Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más megtorlás vár – írják neves amerikai professzorok.","shortLead":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más...","id":"20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9.jpg","index":0,"item":"51da9fef-c77f-4c1a-9f31-53daa7b53072","keywords":null,"link":"/360/20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","timestamp":"2025. május. 10. 08:20","title":"A Trump-kormányzat nem képes mindenkit egyszerre lerohanni, látszanak az ébredés jelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós forrásokból megvalósuló projekt megállíthatja a régió elnéptelenedését.","shortLead":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós...","id":"20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc.jpg","index":0,"item":"bb340736-6fd8-4eb9-966b-fc8d5f4087af","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","timestamp":"2025. május. 11. 08:30","title":"Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és számos lehetőség az aktív kikapcsolódásra – mutatjuk, mi az, amit nem érdemes kihagyni.","shortLead":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és...","id":"20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1.jpg","index":0,"item":"73b719f1-70d1-474d-9823-6c0470701c2d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","timestamp":"2025. május. 09. 19:30","title":"Nyaralás kilátással Schladming-Dachsteinben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében kívánja kormányozni a katolikus egyházat. A Leó pápák története meglehetősen vegyes, volt köztük nagy egyházreformer pápa, mások a szociális érzékenységükkel tüntettek, de olyan is akadt, aki végérvényes szakadást idézett elő a keresztény közösségben. Volt, aki a hívek harcos védelmével írta be magát a pápaság történetébe, akadt, aki korát meghaladó nézeteket vallott, de olyan is, aki évszázadokkal pörgette volna vissza az idő kerekét, ha teheti, mások pedig ügyesen játszották a hatalmasok játékát egy olyan korban, amikor az egyház feje nem csak spirituális vezető, de világi hatalommal rendelkező uralkodó is volt.","shortLead":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében...","id":"20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517.jpg","index":0,"item":"65dab731-fb63-45cb-aeb2-1c807f53ed8a","keywords":null,"link":"/360/20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","timestamp":"2025. május. 10. 20:00","title":"XIV. Leó pápa a felvett nevével is üzen a világnak - de miről voltak híresek az elődei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75228785-c7ff-45fe-97ea-abfe571baad2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint nem tetszik Brüsszelnek, hogy a magyarok most döntenek Ukrajna EU-tagságáról.","shortLead":"A miniszterelnök szerint nem tetszik Brüsszelnek, hogy a magyarok most döntenek Ukrajna EU-tagságáról.","id":"20250509_ukrajna-kemugy-orban-viktor-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75228785-c7ff-45fe-97ea-abfe571baad2.jpg","index":0,"item":"4a42ef00-d336-489b-b94f-9de068d2e708","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-kemugy-orban-viktor-reakcio","timestamp":"2025. május. 09. 17:37","title":"Orbán a kémügyről: Brüsszelnek és Kijevnek nem tetszik a véleménynyilvánító szavazás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8147b09-85f4-4695-ad8f-7f973aa62bc5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem állnak meg félúton, finomítanak a takarítási technológián.","shortLead":"Nem állnak meg félúton, finomítanak a takarítási technológián.","id":"20250509_hegyi-zsolt-vonat-takaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8147b09-85f4-4695-ad8f-7f973aa62bc5.jpg","index":0,"item":"fd64783e-4bd9-43c0-9162-ab40a5a7ae0e","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_hegyi-zsolt-vonat-takaritas","timestamp":"2025. május. 09. 17:46","title":"A MÁV vezére bejelentette: az utasoknak tetszik, hogy tisztábbak a vonatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fideszes politikus hirtelen arról kezdett beszélni: a Magyar Péter olyan hangfelvételt mutatott be, amit maga a honvédelmi miniszter is közzétett, illetve a kormany.hu-n is megtalálható.","shortLead":"A fideszes politikus hirtelen arról kezdett beszélni: a Magyar Péter olyan hangfelvételt mutatott be, amit maga...","id":"20250511_Kocsis-Mate-szerint-a-Tisza-ukrajnai-kapcsolatai-sertik-az-orszag-szuverenitasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc.jpg","index":0,"item":"5bf42e4e-4e24-44d0-bcaa-3e3a27f8bd6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Kocsis-Mate-szerint-a-Tisza-ukrajnai-kapcsolatai-sertik-az-orszag-szuverenitasat","timestamp":"2025. május. 11. 08:37","title":"Kocsis Máté szerint a Tisza ukrajnai kapcsolatai sértik az ország szuverenitását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 335d kicsit több mint egy hármas limuzin, az M-optika és a legerősebb BMW-dízelmotor násza félelmetes és izgalmas járművet hozott a világra. Nehéz letenni.
Előre kijelentem, hogy elfogult vagyok a BMW-kel kapcsolatban. Eddig ötöt teszteltem, de egyikben sem találtam kivetni valót. Ha csak azt nem, hogy nem az én garázsomban állnak. És hogy drágák, alapára 13 millió forint, ám a belepakolt extrákkal a 15 milliót is elérte. Tesztautómban is volt az az ACC (távolságtartó tempomat), amit már a 330i-ben kipróbálhattam. A hirtelen elénk vágódó kerékpárost is időben észleli. Ám ne felejtsük, ez egy kényelmi és nem egy biztonsági berendezés. Használatával autópályán nincs más dolgunk, mint beállítani 130-ra a sebességet, megmarkolni a vaskos sportkormányt, felhangosítani a minőségi hifit és élvezni az utazást, hagyni, hogy a BMW vezessen minket, miközben természetesen nem vesszük le a szemünket a forgalomról. Tapasztalatom szerint csak akkor tréfál meg, ha előttünk az úton áll egy autó. Érdekes módon ezt későn veszi észre.
