Fiatalok döntöttek: menő a minimalizmus
Az Y generációba tartozók kifogástalan funkcionalitást, könnyű használhatóságot és kiváló formatervet várnak el a termékektől, legyen szó akár mobiltelefonról, lakberendezésről, ruházati termékekről vagy egyéb digitális eszközökről.
Sokkal fontosabb a 16-35 évesekből álló generáció tagjainak a tárgyak formaterve, mint az idősebb korosztályoknak, hiszen olyan környezetben nőttek fel, ahol az autóktól a konyhai eszközökig dizájnos dolgok vették őket körül – derül ki a Builder Online lakberendezési magazin cikkéből.
Előnyben részesítik az egyszerű, letisztult formákat és a praktikumot: nem arra vágynak például, hogy minél nagyobb házuk legyen, hanem egy olyan élettérre, amely a praktikus, hatékony dizájnnal megtervezett terekről szól.
Ez a szemlélet persze nem csak a lakberendezés terén érvényes, a funkcionalitás és a könnyű használhatóság a digitális eszközök esetében is elsődleges szempont. Noha a fiatalabbak beleszülettek a digitális technológiába, és készségszinten használnak szinte bármilyen kütyüt, nem akarnak bonyolult beállításokkal bajlódni, hanem azonnal élvezni szeretnék a technológia nyújtotta előnyöket. Hosszú távon pedig fontos szempont, hogy a karbantartás és fenntartás se igényeljen sok energiát.
A kaméleonok nem mennek ki a divatból
Nagy Vivien, a Fifty Pairs of Shoes divatbloggere nem szeret sok kütyüt magánál tartani, többnyire csak az okostelefonja van nála. A laptopját általában akkor veszi elő, ha valamilyen komolyabban szerkesztési feladatot kell megoldania. A dizájnra viszont odafigyel.
A kinézet rendkívül fontos számomra, hiszen a telefonom a munkaeszközöm is, egész nap szem előtt van, a viseletem része – mondta a fiatal lány.
Ugyanakkor talán még fontosabb, hogy a lehető legjobb kamerával legyen felszerelve, mert főállású bloggerként én a képeimen keresztül mutatom be mindennapjaim történetét.
Ha cipőkről van szó, akkor Vivien szerint azok lábbelik számítanak örök darabnak, amelyek igazi kaméleonok. Nagyszerűen kombinálhatók az éppen trendi ruhadarabokkal, és sokkal kevésbé próbálják felhívni magukra a figyelmet. Egy egyszerű fekete Jimmy Choo magassarkú például sosem fog kimenni a divatból és nagyszerűen kombinálható, minősége és kidolgozottsága révén akár a figyelem középpontjává is válhat. Azok a cipők, amelyek extrém stílust képviselnek, a következő időszakban biztosan „ki fognak lógni a sorból”.
Ikonikus darabok
Sok ruhadarab már tíz-húsz vagy akár ötven éve a kifutókon van, csak éppen minden szezonban megújul – osztotta meg gondolatait Istvánffy Emma, az iEmma divatblog szerzője azokról az ikonikus ruhadarabokról, amelyek sosem mennek ki a divatból. Ilyen például a „kis fekete ruha”, a tweed kosztüm, a tengerészcsíkos minta vagy a tökéletes farmernadrág. Ezeket évről évre újragondolják a tervezők, és az aktuális trendeknek megfelelően építik bele a kollekciójukba.
Bár manapság a minimalista stílus igen népszerű a divattól a lakberendezésig, Emma az öltözködés terén a különlegesebb, látványosabb ruhadarabokat szereti, és ez szinte már a védjegyévé vált. Azokat az outfiteket tartja igazán izgalmasnak, amelyekben minták, színek és formák keverednek, ezért őt ritkán látni feketében.
A kütyük terén a divatőrült lány számára a funkció az elsődleges. Bár a telefonja és a laptopja is dizájnos darab, kiválasztásuknál a használhatóság volt a legfontosabb szempont. Akárcsak a fényképezőgépe beszerzésénél, amely során a fotózással is foglalkozó édesapja szakmai véleménye volt a mérvadó. Azt azért elárulta, hogy a fülhallgatóját kinézete alapján választotta, ugyanis szereti a színes, mintás darabokat, és sokat utazik a városban tömegközlekedéssel.
Fontos a presztízs
Simon Attila, a Café Design kreatív igazgatója szerint nehéz korosztályok, illetve generációk mentén meghatározni az uralkodó stílusirányzatokat, bár az Y generációra jellemző, hogy odafigyelnek a márkákra, és fontosnak tartják a presztízst. Persze nem méregdrága luxusholmikra kell gondolni, lehet, hogy csak egy néhány ezer vagy pár tízezer forintos termékről van szó. Mégis lényeges, hogy milyen márkajelzés van rajta, és az elképzelhető, hogy csak egy szűkebb szubkultúrában ismerik az adott brandet.
A letisztult, minimalista irányzat most van a csúcsán, amely az építészettől a képernyőkig minden területen jelen van – véli Simon Attila. A kütyük terén ez például az úgynevezett flat designban érhető tetten, bár a mobilkijelzőkön is megjelenő egyszerűség eleinte kényszerűség volt. A színátmenetek nélküli, díszektől mentes hátterekre vagy ikonokra az okostelefonok megjelenésekor azért volt szükség, mert ez a dizájn kevesebb erőforrást és teljesítményt igényelt a kütyüktől, mint a bonyolult formák megjelenítése. Mellesleg ez a trend jól illeszkedett a hosszabb távon is jelentkező minimalizmushoz.
A biztonságra is oda kell figyelni
A digitális eszközök dizájnja és funkciói mellett kevesen fordítanak figyelmet a biztonságra, pedig az ESET IT-biztonsági cég 2015-ös felmérése szerint minden tizedik okostelefon-tulajdonos veszítette már el a telefonját vagy lopták el tőle a készülékét. Ilyenkor nem csak az anyagi kár jelent veszteséget, érzékeny adatok kerülhetnek illetéktelen kezekbe.
A kutatásból kiderült, hogy a felhasználók csaknem harmada egyáltalán nem védi jelszóval a készülékét. PIN-kódot az okostelefonnal rendelkezők 55 százaléka használ, a komolyabb védelmi megoldások közül pedig 12,5 százalék ujjlenyomat-olvasóval, 3 százalék pedig arcfelismerő programmal védi az adatait.
Mire vágyik az Y generáció? |
Forma, funkcionalitás és biztonság. Mindezeket magába foglalja az új Huawei P9 Lite is, letisztult elegáns dizájnjával és ujjlenyomat-olvasójával. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Huawei közreműködésével jött létre, a cikkeket egy független szerkesztőség írta, ezek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.