Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe74edca-f1a7-4abd-b56a-7771e557c4b9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány héten belül kivezeti az egyik mobilos bankolási lehetőség az OTP-nél, és lehetnek ügyfelek, akiknél csak a készülékcsere jelent majd megoldást.","shortLead":"Néhány héten belül kivezeti az egyik mobilos bankolási lehetőség az OTP-nél, és lehetnek ügyfelek, akiknél csak...","id":"20250414_otp-bank-mobilos-belepes-megszunes-applikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe74edca-f1a7-4abd-b56a-7771e557c4b9.jpg","index":0,"item":"1121572d-5342-4f22-a530-ccd421d769df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_otp-bank-mobilos-belepes-megszunes-applikacio","timestamp":"2025. április. 14. 09:03","title":"Az OTP-nél bankol? Fontos határidő közeleg – lehet, hogy hamarosan nem tud majd a mobilján belépni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 13. 15:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5b74c162-197e-4d04-8cc0-5dac229035cc","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A profiltisztítás érdekében egyeztetne a kormánnyal, a jövőben a jegybank csak az alapvető feladataira koncentrálna. A napokban elindulhat a tárgyalás az MNB és a kormány között.","shortLead":"A profiltisztítás érdekében egyeztetne a kormánnyal, a jövőben a jegybank csak az alapvető feladataira koncentrálna...","id":"20250415_MNB-botrany-Varga-Mihaly-vagyonkezelo-alapitvanyok-megszuntetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b74c162-197e-4d04-8cc0-5dac229035cc.jpg","index":0,"item":"5c443e88-315e-4120-897c-69b158ca1388","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_MNB-botrany-Varga-Mihaly-vagyonkezelo-alapitvanyok-megszuntetes-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 12:29","title":"Az MNB-botrány miatt Varga Mihály megszüntetné a vagyonkezelő alapítványokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián közvélemény-kutatása reprezentatív felmérése ezzel éppen ellenkezőleg, minimális elutasítottságot mért nemrég, de erre van magyarázat.","shortLead":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián...","id":"20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f.jpg","index":0,"item":"78cadcf7-120b-4059-b799-063deb9ad569","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 20:25","title":"Összevetettük, hogy Ukrajna EU-tagságáról mit hozott ki a Tisza szavazása és mit mért a Medián kutatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezen a héten már tényleg 24 órát akar az utcán maradni, akinek viszont iskolába, munkába kell mennie, azt délutánonként várja az Erzsébet hídon, illetve a várban.","shortLead":"Ezen a héten már tényleg 24 órát akar az utcán maradni, akinek viszont iskolába, munkába kell mennie, azt délutánonként...","id":"20250415_Kedden-es-szerdan-is-tuntet-Hadhazy-az-Erzsebet-hid-mellett-a-Varban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8.jpg","index":0,"item":"bd090d4a-526e-49c3-ac52-1d3768316349","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Kedden-es-szerdan-is-tuntet-Hadhazy-az-Erzsebet-hid-mellett-a-Varban-is","timestamp":"2025. április. 15. 08:02","title":"Kedden és szerdán is tüntet Hadházy, az Erzsébet híd mellett a várban is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36c3f768-83a9-46e8-9f6c-784189f7cf39","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A magyar csapatnak már csak matematikai esélye maradt az elitben maradásra.","shortLead":"A magyar csapatnak már csak matematikai esélye maradt az elitben maradásra.","id":"20250413_magyar-noi-jegkorong-valogatott-vereseg-elitvilagbajnoksag-norvegia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36c3f768-83a9-46e8-9f6c-784189f7cf39.jpg","index":0,"item":"5f53786f-6137-4f8c-85bc-094a64f3f619","keywords":null,"link":"/sport/20250413_magyar-noi-jegkorong-valogatott-vereseg-elitvilagbajnoksag-norvegia","timestamp":"2025. április. 