szerző:
hvg.hu

A Munkácsy-díjas formatervezőt, Finta Lászlót 84 éves korában érte a halál. Az ő munkája nyomán keltek életre a 200-as Ikarusok is.

Július elsején, 84 éves korában elhunyt Finta László, Munkácsy Mihály-díjas tervező, aki az Ikarus-buszok legendás 200-as sorozatának megálmodója volt. Ez a sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa a Nosztalgia autóbuszjáratok beszámolója szerint.

Finta László 1934. január 3-án született Pomázon. Szakmai tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban végezte el, ahol 1954-ben kitűnő eredménnyel végzett. Egyetemre is jelentkezett, kérelmét azonban a család jó anyagi helyzete miatt elutasították – olvasható a Wikipédián.

©

Finta 1956-os leszerelésekor felvételizett az Ikarus autóbuszgyárhoz. Hirmann Antal akkori főmérnök a következő szavakkal írta meg elbírálását:

Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria-szerkesztő lesz.

A legendás szakember első feladata az Ikarus 60B jelű autóbusz megrajzolása volt. Munkáját sok dicséret érte, és a jármű alapjait használva alakították ki a későbbi Ikarus 620-as típust. Első igazi, tervezői munkája az Ikarus 303-as típuson zajlott, amelyet olyan mérnökök társaságában öntött formába, mint Oszetzky Károly vagy Michelberger Pál. Finta László emellett részt vett az Ikarus 55 és 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta úgynevezett, "nagy ablakos" törekvéseivel szemben.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében. Ekkori törekvései már érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain. Az áttörést azonban vitathatatlanul az 1967-es év hozta el Finta számára, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen megnövelhető volt az utastér. A jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert.

Aki egy nagy anyagban kíváncsi az életére, itt azt is elolvashatja, hogyan született, a még formatervezési Grand Prix-díjat is elnyerő Ikarus busz.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Ilyen lesz az első elektromos Skoda belseje

Ilyen lesz az első elektromos Skoda belseje

Régi NDK-s filmben tűnt fel a magyar csoda, az elektromos Barkas - videó

Régi NDK-s filmben tűnt fel a magyar csoda, az elektromos Barkas - videó

Új trükköt alkalmaznak a pedofilok a YouTube-on

Új trükköt alkalmaznak a pedofilok a YouTube-on

A cseh miniszterelnök megkapta a meghívót, amit Orbán rég hiába vár

A cseh miniszterelnök megkapta a meghívót, amit Orbán rég hiába vár

Cifra palota

Cifra palota

Bele lehet nézni Michael Jackson állítólagos áldozatainak gyomorforgató interjúiba

Bele lehet nézni Michael Jackson állítólagos áldozatainak gyomorforgató interjúiba