Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"90375a19-9485-4f78-8d0a-bcedeef1661f","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"A Tápiósápról induló Szirtes Ádám a világháború utáni négy évtized meghatározó filmszínésze. A Port listája szerint negyven év alatt 118 filmben szerepelt. Még a filmes főszerepekből is több jutott neki, mint ahány évet eltölthetett a pályán. A 65. születésnapját sem érhette meg. Színpadi színészként kevesebb megbecsülést kapott, mint amennyi magasztaló kritikát. Mélyebbről magasabbra nem jutott senki más.","shortLead":"A Tápiósápról induló Szirtes Ádám a világháború utáni négy évtized meghatározó filmszínésze. A Port listája szerint...","id":"20250211_Szirtes-Adam-1925-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90375a19-9485-4f78-8d0a-bcedeef1661f.jpg","index":0,"item":"1f25a493-5e1f-45f7-917a-0c147aaece6a","keywords":null,"link":"/360/20250211_Szirtes-Adam-1925-2025","timestamp":"2025. február. 11. 15:20","title":"„Bunkó voltam a szemükben, de lángoltam, úgy látták, ki lehet faragni belőlem valamit” – 100 éve született Szirtes Ádám","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c35377b-3a8a-45ff-81c5-e1c219c000f6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hatóságok válaszának tekinthető a kedd reggeli rendőrségi akció, amelyben Palermóban és területén a Cosa Nostra több mint száznyolcvan tagját vették őrizetbe.","shortLead":"A hatóságok válaszának tekinthető a kedd reggeli rendőrségi akció, amelyben Palermóban és területén a Cosa Nostra több...","id":"20250211_Lehallgatott-telefonbeszelgetes-az-olasz-miniszterelnokot-tamadja-a-sziciliai-maffia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c35377b-3a8a-45ff-81c5-e1c219c000f6.jpg","index":0,"item":"95fbf0a2-8d6f-4110-aabd-80b0d299a80f","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_Lehallgatott-telefonbeszelgetes-az-olasz-miniszterelnokot-tamadja-a-sziciliai-maffia","timestamp":"2025. február. 11. 08:53","title":"Lehallgatott telefonbeszélgetés: az olasz miniszterelnököt támadja a szicíliai maffia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32cd0b6e-6884-480f-beeb-46788007db22","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alkoholbetegséggel küzdő színész egyik barátja azt mondta: ez egy ördögi kör, és úgy tűnik, mindenki tehetetlen.","shortLead":"Az alkoholbetegséggel küzdő színész egyik barátja azt mondta: ez egy ördögi kör, és úgy tűnik, mindenki tehetetlen.","id":"20250212_Molnar-Gusztav-korhazba-kerult-alkoholizmus-elvonokura-fuggoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32cd0b6e-6884-480f-beeb-46788007db22.jpg","index":0,"item":"f70994d3-a125-4674-a754-c0c4ee577de0","keywords":null,"link":"/elet/20250212_Molnar-Gusztav-korhazba-kerult-alkoholizmus-elvonokura-fuggoseg","timestamp":"2025. február. 12. 09:39","title":"Molnár Gusztáv újra kórházba került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerinte a zöld radikális szervezeteknek is tudomásul kellene venniük, hogy amit szabad Ausztriában, azt szabad Magyarországon is. ","shortLead":"Szerinte a zöld radikális szervezeteknek is tudomásul kellene venniük, hogy amit szabad Ausztriában, azt szabad...","id":"20250211_lazar-janos-ferto-to-fejlesztes-ausztria-megszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"41cf2048-577d-4ba0-9d72-35b51ff9bdb8","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_lazar-janos-ferto-to-fejlesztes-ausztria-megszallas","timestamp":"2025. február. 11. 14:17","title":"Lázár János szerint Ausztria „megszállási terve” miatt akadt meg a Fertő tó fejlesztése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Magyar idő szerint március 3-án hajnalban adják át a filmvilág legrangosabb díjait.","shortLead":"Magyar idő szerint március 3-án hajnalban adják át a filmvilág legrangosabb díjait.","id":"20250210_Kiderult-hol-kovethetjuk-a-Oscar-galat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f.jpg","index":0,"item":"1940a750-c854-4691-9e04-c96bf3d0eeb0","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_Kiderult-hol-kovethetjuk-a-Oscar-galat","timestamp":"2025. február. 10. 