13. 14:07","title":"Most sem tudott gólt szerezni, a norvégoktól is kikapott a női hokiválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6dfb635-576d-4ca6-8838-2945c58bdc9f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Josh Shapiro és családja a házban tartózkodott, de időben ki tudtak menekülni.","shortLead":"Josh Shapiro és családja a házban tartózkodott, de időben ki tudtak menekülni.","id":"20250413_josh-shapiro-pennsylvania-kormanyzo-tuz-gyujtogatas-demokrata-part-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6dfb635-576d-4ca6-8838-2945c58bdc9f.jpg","index":0,"item":"aeeef5e0-c6ef-4407-ab43-130e03c2746b","keywords":null,"link":"/vilag/20250413_josh-shapiro-pennsylvania-kormanyzo-tuz-gyujtogatas-demokrata-part-usa","timestamp":"2025. április. 13. 21:48","title":"Felgyújtották Pennsylvania demokrata kormányzójának otthonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé (is) vezető négy számjegyű mellékút felújítása párját ritkítja mind árban, mint minőségben.","shortLead":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé...","id":"20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"401d2cd2-322e-41b6-b840-574f24a2c18a","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","timestamp":"2025. április. 14. 10:43","title":"Átlátszó: Egy utat sem újítottak fel úgy, mint a Lázár János kastélyához vezető szakaszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogyan jutott el Borghese herceg autóval Pekingből Párizsba?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Kezdetét vette az új generációs E-osztály rendkívül kemény tesztelése: október 21-én 33 dízelhajtású E-osztály indult el Párizsból Pekingbe, ahol megkezdődik az üzleti limuzin helyi gyártása is. Az Európát és Ázsiát összekötő hidat szimbolizáló túra a történelem első transzkontinentális autóversenyének útján indult el.
99 évvel ezelőtt Pekingben vette kezdetét az autózás történetének első hosszú távú, transzkontinentális autóversenye. A kezdeményezők eredeti célja az volt, hogy végre bebizonyítsák és demonstrálják az autó lovakkal szembeni fölényét. A kezdetben kollegiális „túrázás” azonban hamar kőkemény versennyé változott, ahol a résztvevők semmilyen fortélytól nem riadtak vissza. 1907. január 31-én a „Le Matin” francia napilap hasábjain nagy feltűnést keltő, izgalmas felhívás volt olvasható: „Van valaki, aki idén nyáron szívesen elautózna Párizstól Pekingig?“
Az olvasók között ez a kérdés elsőként csak fejcsóválást váltott ki. Végül is éppen 21 éve alkotta meg Karl Benz egy háromkerekű ősautó formájában a „Patent-Motorwagen“-t. Mindössze 13 évvel korábban került sor az első, Párizsból Rouenig tartó autóversenyre, ahol 21 résztvevő közül 15 érkezett célba, közülük kilencen Daimler-licensz Panhard-Levassor motorokkal és egy 3 lóerős Benz „Vis-à-Vis típussal“.
A „Le Matin“ kezdeményezői azonban mindezt teljesen komolyan gondolták. Elsődleges céljuk az autó lovakkal szembeni műszaki fölényének bizonyítása volt, amivel a kor verseny-szellemének közepébe céloztak. A túrára indulók mezőnye már egy jó hónap elteltével 62 sofőrt és autószerelőt számlált. Minél közelebb került a Kína irányába való kihajózás – időközben a verseny indulásának idejét és helyszínét időjárási okok miatt elhalasztották, és Pekingbe helyezték át –, annál inkább fogyott az önbizalom és a bátorság. Így végül mindössze már csak tizenegy vakmerő sofőr maradt, akik öt járműben 1907. június 10-én rajtot vettek Pekingből.
Scipione Borghese herceg egy 40 lovas olasz Italával indult útnak. Charles Godard egy 15 lóerős holland Spykerrel állt rajthoz, amelyet a „Le Matin“ egyik riportere kísért. Két további 10 lóerős francia autót Collignon és Cormier francia autókereskedő urak irányítottak. Egy másik francia úriember, Auguste Pons, egy 6 lóerős, háromkerekű Contallal állt rajthoz.
