szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy négysávos autóúttal kösse össze Szolnokot az M5-ös autópályával – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön sajtótájékoztatón.

Valószínűleg felfüggesztik a folyamatban lévő beruházást, és tisztázni kell az M4-es ügyében a kartellgyanút, amelyet Brüsszelben is felvetettek – mondta.

Lázár János szerint "régi vágy", hogy legalább Budapest és Szolnok között közvetlen négysávos autópálya-összeköttetés legyen, de az Európai Bizottság vitatta a projekt helyességét, továbbá sokallta az összeget, a kilométerenkénti 4 milliárd forintos kivitelezési árat.

A Miniszterelnökség vezetője megerősítette: a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.

Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője csütörtökön elmondta: Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra az Európai Bizottságnak az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának megépítésére vonatkozó projektet. A projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá.

Szerda este az Index írt arról, hogy információi szerint az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget. A híroldal úgy értesült, hogy Brüsszel szerint a kilométerenkénti körülbelül 4 milliárd forintos ár a kartellezés gyanúját veti fel.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára csütörtökön egy budapesti konferencián úgy reagált a hírre: ha bebizonyosodik a kartellgyanú, akkor a kormány az érintett cégekkel fogja megfizettetni a szankciót.

Az M4-es sztráda építésében érintett egyik cég, a Közép reakciójáról itt olvashatnak. Ebben jelzik egyebek mellett azt, hogy a Közgép ellen tudomásuk szerint a sztrádaépítési szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép Zrt. és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a munka most is folyamatosan, teljes kapacitással folyik – közölték.

A másik érintett társaságtól, a Strabagtól szintén azt közölték, hogy a cég ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban.  A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint, és a legolcsóbb ajánlattevőként nyerték el a megbízást. A 13,2 kilométer autópálya és 11 híd kivitelezésére benyújtott árajánlatuk szerintük megegyezik a mostani itthoni autópálya-építés átlagával. 

A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen – közölték.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!