Legyen szó szépen csilingelő sörösüvegekről, vagy extra szigorú árukezelést igénylő gyógyszeresdobozokról, a raktárakban mindenféle termék megfordul. Jó szervezéssel és megfelelő rendszerirányítással bármilyen áru befogadása, átrakása, tárolása és szállítójárműre rakodása is megvalósítható.
A kezelő nélküli elektromos targoncák zümmögése már teljesen megszokott a raktárakban, ahogy az automata dobozszedő, bontó és fóliázó gépek is remekül helyettesítik az emberi beavatkozást a legmonotonabb munkafolyamatoknál.
Beérkezik az áru. És aztán?
Amikor megérkezik a raktárba egy áruval rakott teherautó, csomagot szállító futár, vagy bármilyen egyéb módon behozott termék, először bevételezik a szállítmányt. A mennyiségi és minőségi átvétel részeként mindent szoftveresen dokumentálni kell, ami az árukezeléshez szükséges. Az esetleges sérülés, a szavatosság, a darabszám, a terméktípus, és még egy seregnyi információ kerül be ilyenkor a rendszerbe.
„A raktározás ma már nem lehetne hatékony gépi munka nélkül” - mondja Palasik Márton, az SSI SCHÄFER automatizációs vezető tanácsadója. Akkora mennyiségű áru mozog világszerte, hogy muszáj a lehető legkevesebb hibalehetőségre törekedni a raktározás és a logisztika során.
A szedés-támogató rendszer például jelentősen felgyorsítja az árumozgatási folyamatot. Így működik az egyik legismertebb katalógusáruház Pest megyei, üllői Közép-Kelet Európai Regionális Logisztikai Elosztó Központja, ahol U alakú munkaállomásokon érzékelő lámpákkal világítják meg a csomagokat, amelyeket az operátoroknak le kell venni a rakodáshoz, hogy azután 13 országba, többek között a szlovén, cseh, görög felhasználókhoz továbbítsák azokat.
A raktárirányítási rendszer az adatokat felismerő szoftver segítségével meghatározza, hogy hova kerül a beérkező áru, méri, miből mekkora a fogyás, hány köbméter és kilogramm fér még be a tárolóhelyekre.
Monoton feladatokat kapnak a robotok
A megfelelő raktárirányítási rendszer (Warehouse Management System, vagyis WMS) jelentősége rendkívül nagy, mert az üres lokációt lehetőség szerint el kell kerülni. A korszerű raktárak kihasználtsága átlagosan ma már 80-85 százalékos, de a valóságban a szakemberek törekednek a még nagyobb hatékonyságra, így ez az érték inkább 90 százalék felett mozog - mondja Palasik Márton.
Az automata raktárrendszereknél nem minden esetben bontanak alá a szállítási egységeknek, tehát nem szedik szét a csomagokat, hanem raklapszinten kezelik a cikkeket. A kartonszedés, a dobozszedés feladata is megvalósítható géppel, de egy más technológia bevezetésével. A bontás, a pántok, a fólia leszedése, a műanyag ládákba történő csomagolás automatizálásával nagyon sok ismétlődő munkafolyamat kiváltható.
Az átcsomagolás után a termékek szállítópályán keresztül jutnak egy újabb automatába, ahol ládaazonosítást követően folytatják útjukat. A logisztikában és a raktározásban IT-oldalról rengeteg fejlesztési lehetőség van, ezek alapja az anyagáramláskontroll (material flow control, vagyis MFC). Ez a raktári pályán lévő adatokat gyűjti, rendszerezi és továbbítja egy programozható logikai vezérlőbe (PLC-be). Ezt irányítja a raktárellenőrző rendszer (warehouse control system – WCS). A raktárellenőrző rendszer ládaszinten, szállítási egységenként tart nyilván mindent, ami a raktárba érkezik és távozik, kimondottan az automata rendszereken keresztül.
„Az automatizációs folyamatok célja, hogy a monoton, megterhelő feladatokat átvállalja az operátoroktól. Ma már a kartonhajtogatás, a ragasztás, a pántolás, a címkézés, a nyomtatás, és természetesen a 35 kilós dobozok emelése is megoldható gépi segítséggel. A munkatársakat érdemes inkább más, kreatívabb feladatoknál alkalmazni.
Így készül a Budweiser
Csehország leghíresebb sörgyárában, České Budějovice városában, a Budweiser készítésekor is komoly gépi segítséget használnak. Az állami tulajdonú cég különlegessége, hogy minden cseh állampolgár rendelkezik benne tulajdonrésszel, és a profitot visszaforgatják a vállalat fejlesztésébe. Ez általában a logisztikát jelenti.
Az SSI SCHÄFER 15 éve építi a cseh üzem rendszereit, ahol az ügyféligény az, hogy a gyártást összekössék a manuális betárolással. A gyártási folyamat a sörfőzést követően a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően meglehetősen automatizált. Az üvegmosó kívül-belül megtisztítja az üvegeket, majd gépek címkézik fel azokat, a töltőgép alatt kerül beléjük a sör, zárásként pedig megkapják a kupakokat is.
A 6-os, 12-es, vagy 24-es pakkok ezután a csomagolósorra jutnak, ahol egy másik robot raklapra építi az egységeket. Egy másik géppel lepántolják és lefóliázzák a raklapokat, és már mehet is a nemzeti nedű egy sífelvonóhoz hasonlóan működő, sínre függesztett kocsin a raktárba.
A saját PLC vezérelte rendszerrel el lehet érni akár az óránkénti 400 raklapos teljesítményt is, ami éppen kétszer nagyobb, mint a szállítópályán ugyanennyi idő alatt megmozgatható 200 raklap. A raktár mérete is impozáns: általában 2 millió hektoliternyi pufferkészlet van a sörgyár udvarán, ami a cseh nemzet 1 havi fogyasztásának felel meg - meséli Palasik Márton.
Amikor aztán a raklapok szállításra készek, az automata raktár felé veszik az irányt a monorail system (MRS) segítségével. Ez viszi a járművekhez a rekeszekkel teli raklapokat, amikből 33 fér fel egy 24 tonnás teherautóra. Érdekesség, hogy minden kamionsofőr egy békával, vagyis egy villás raklapemelővel saját maga pakolja a jármű rakterét.
A kollégák munkájának és a kiszállítás megkönnyítése érdekében meghatározott rakodási sorrend alapján kell elhelyezni a raklapokat a szállítópálya elején. Ott egy jelzőberendezés segítségével lámpás megvilágítás jelzi, hogy épp melyik raklap következik. Ezután a pálya fölé függesztett szemafor, vagyis logisztikai közlekedési lámpa érzékeli rádiófrekvencia használatával a dokkolókapun való áthaladáskor, hogy a munkatárs jó raklapot vett-e le. Ezekkel a fejlesztésekkel kiveszik az operátor kezéből a hibázási lehetőséget, így a sörök folytathatják útjukat a boltok és pubok felé.
A tartalom az SSI SCHÄFER megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.