szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Munkácsy-díjas formatervezőt, Finta Lászlót 84 éves korában érte a halál. Az ő munkája nyomán keltek életre a 200-as Ikarusok is.

Július elsején, 84 éves korában elhunyt Finta László, Munkácsy Mihály-díjas tervező, aki az Ikarus-buszok legendás 200-as sorozatának megálmodója volt. Ez a sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa a Nosztalgia autóbuszjáratok beszámolója szerint.

Finta László 1934. január 3-án született Pomázon. Szakmai tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban végezte el, ahol 1954-ben kitűnő eredménnyel végzett. Egyetemre is jelentkezett, kérelmét azonban a család jó anyagi helyzete miatt elutasították – olvasható a Wikipédián.

©

Finta 1956-os leszerelésekor felvételizett az Ikarus autóbuszgyárhoz. Hirmann Antal akkori főmérnök a következő szavakkal írta meg elbírálását:

Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria-szerkesztő lesz.

A legendás szakember első feladata az Ikarus 60B jelű autóbusz megrajzolása volt. Munkáját sok dicséret érte, és a jármű alapjait használva alakították ki a későbbi Ikarus 620-as típust. Első igazi, tervezői munkája az Ikarus 303-as típuson zajlott, amelyet olyan mérnökök társaságában öntött formába, mint Oszetzky Károly vagy Michelberger Pál. Finta László emellett részt vett az Ikarus 55 és 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta úgynevezett, "nagy ablakos" törekvéseivel szemben.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében. Ekkori törekvései már érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain. Az áttörést azonban vitathatatlanul az 1967-es év hozta el Finta számára, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen megnövelhető volt az utastér. A jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert.

Aki egy nagy anyagban kíváncsi az életére, itt azt is elolvashatja, hogyan született, a még formatervezési Grand Prix-díjat is elnyerő Ikarus busz.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Már készül az új biztonságos kereső, ami legyűrné a Google-t

Már készül az új biztonságos kereső, ami legyűrné a Google-t

Ön mit olvas el a járványról? Tönkreteheti az éjszakai alvását

Ön mit olvas el a járványról? Tönkreteheti az éjszakai alvását

"Írjam alá, vagy kirúgnak" – Így ment a statáriális jogviszonyváltás a kórházakban

"Írjam alá, vagy kirúgnak" – Így ment a statáriális jogviszonyváltás a kórházakban