A kezdetek
A cég elődjét Hermann Jungheinrich alapította 1908-ban import- és exportcégként. A mai vállalat „alapkövét” pedig fia, Friedrich Jungheinrich tette le 1953-ban. Ebben ez évben kezdték meg az Ameise 55 típus gyártását, ami a cég történetének első akkumulátoros targoncája volt. A hamburgi székhelyű cég az 1950-60-as években fontos szereplője volt a Németországban lezajlott intenzív gazdasági növekedésnek: a „német gazdasági csodának” hívott időszakban alakultak meg a cég első nemzetközi leányvállalatai, megteremtve ezzel a majdani globális csoporttá válás alapjait.
A gépparkot folyamatosan fejlesztették: az elektromotor-gyártás mellett ekkor jelentek meg az ún. tolóoszlopos targoncák, valamint az első belső égésű motoros targoncák is, de a raklaptárolás előnyeit maximálisan elősegítő, kisvállalatok számára tökéletes modell, az Ameise Junior is ekkor került a piacra. 1962-ben fejlesztették ki a Teletrakot, az első automatikusan vezérelt és induktív vezetésű targoncát. Ekkora már a cég több európai országban, többek között Svédországban, Olaszországban és Svájcban is rendelkezik már leányvállalatokkal. 1966-ban kezdődik meg a nordenstedti üzem építése, amely egy újabb fontos mérföldkő a nemzetközi növekedés felé.
Az újraegyesítéstől az ezredfordulóig
Az alapító halála után a vállalat továbbra is családi cégként működik tovább: az 1970-es években a szegmens jelentős innovátoraként újabb és újabb technológiai újításokat vezetnek be mind a tervezés mind pedig gyártás területén. A cég 1990-ben, a német újraegyesítés évében lép tőzsdére: az új német államok, valamint az egykori keleti blokk országaiban az ipari targoncák és raktári berendezések iránti keresletre jól reagálnak, különböző cégek felvásárlásával, valamint a norderstedti üzem korszerűsítésével és a cég teljes újraszervezésével indulnak el az ezredforduló felé, immáron kizárólag a Jungheinrich márkanévvel. A cég magyarországi telephelye 1992-ben kezdte meg működését.
A 2000-es évek
A Jungheinrich ebben az időszakban tovább növelte jelenlétét a nemzetközi piacon: több Európán kívüli országban, pl. Brazíliában is leányvállalatot alapít. A 2003-as 50 éves jubileum idején tovább terjeszkedik az egykori keleti blokkban is: leányvállatokat nyit Lettországban, Litvániában és Oroszországban is. Ebben az időszakban is sorozatosan mutatják be és állítják munkában az újabb típusú targoncákat, és egymás után nyílnak a nagy összeszerelő üzemek a világ több pontján. 2011-ben kezdik meg a EJE 112i sorozatú lítium-ion technológiájú targonca gyártását. A technológia melletti elköteleződéssel a vállalat elkötelezte magát a fenntartható megoldások mellett.
Fókuszban a fenntarthatósági törekvések: klímasemlegesség, nettó zéró és kompenzáció
A Jungheinrich 2020-ban mutatta be a fenntarthatóságra vonatkozó stratégiáját. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának elkerülése és csökkentése az egyik legfontosabb cél, hiszen a nettó nulla kibocsátás elősegítheti a globális éghajlatváltozás megállítását. Ennek érdekében a cég évente, az egész vállalatcsoportra kiterjedő vállalati karbonlábnyom-értéket határoz meg. A részletes életciklus-elemzésekkel (LCA) kombinálva ez az érték segít a CO2-kibocsátás csökkentésre irányuló konkrét intézkedések megtervezésében és kivitelezésében. A cég vállalta, hogy minden olyan kibocsátás, amellyel nem sikerül elérni a nettó zéró értéket, kompenzálásra kerül egy globális éghajlatvédelmi projektekbe való befektetéssel.
A Jungheinrich többek között csatlakozott a „50 Sustainability & Climate Leaders” nevű kampányhoz. A kezdeményezést támogató, különböző iparágakban aktív 50 nemzetközi vállalat vezető szerepet vállal a klímavédelemért és az ENSZ által kijelölt 17 fenntartható fejlődési célért folytatott küzdelemben. Az EcoVadis vezető, fenntarthatóság-értékelő platform a Jungheinrichet fenntarthatóság szempontjából világszerte a legjobb vállalatok közé választotta, platina minősítéssel díjazta. A vállalat saját karbonlábnyom-értékének meghatározásán túl olyan célok mellett is letette névjegyét, mint a The Climate Pledge vagy Sience Based Targets, azaz a tudományalapú kezdeményezések támogatása: a cél 2040-re a nettó zéró kibocsátás elérése.
A vállalat, ahogy a korábbi évtizedekben is, manapság is folyamatosan fejleszti saját komplexumait. A fenntarthatósági törekvések elérése érdekében újabb lépést tett: a hamburgi vállalati központjának dolgozói parkolóját fotovoltaikus rendszerrel fedte be. Az 1100 négyzetméteres létesítmény szeptemberben került átadásra. A megújuló energiaforrásokból származó villamos energia alternatívát jelent a fosszilis tüzelőanyagokkal szemben, és így döntően hozzájárul klímavédelemhez, emellett az emelkedő energiaárak jelentette kihívásra is reagál. Mivel a hamburgi metropoliszban a megújuló energiák elterjedéséhez csak korlátozott terület áll rendelkezésre, a fotovoltaikus rendszerek alkalmazása a már eleve zárt területeken, például kereskedelmi és ipari területeken hatalmas lehetőségeket rejt magában a belváros számára.
A most megnyitott napelemes parkolót a cég energiairányítási csoportja tervezte és valósította meg. Az itt termelt zöldáram közvetlenül az alatta elhelyezett e-töltőoszlopokba, valamint a Jungheinrich csoport központjának áramellátásába áramlik, amelynek tetején szintén fotovoltaikus modulokat helyeztek el. A vállalat a fotovoltaikus rendszerből származó többletáramot a hamburgi közhálózatba táplálja. Ugyanakkor a villamosenergiával kapcsolatos fenntarthatósági törekvések nem újkeletűek a cég életben: a Jungheinrich 2021 óta az összes németországi telephelyére, beleértve a hat németországi gyárat is, kizárólag zöldáramot vásárol.
A cég a targoncagyártással kapcsolatban is fontos mérföldkőhöz érkezett 2023-ban: az idei év márciusában gördült le a bajorországi Moosburgban az utolsó belsőégésű motorral hajtott Jungheinrich targonca a gyártósorról. Azóta a vállalat 100 százalékban elektromos targoncákat gyárt, ezzel pedig az első olyan vállalat az ágazatában, amely teljes mértékben átállt az elektromos mobilitásra.
További információ a Jungheinrich fenntarthatósági irányelveiről ezen a linken érhető el. |