16:49","title":"Kiderült, hol követhetjük a Oscar-gálát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e3c669f-cc5c-47e0-ae1d-10946ae1202a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Nemzetgazdaság Minisztérium szerint sokkal többen dolgoznak az egyszerűsített foglalkoztatás keretei között, mint a kormány akarja, de a mezőgazdaságban némi enyhítés jöhet.","shortLead":"A Nemzetgazdaság Minisztérium szerint sokkal többen dolgoznak az egyszerűsített foglalkoztatás keretei között, mint...","id":"20250212_efo-idenymunka-enyhites-ngm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e3c669f-cc5c-47e0-ae1d-10946ae1202a.jpg","index":0,"item":"98f1ccff-0753-4ab8-9772-2b4a0932690c","keywords":null,"link":"/kkv/20250212_efo-idenymunka-enyhites-ngm","timestamp":"2025. február. 12. 09:19","title":"Könnyítésről döntött a kormány, több mint 300 ezer magyar lélegezhet fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8be341f-0096-432e-8cc1-1d106cafd9d7","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A betegsége miatt munkaképtelennek nyilvánított, egyedül élő asztalos és a hajléktalanság ellen küzdő, egyedülálló anya küzdelme a szociális támogatás hivatali ügyintézésénék kafkai útvesztőiben.","shortLead":"A betegsége miatt munkaképtelennek nyilvánított, egyedül élő asztalos és a hajléktalanság ellen küzdő, egyedülálló anya...","id":"20250210_hvg-en-dave-johns-daniel-blake-ajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8be341f-0096-432e-8cc1-1d106cafd9d7.jpg","index":0,"item":"7454029c-8aeb-4f62-a83c-020b48e2bd36","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-en-dave-johns-daniel-blake-ajanlo","timestamp":"2025. február. 10. 16:00","title":"Az angolok dühe magyar terepen is odavág: Én, Daniel Blake a Radnótiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc469251-13cb-4dbb-b836-2fb3eb880124","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Egy pontot rontott Magyarország a Transparency International korrupcióérzékelési listáján, így maradt az Európai Unió legkorruptabb tagállama.","shortLead":"Egy pontot rontott Magyarország a Transparency International korrupcióérzékelési listáján, így maradt az Európai Unió...","id":"20250211_Transparency-International-korrupcio-erzekeles-korrupt-magyarorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc469251-13cb-4dbb-b836-2fb3eb880124.jpg","index":0,"item":"6f2ffe16-31d3-4e41-bbbb-356c10ccf40c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_Transparency-International-korrupcio-erzekeles-korrupt-magyarorszag-ebx","timestamp":"2025. február. 11. 06:01","title":"Sorozatban a harmadik évben az EU legkorruptabb helye Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogyan jutott el Borghese herceg autóval Pekingből Párizsba?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Kezdetét vette az új generációs E-osztály rendkívül kemény tesztelése: október 21-én 33 dízelhajtású E-osztály indult el Párizsból Pekingbe, ahol megkezdődik az üzleti limuzin helyi gyártása is. Az Európát és Ázsiát összekötő hidat szimbolizáló túra a történelem első transzkontinentális autóversenyének útján indult el.
99 évvel ezelőtt Pekingben vette kezdetét az autózás történetének első hosszú távú, transzkontinentális autóversenye. A kezdeményezők eredeti célja az volt, hogy végre bebizonyítsák és demonstrálják az autó lovakkal szembeni fölényét. A kezdetben kollegiális „túrázás” azonban hamar kőkemény versennyé változott, ahol a résztvevők semmilyen fortélytól nem riadtak vissza. 1907. január 31-én a „Le Matin” francia napilap hasábjain nagy feltűnést keltő, izgalmas felhívás volt olvasható: „Van valaki, aki idén nyáron szívesen elautózna Párizstól Pekingig?“
Az olvasók között ez a kérdés elsőként csak fejcsóválást váltott ki. Végül is éppen 21 éve alkotta meg Karl Benz egy háromkerekű ősautó formájában a „Patent-Motorwagen“-t. Mindössze 13 évvel korábban került sor az első, Párizsból Rouenig tartó autóversenyre, ahol 21 résztvevő közül 15 érkezett célba, közülük kilencen Daimler-licensz Panhard-Levassor motorokkal és egy 3 lóerős Benz „Vis-à-Vis típussal“.
A „Le Matin“ kezdeményezői azonban mindezt teljesen komolyan gondolták. Elsődleges céljuk az autó lovakkal szembeni műszaki fölényének bizonyítása volt, amivel a kor verseny-szellemének közepébe céloztak. A túrára indulók mezőnye már egy jó hónap elteltével 62 sofőrt és autószerelőt számlált. Minél közelebb került a Kína irányába való kihajózás – időközben a verseny indulásának idejét és helyszínét időjárási okok miatt elhalasztották, és Pekingbe helyezték át –, annál inkább fogyott az önbizalom és a bátorság. Így végül mindössze már csak tizenegy vakmerő sofőr maradt, akik öt járműben 1907. június 10-én rajtot vettek Pekingből.
