BrandLab
BrandLab
Tetszett a cikk?

Több 10 milliárdot fordítanak havonta az árak letörésére és évente a bérek emelésére.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hat élelmiszer-kiskereskedője közül három veszteségesen zárta a legutóbbi pénzügyi évét. A nyereségeseknek is jelentősen csökkent az adózás utáni eredménye, egyiküket pedig az ingatlanjai értékesítése mentette meg attól, hogy mínuszban legyen. Az elmúlt időszakban ugyanis a fogyasztói árak emelkedésével párhuzamosan a nemzetközi élelmiszerláncok pénzügyi terhei is egyre növekedtek. Ennek ellenére az árharcos multinacionális áruházláncok havonta akár több 10 milliárd forintot fordítanak arra, hogy a vásárlók nap mint nap átlagosan 20-25 százalék kedvezménnyel szerezhessék be a számukra szükséges termékeket.

Kihívásokkal teli környezetben

A forgalmazott termékek beszerzési ára a 2022 év végi – 2023 év eleji időszakban jelentősen megnőtt. Ekkor kimagaslóan drága volt az energia és gyenge a forint, ami az az ellátási lánc minden szereplőjét érintette. A szállítói szerződések újratárgyalása a legtöbb esetben nem vezetett eredményre, amihez az is hozzájárult, hogy a beszállítók a kedvezőtlen forintárfolyam miatt sokszor jobban jártak, ha inkább külföldre adták el árucikkeiket. A beszállítói ár a teljes ár akár 70 százalékát is kiteheti, a fennmaradó 30 százalék pedig többek között a működési költségeket, például a dolgozói béreket fedezi. A kiskereskedelmi láncok költségei így jelentősen megnőttek, miközben a fogyasztói árakat igyekeztek alacsonyan tartani, így vállalni át a teher egy részét a vásárlóktól.

A helyzetet tovább élezte, hogy a kötelező hatósági árazás kizárólag a kiskereskedelmi árakat fojtotta le, és nem befolyásolta a gyártók, termelők vagy nagykereskedők árképzését. Így az ársapkák költsége is az áruházláncoknál csapódott le, az árstop miatt megjelenő extra kereslet pedig más termékek elérhetőségét is befolyásolta. Így például a tejzsírt a gyártók a trappista helyett a 2,8 százalékos folyótejbe adták el, ami megdrágította a sajtokat.

Meghatározó szereplők az infláció elleni harcban

A nemzetközi kiskereskedelmi láncok az ágazati különadók, vagy a termékek után keletkezett hulladék kezeléséért fizetendő, kiugróan magas EPR-díjak ellenére is gondoskodnak a vásárlókról, akár a profit rovására is. Amint csökkenni kezdtek bizonyos termékek beszerzési árai, úgy jelentek meg azok olcsóbban a polcokon. Az árharcos multik emellett minden nap átlagosan 20-25 százalékos kedvezményekkel várják a vásárlókat, saját márkás termékeikkel pedig szintén támogatják a családokat a spórolásban, akik így a magas infláció ellenére is kedvező áron juthatnak hozzá minőségi termékekhez.

A multinacionális élelmiszer-kiskereskedők az inflációellenes védőháló fenntartásába, kedvezményekbe, akciókba befektetett havi több 10 milliárd forinton túl évente 100 milliárd forintnál is többet invesztálnak bolthálózatuk fejlesztésébe, hogy áruházaik és szolgáltatásaik mindenkor megfeleljenek a vevői igényeknek. A köztük évtizedek óta fennálló verseny pedig pont azt biztosítja, hogy a vásárlók minden körülmények között a legjobb árakat és minőséget kapják.

A tartalom az Országos Kereskedelmi Szövetség tagvállalatainak megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Elítélték Dodikot, a boszniai szerbek elnökét

Elítélték Dodikot, a boszniai szerbek elnökét

Budapesten 10 évig kell gürizni, hogy összejöjjön egy használt lakás ára, de Debrecenben még ennél is tovább

Budapesten 10 évig kell gürizni, hogy összejöjjön egy használt lakás ára, de Debrecenben még ennél is tovább

Farizon néven újabb kínai autómárka érkezett Magyarországra

Farizon néven újabb kínai autómárka érkezett Magyarországra

Figyelmeztet az MNB: új online csalás terjed, ha nem figyel, rendszeresen pénzt emelhetnek le a számlájáról

Figyelmeztet az MNB: új online csalás terjed, ha nem figyel, rendszeresen pénzt emelhetnek le a számlájáról