Már az első szakasz, a mongol felvidék szinte legyőzhetetlen hegyteraszos tájai igazi kemény kihívást jelentettek a túra résztvevőinek. Azt ezt követő útszakaszon leginkább felismerhetetlen utakkal találkoztak, így maguknak kellett saját ösvényeket keresni. A felhajtó nélküli elhagyott hidak, a szűk, szinte átjárhatatlan szurdokok és a sáros, csúszós hegymenetek leküzdésében gyakran számos segítő kézre volt szükség. A köztes- és a végső szakaszok végén az autós úttörőket hordárok, lovasok és ökrös kordés parasztok várták, akik minden erejükkel arról gondoskodtak, hogy a sofőröknek annak ellenére, hogy járművük a fennmaradás határait döngeti, ne kelljen feladniuk a versenyt. Különösen nagy nehézségekkel küzdött a háromkerekű Contal. Egyetlen meghajtott kerekével, csekély saját súlyával és a terhelés miatt kialakult rosszabb súlyeloszlásával a jármű trakcióját „természetes“ határok korlátozták. Kiürült tankjuk a Góbi-sivatagban Pons és segédje, Foucault számára a verseny idő előtti befejezését jelentette. A kis híján szomjan halt, bolyongó franciákat másfél nap után nomádok mentették meg.
Túrából verseny
Ez volt az a pont, amikor a közös kalandtúra valódi versennyé változott. A vezető helyen autózó Scipione Borghese herceg elhatározta, hogy az Irkutszkba vezető úton, az ismeretlen útszakaszok miatt a túrabizottság által egyébként engedélyezett kompos átkelést mellőzve, Italájával megkerüli a Bajkál-tavat. 1907. június 28-án egy nem létező országúton nekiindulva elhagyta a Bajkál-tónál lévő missowaya-i kompkikötőt. Az egykori nyomvonalat most buja növényzet, az utat elzáró kidőlt fák övezték, nem volt ritka, hogy a használaton kívüli hidak az Itala átkelése után kártyavárként dőltek össze. Miután egy ilyen beomlás majdnem a verseny végét jelentette számára, Borghese a következő folyónál nem szalasztotta el a kedvező alkalmat: a Mishika folyón való átkelésre a röviddel azelőtt átadott Transzszibériai Vasút egyik hídját használta, ahol 40 lóerős járművével végigdöcögött a síneken – az autó egyik fele a sínek között, a másik fele a sín peremén. Miután a diplomata Szibéria főkormányzójától hivatalos engedélyt kapott a Transzszibériai Vasút sínein történő autózásra, már semmi sem állt útjába Irkutszk felé.
Két nappal a herceg után erre a helyszínre érkezett a francia autósok csapata a De Dion Boutons-nal és a Spyker is. Ők szintén vasúton jöttek, mivel a Bajkál-tónál hiába vártak kompjáratra. Röviddel megérkezésük után Godard-t és Spykerjét műszaki problémák hátráltatták a haladásban: a mágneses gyújtás elromlott, hátsó híd differenciálmű-háza kilyukadt és a nagyon kis áttételű hátsó tengely az elkövetkező szakasz útjaira teljesen alkalmatlan volt. Nem sokkal Irkutszk mögött, Cseremhovonál végleg elromlott. Ebben a helyzetben azonban Godard vakmerő döntést hozott: noha a holland Spyker-szerelő, Bruno Stephan személyében már úton volt a segítség, ő a meghibásodott járművet magával szállítva 1350 kilométert utazott vonaton nyugatra Tomszkig, mivel tudomása szerint itt volt Oroszország legjobb műszaki akadémiája. A sikeres javítás befejeztével a verseny szabályos folytatása érdekében vissza akart térni Cseremhovóba.
[[ Oldaltörés: A herceg győzelmi menete (Oldaltörés) ]]
Scipione Borghese-t eközben már nem lehetett megállítani. Jelentős előnyét autója erőfölényének és tehetséges szerelője, Ettore Guizzardi által elvégzett napi karbantartásoknak köszönhette. Borghese és csapata 1907. július 27-én, szerdán érkezett meg és találkozott először Moszkva nagy létszámban megjelent nyilvánosságával. Előnye időközben olyan mértékűvé vált, hogy a tiszteletére rendezett fogadásoknak és díszvacsoráknak teljes nyugalommal eleget tudott tenni, miközben új energiákra szert téve még barátai és támogatói kérését is képes volt teljesíteni: a herceg egy kis vargabetű leírásával tiszteletét tette Szentpéterváron az orosz fővárosban, az ottani Peking-Párizs Bizottság előtt.
