pedig már megtestesül a Ford egyik legújabb filozófiája, amely igyekszik új megvilágításba helyezni a kicsi és takarékos erőforrásokat. Míg korábban a kisebb lökettérfogatú – emiatt gyengébb – motorok a „fapados” felszereltségű autók sajátjai voltak, ma már a legkisebb, egyliteres EcoBoost motor is 100 lóerőre képes, ami a dinamikus vezetési élményt és a takarékos használatot (3,6 literes (!) fogyasztás városon kívül) ötvözi. A lóerők és a nyomaték viszonyának változását mutatja az is, hogy a Fiesta katalógusában jelenleg elérhető, legerősebb 1,5 Duratorq TDCi motor „csak” 85 lóerős, ellenben 215 Nm-es nyomatéka van, az egyliteres EcoBoost 170 Nm-hez képest.

Ami pedig a továbbiakat illeti, a Fiestát tökéletesen a saját igényeinkhez alakíthatjuk a többszínű fényezéstől a kedvünkre való felnin át, egészen az ajtóból kicsusszanó automata élvédőig. A klasszikus változatért felszereltségtől függően 4,06 – 5,56 millió forintot kell fizetni, ami kategóriájában kifejezetten versenyképes árnak mondható.

A család barátja

Napjainkban aranykorukat élik a városi terepjárók, vagyis az úgynevezett SUV-ok, nem véletlen, hogy szinte minden márka „suvosít”, mintha nem lenne holnap. A Ford Fiesta Active első pillantásra ennek a trendnek lehetne a képviselője, második blikkre azonban már sokkal inkább családi autót látni benne, főleg, hogy a karosszériát mindössze 18 milliméterrel emelték csak meg a klasszikus változathoz képest. Az ügyes mérnöki megoldásoknak, illetve a kerékíveket követő műanyag betéteknek, valamint a tetősíneknek köszönhetően azonban a Fiesta Active jóval robusztusabbnak tűnik, talán ezért érezhető terepjárósabbnak az összkép.

A Ford elsősorban aktív életmódú fiataloknak szánja ezt a változatot, azonban az úttest egyenetlenségeit hatékonyan kompenzáló kiváló futómű és a biztonságérzetet fokozó jobb kilátás miatt nem csodálnánk, ha Magyarországon valóban elsőszámú családi kedvencként találna gazdára sok-sok Fiesta Active.

Ami a motorokat illeti, a Fiesta Active-ot a már említett EcoBoost erőforrások háromféle (egyliteres, háromhengeres, 100, 125, illetve 140 lóerős) változatával, valamint egy másfél literes 85, illetve 120 lovas dízellel lehet megrendelni. A takarékos, de lendületes motorok segítségével a valamivel nagyobb karosszéria ellenére is dinamikusan lehet közlekedni, amit a kiváló futómű és a 17 hüvelykes felnik csak tovább fokoznak. A biztonságos vezetéshez a háromféle üzemmód – Normal, Eco és Csúszós út – is hozzájárul, utóbbi csaknem teljesen képes kiküszöbölni a szakadó eső miatt síkossá váló úttest jelentette kihívásokat, így akár kezdő vezetők is magabiztosan közlekedhetnek vele, rosszabb időjárási körülmények között is. A Fiesta Active várható sikerének egyik titka a kiváló árképzés, az alapmodell 5,4 milliótól indul, de a csúcsmodell ára sem haladja meg sokkal a hatmilliót, ami – ha családi autóként tekintünk rá – kifejezetten barátságosnak mondható.

A kisautók királya

A Ford Fiesta modellek között mindig is a piros ST emblémával ellátott, gyárilag felhergelt aszfaltrakéták számítottak a csúcsnak, a 2018-as Fiesta ST azonban az összes többi márkának is alaposan feladja a leckét. A klasszikus Fiestától csupán pár apróságban különböző külső (agresszívabb kipufogó, sportosabb felnik, látványos pirosra fényezett fékbetétek, na meg persze az ST-embléma) ugyanis túlzás nélkül napjaink egyik legjobb vezetési élményét nyújtó járgányát rejtik. Az úgynevezett hot hatch kategóriában szinte biztos, hogy óriási sikerre számíthat a háromhengeres, másfél literes turbómotorból 200 lóerőt kipréselő Fiesta ST.