Scipione Borghese herceg egy 40 lovas olasz Italával indult útnak. Charles Godard egy 15 lóerős holland Spykerrel állt rajthoz, amelyet a „Le Matin“ egyik riportere kísért. Két további 10 lóerős francia autót Collignon és Cormier francia autókereskedő urak irányítottak. Egy másik francia úriember, Auguste Pons, egy 6 lóerős, háromkerekű Contallal állt rajthoz.
Már az első szakasz, a mongol felvidék szinte legyőzhetetlen hegyteraszos tájai igazi kemény kihívást jelentettek a túra résztvevőinek. Azt ezt követő útszakaszon leginkább felismerhetetlen utakkal találkoztak, így maguknak kellett saját ösvényeket keresni. A felhajtó nélküli elhagyott hidak, a szűk, szinte átjárhatatlan szurdokok és a sáros, csúszós hegymenetek leküzdésében gyakran számos segítő kézre volt szükség. A köztes- és a végső szakaszok végén az autós úttörőket hordárok, lovasok és ökrös kordés parasztok várták, akik minden erejükkel arról gondoskodtak, hogy a sofőröknek annak ellenére, hogy járművük a fennmaradás határait döngeti, ne kelljen feladniuk a versenyt. Különösen nagy nehézségekkel küzdött a háromkerekű Contal. Egyetlen meghajtott kerekével, csekély saját súlyával és a terhelés miatt kialakult rosszabb súlyeloszlásával a jármű trakcióját „természetes“ határok korlátozták. Kiürült tankjuk a Góbi-sivatagban Pons és segédje, Foucault számára a verseny idő előtti befejezését jelentette. A kis híján szomjan halt, bolyongó franciákat másfél nap után nomádok mentették meg.
Túrából verseny
Ez volt az a pont, amikor a közös kalandtúra valódi versennyé változott. A vezető helyen autózó Scipione Borghese herceg elhatározta, hogy az Irkutszkba vezető úton, az ismeretlen útszakaszok miatt a túrabizottság által egyébként engedélyezett kompos átkelést mellőzve, Italájával megkerüli a Bajkál-tavat. 1907. június 28-án egy nem létező országúton nekiindulva elhagyta a Bajkál-tónál lévő missowaya-i kompkikötőt. Az egykori nyomvonalat most buja növényzet, az utat elzáró kidőlt fák övezték, nem volt ritka, hogy a használaton kívüli hidak az Itala átkelése után kártyavárként dőltek össze. Miután egy ilyen beomlás majdnem a verseny végét jelentette számára, Borghese a következő folyónál nem szalasztotta el a kedvező alkalmat: a Mishika folyón való átkelésre a röviddel azelőtt átadott Transzszibériai Vasút egyik hídját használta, ahol 40 lóerős járművével végigdöcögött a síneken – az autó egyik fele a sínek között, a másik fele a sín peremén. Miután a diplomata Szibéria főkormányzójától hivatalos engedélyt kapott a Transzszibériai Vasút sínein történő autózásra, már semmi sem állt útjába Irkutszk felé.
Két nappal a herceg után erre a helyszínre érkezett a francia autósok csapata a De Dion Boutons-nal és a Spyker is. Ők szintén vasúton jöttek, mivel a Bajkál-tónál hiába vártak kompjáratra. Röviddel megérkezésük után Godard-t és Spykerjét műszaki problémák hátráltatták a haladásban: a mágneses gyújtás elromlott, hátsó híd differenciálmű-háza kilyukadt és a nagyon kis áttételű hátsó tengely az elkövetkező szakasz útjaira teljesen alkalmatlan volt. Nem sokkal Irkutszk mögött, Cseremhovonál végleg elromlott. Ebben a helyzetben azonban Godard vakmerő döntést hozott: noha a holland Spyker-szerelő, Bruno Stephan személyében már úton volt a segítség, ő a meghibásodott járművet magával szállítva 1350 kilométert utazott vonaton nyugatra Tomszkig, mivel tudomása szerint itt volt Oroszország legjobb műszaki akadémiája. A sikeres javítás befejeztével a verseny szabályos folytatása érdekében vissza akart térni Cseremhovóba.