A pekingi rajt után 62 nappal, Párizsba való megérkezésekor hasonló időjárás uralkodott, mint a verseny kezdetén: az idő szürke volt és esős, de ez az ünnepi hangulatot nem árnyékolta be. A győztes Itala az Aida győzelmi indulójának dallamaira vonult be Párizsba, amelyet egy nyitott omnibusz tetején egy fúvószenekar adott elő. A lelkes nézőközönség tizenkettes tömött sorokban tömörült az utcán. A „Le Matin” szerkesztősége előtti útszakaszt gárdisták tartották szabadon, hogy az Itala a tiszteltére felállított tribün közelébe tudjon érni.
Mindeközben a többi versenyző Oroszországban minden kilométerért megharcolt. A versenyzők utólag a legnehezebb szakaszként a Kazan és Nyizsnij Novgorod közötti 400 kilométert emlegették, ahol szakadatlanul esett az eső, elfogytak az utak és az áldatlan állapotok miatt ennek a szakasznak az első napján mindössze 38 kilométert tettek meg. Moszkvától nyugatra az utak már jobb minőségűek voltak, így a gyorsabb Spykerre hárult a feladat, hogy a helyi drogériákban felkutassa és biztosítsa a benzinellátást. Godard, aki a többi résztvevő által is nagyra becsült személyiség volt, nem használta ki autója fölényét, hogy a többieket cserbenhagyva továbbmenjen, mint ahogy azt Borghese tette a sivatagban.
Kalandos befejezés
A francia „Le Matin“ azonban aggódva figyelte a holland Spyker sebességét. A verseny eredeti célja, amely a francia autóiparnak kívánt reklámot formálni, az olasz győzelemmel végleg veszélybe kerülni látszott. A „Le Matin” ügyvezető igazgatója ezért Charles Godard-t Franciaországba történő belépésekor a verseny során elkövetett szabálytalanságokért őrizetbe vetette.
A Spyker főnökét, Jakobus Spijkert azonban mindez nem érte felkészületlenül és az utolsó szakaszban egy másik sofőrt ültetett a kormány mögé. 1907. augusztus 30-án, szűk három héttel Borghese herceg után, a két De Dion Boutons és a Spyker is megérkezett Párizsba. Georges Cormiert, Victor Collignont és csapatait több mint 15 ezer kilométer fáradságos megtétele után ugyanolyan lelkes fogadtatás várta, mint a győztest. Hiszen az autózás történetének első hosszú távú versenyének mindannyian győztesei voltak.
A C-osztály modellváltás előtti évében is a Mercedes-Benz programjának legtöbbet értékesített modellje: hat éve alatt világszerte több mint kétmillió járművet szállítottak ki ügyfelek részére. Ezzel az eredménnyel az aktuális modellcsalád – amely limuzinból, T-modellből és sportkupéból áll - a vállalat történetének legtöbbet értékesített C-osztálya.
A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.
A DaimlerChrysler 18 európai ország nemzetközi autóbusz szakértője előtt a hockenheimi versenypálya területén mutatta be a Mercedes-Benz Safety Coach járművét.
Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.
Az aktuális modellfrissítésen átesett klasszikus terepjáró 1979-es alapjain töretlenül őrzi markáns alakját. A Mercedes-Benz SUV-járművek legifjabb leszármazottja a legmodernebb dízelmeghajtást kapja. A G 320 CDI teljesítménye 224 lóerő, szériafelszereltségként kapja a dízelrészecske-szűrőt és teljesíti az EU4 által előírt szigorú kipufogógáz előírásokat. A Mercedes-Benz G 320 CDI már rendelhető Magyarországon.
A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.
A Párizsi Autószalonon egy különleges próbatétel részleteit is nyilvánosságra hozza a Mercedes-Benz : október 21-én indul a francia fővárosból az az autós túra, amelynek résztvevői közel 13 ezer 600 kilométert és nyolc országhatárt maguk mögött hagyva jutnak el Pekingbe.
A Szabad Európa úgy tudja, hogy az amerikai és a magyar kormány képviselői többször is tárgyaltak zárt ajtók mögött a gazdasági kapcsolatok alakulásáról.