A Ford mérnökei mindent bevetettek, hogy megalkossák a tökéletes élményautót: az alul csapott kormány, a stabil oldaltartást adó Recaro ülések és a mesébe illő futómű mellett például külön hangmérnökcsoport dolgozott azon, hogy a felmérgesített motor hangja kívül-belül egyaránt átütő élményt nyújtson. Itt pedig nem arra kell gondolni, hogy a beltérben ülve ne értenék egymást a bent ülők, hanem azt, hogy a három henger ellenére a Fiesta ST motorja – megfelelő beállítástól függően – úgy mordul, sőt durrog is akár, hogy az ember óhatatlanul is szélesen vigyorogni kezd és csak egy dologra vágyik: pár kilométer üres útszakaszra, ahol kedvére szaggathatja az aszfaltot.

A Ford mérnökei a következőképpen foglalták össze a Fiesta ST lényegét: „ez az autó a kezdő vezetőt segíti, a haladót jutalmazza”. És valóban, a mechanikus differenciálzárnak és az erővektorozó hátsó rugóknak köszönhetően elképesztő magabiztossággal lehet vele közlekedni, lenyűgözően stabilan fekszik az úton, és a nagyobb sebességnél bevett kanyarokban sem bizonytalanodik el egy pillanatra sem.

A háromhengeres motorra a „vájtfülű” autósok hajlamosak ugyan legyinteni, de aki kipróbálja, mit tud a Fiesta ST, az első gázfröccs után felejti el a mentális autóskártyázást és egy dologra fog koncentrálni: a nagybetűs élményre, amit ez a kisautó nyújtani képes. Természetesen, ha éppen nem száguldozni szeretnénk vele, hanem közlekedni, azt is megtehetjük, méghozzá korszerű és takarékos módon: az utazósebesség elérése után a rendszer a három hengerből egyet-egyet lekapcsol, így kímélve a „vasat”, na meg az üzemanyag-számlánkat is.

Talán nem meglepő, hogy a fenti modellekhez képest a Ford Fiesta ST valamivel drágább: 7,15 millió forintba kerül az alapváltozat, ami mellé erősen ajánlott további 250 ezret odatenni a Performance felszereltségi csomagért. Ennyi pénzért azonban olyan élményt kapunk, amit nehéz közhelyeken kívül más szavakkal leírni, maradjunk talán annyiban, hogy aki kipróbálja, sokáig emlékezni fog arra, hogy milyen érzés egy Fiesta ST volánja mögött száguldani.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Ford BrandChannel

Elfér egy A4-es papírlapon, de megmozgat egy másfél tonnás autót. Mi az?

Vényolc-triplaturbó-harminckét szelep – a verbális autóskártyázók számára nincsenek szebb kifejezések. Ideje azonban leszámolni azzal a tévhittel, hogy a kicsi, takarékos erőforrások csak gyengécske kávédarálók, amelyek legfeljebb a hétvégi ház kertjének fűnyíróját képesek meghajtani. Ezek az idők elmúltak, éljenek a kompakt, de lendületes motorok!

Ford BrandChannel

4 jótanács a világ egyik legsikeresebb cégvezetőjétől

A 2017-es Inc. 5000 egyik sztárfellépője Alan Mulally volt, akit többször is megválasztottak a világ legjobb vezetőjének. Ő volt az, aki a Fordot kihúzta a csávából a 2000-es évek hosszas mélyrepülése után, és tette azt újra sikeres vállalattá. De milyen vezetési elvek mentén érte el mindezt a ma már a Google igazgatótanácsában ülő legenda, és mit tanácsol a most 72 éves üzletember a fiatal vezetőknek?

Ford BrandChannel

Hajózni vízen és aszfalton – Litkey Farkas világbajnok vitorlázóval beszélgettünk

Ő az első magyar sportoló, aki nem mellékállásként, hobbiként tekintett a vitorlázásra, a tudatos gondolkodás és az elhivatottság pedig bajnoki címek és a nagy presztízsű Kékszalag formájában hozta meg gyümölcsét. Stílusosan őt kérte fel a Ford prémium kategóriás „zászlóshajója” márkanagykövetének, amit Litkey el is vállalt, bár a megnevezéssel kapcsolatban egy kis pontosítással élt.