[[ Oldaltörés: A herceg győzelmi menete (Oldaltörés) ]]
Scipione Borghese-t eközben már nem lehetett megállítani. Jelentős előnyét autója erőfölényének és tehetséges szerelője, Ettore Guizzardi által elvégzett napi karbantartásoknak köszönhette. Borghese és csapata 1907. július 27-én, szerdán érkezett meg és találkozott először Moszkva nagy létszámban megjelent nyilvánosságával. Előnye időközben olyan mértékűvé vált, hogy a tiszteletére rendezett fogadásoknak és díszvacsoráknak teljes nyugalommal eleget tudott tenni, miközben új energiákra szert téve még barátai és támogatói kérését is képes volt teljesíteni: a herceg egy kis vargabetű leírásával tiszteletét tette Szentpéterváron az orosz fővárosban, az ottani Peking-Párizs Bizottság előtt.
A pekingi rajt után 62 nappal, Párizsba való megérkezésekor hasonló időjárás uralkodott, mint a verseny kezdetén: az idő szürke volt és esős, de ez az ünnepi hangulatot nem árnyékolta be. A győztes Itala az Aida győzelmi indulójának dallamaira vonult be Párizsba, amelyet egy nyitott omnibusz tetején egy fúvószenekar adott elő. A lelkes nézőközönség tizenkettes tömött sorokban tömörült az utcán. A „Le Matin” szerkesztősége előtti útszakaszt gárdisták tartották szabadon, hogy az Itala a tiszteltére felállított tribün közelébe tudjon érni.
Mindeközben a többi versenyző Oroszországban minden kilométerért megharcolt. A versenyzők utólag a legnehezebb szakaszként a Kazan és Nyizsnij Novgorod közötti 400 kilométert emlegették, ahol szakadatlanul esett az eső, elfogytak az utak és az áldatlan állapotok miatt ennek a szakasznak az első napján mindössze 38 kilométert tettek meg. Moszkvától nyugatra az utak már jobb minőségűek voltak, így a gyorsabb Spykerre hárult a feladat, hogy a helyi drogériákban felkutassa és biztosítsa a benzinellátást. Godard, aki a többi résztvevő által is nagyra becsült személyiség volt, nem használta ki autója fölényét, hogy a többieket cserbenhagyva továbbmenjen, mint ahogy azt Borghese tette a sivatagban.
Kalandos befejezés
A francia „Le Matin“ azonban aggódva figyelte a holland Spyker sebességét. A verseny eredeti célja, amely a francia autóiparnak kívánt reklámot formálni, az olasz győzelemmel végleg veszélybe kerülni látszott. A „Le Matin” ügyvezető igazgatója ezért Charles Godard-t Franciaországba történő belépésekor a verseny során elkövetett szabálytalanságokért őrizetbe vetette.
A Spyker főnökét, Jakobus Spijkert azonban mindez nem érte felkészületlenül és az utolsó szakaszban egy másik sofőrt ültetett a kormány mögé. 1907. augusztus 30-án, szűk három héttel Borghese herceg után, a két De Dion Boutons és a Spyker is megérkezett Párizsba. Georges Cormiert, Victor Collignont és csapatait több mint 15 ezer kilométer fáradságos megtétele után ugyanolyan lelkes fogadtatás várta, mint a győztest. Hiszen az autózás történetének első hosszú távú versenyének mindannyian győztesei voltak.
A C-osztály modellváltás előtti évében is a Mercedes-Benz programjának legtöbbet értékesített modellje: hat éve alatt világszerte több mint kétmillió járművet szállítottak ki ügyfelek részére. Ezzel az eredménnyel az aktuális modellcsalád – amely limuzinból, T-modellből és sportkupéból áll - a vállalat történetének legtöbbet értékesített C-osztálya.
A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.
A DaimlerChrysler 18 európai ország nemzetközi autóbusz szakértője előtt a hockenheimi versenypálya területén mutatta be a Mercedes-Benz Safety Coach járművét.
Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.
Az aktuális modellfrissítésen átesett klasszikus terepjáró 1979-es alapjain töretlenül őrzi markáns alakját. A Mercedes-Benz SUV-járművek legifjabb leszármazottja a legmodernebb dízelmeghajtást kapja. A G 320 CDI teljesítménye 224 lóerő, szériafelszereltségként kapja a dízelrészecske-szűrőt és teljesíti az EU4 által előírt szigorú kipufogógáz előírásokat. A Mercedes-Benz G 320 CDI már rendelhető Magyarországon.
A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.
A Párizsi Autószalonon egy különleges próbatétel részleteit is nyilvánosságra hozza a Mercedes-Benz : október 21-én indul a francia fővárosból az az autós túra, amelynek résztvevői közel 13 ezer 600 kilométert és nyolc országhatárt maguk mögött hagyva jutnak el Pekingbe.