Az egyetlen baja ennek az autónak, hogy túl gyors. Első nap autópálya-felhajtókat tévesztettem el, nem egyszer, nem kétszer amiatt, hogy mire megláttam a kihajtót, már el is hagytam. Motorhang 200 fölött sincs, a vaskos kályhacsöveket is csak akkor halljuk, ha padlógázzal, kézi üzemmódban hajtjuk a verdát. A hathengeres részecskeszűrős dízel megdöbbentően halk. Meggyőző autó, még akkor is, ha éppen egy Z4 kupéból ültem át a dízel fenevadba. Kék színe (Le Mans fényezés) jelzi, hogy királyvér folyik ereiben, a 335d a bajor nyomatékkirály. Szinte hihetetlen, hogy mekkora a nyomatéka. Ennél nagyobb csak a 760Li-nek, a 760-asnak és a 745d-nek van. Még az M5-sem tudja megszorongatni. Annak nyomatéka 520 Nm, igaz majdnem ennyi a lóereje is (507). Amilyen bőkezű az erővel, a háromliteres hathengeres nagyon szerény, ha fogyasztásról van szó. A kétszáz fölött és nagyon sportosan is meghajtott autó, sok városi használattal beérte 8,88 liter gázolajjal száz kilométerenként.
A rücskös M-kormány fantasztikus fogást és manőverezést biztosít. Sebészi pontossággal tudjuk irányítani az autót. Persze egy-egy erős gázfröccsel is megtehetjük ezt, hisz a riszálás, a fenékrázás ennek a BMW-nek is a veleszületett tulajdonsága. A menetstabilizáló persze visszafogja a ménest, azt csak nagyon gyakorlottak kapcsolják ki. A 286 ló és az 580 Nm nem játékszer. Gyönyörök fokozója, de nagy pusztítás okozója is lehet. Üldöző autó. Ha rendőrfőnök lennék, ilyent követelnék az autópálya rendőrségnek kormánytól. Ettől az autótól csak egy módon szökhetnek meg a bűnözők. Ha nekik is ilyen van. Nem csak a pályán király, városban is jól lehet cikázni vele. Ennek csak az a veszélye, hogy az autós, akit leelőzünk nem veszi észre, hogy körbeautóztuk. Egy átlagos autó közúton előzéskor 90-100-ra gyorsul fel, a BMW ugyanabban az élethelyzetben 150-170-tel megy. És nem is vesszük észre, hogy ez már egy kicsit sok. Természetesnek hat. Az ingázás ideje a 335d-vel drasztikusan lecsökken.
A kormányon található sebességváltó karokkal jól elboldogultam, váltás után egy kis idővel a rendszer magától visszaáll automatikus üzemmódban. A visszaváltás sokkal gyorsabb és biztonságosabb például egy hirtelen előzésénél, mintha babrálnunk kellene a szekvenciális (Steptronic) fokozatokkal. A kapcsolót előre tolva visszavált az automatika, ha magunk felé húzzuk a kart, akkor magasabb fokozatba kapcsol.
Amikor először megláttam, földbe gyökerezett a lábam. A brutális orr, a szoknyák és a kipufogó mestermunka. Az az igazság, hogy kicsit ismerősnek is tűnt az autó. Ősszel Lipcsében a futószalagon mintha már láttam volna. Azóta tudom, a vonzalom közöttünk kölcsönös, szerelem első látásra.
Csúcskategóriás jármű, annak a vezetőnek, politikusnak, üzletembernek való, aki nem akar hivalkodni, van pénze és szereti az erőt fitogtatni. Ezzel a kocsival el lehet vegyülni a feltörekvő újgazdagok sűrűjében, ám az igazi bömös rajongó kiszúrja, hogy itt a bajor autógyártás egyik gyöngyszemével van dolgunk. A 335d visszafogott külsőre, ám lelkében ugyanolyan őrült, zabolázhatatlan, vadító élményautó, mint a kétüléses kupé. Nem elhanyagolható előnye a hármasnak, hogy van egy kényelmes utastere. A fejtérrel 1,8 méteres magasságtól hátul gondban lehet az ember. Bakancsban nem fér be a lábunk az első ülések alá, a térdnek, vállnak cserében bőséges helye van.
Az E90-es belseje szép, világos szürke színű a bőrkárpit, a BMW-ben megszokott minőségű anyagok, harmónia és tökéletes ergonómia veszi körül a vezetőt. Hátul két személy fér el csak kényelmesen, őket kényezteti a széles kartámasz, pohártartóval. A praktikum terén már nem remekel a hármas, egy pohártartónk van az első fertályon, az is a könyöklő mögött, a multifunkciós könyöktámasz alatt hátul. Menet közben alig lehet használni. Tárolók nincsenek, a kesztyűtartó szűk, akár az ajtók oldalzsebei. A csomagtartó öblös, bár szűk nyíláson át kell bepréselnünk a cuccot. A száz literes hokistáskám éppen hogy befért a bejáraton. A hosszabb tárgyak szállítását síbox könnyíti meg.
Tesztautóm a lehető legfullosabb, a xenon-lámpákat kanyarfény egészíti ki (108 ezer forint), ACC (312 ezer forint), M-sportcsomag kormánnyal, spéci ülésekkel sportfutóművel (901 ezer forint), gombnyomásos indítás, memóriás ülésállítás (339 ezer forint), kísérőfény elöl és oldalt, ülésfűtés elöl (97 ezer forint), beszédvezérlés (108 ezer forint), Bluetooth (208 ezer forint), mp3-as fájlok lejátszására alkalmas cédéváltós hifi, kormányról is kapcsolható automatikus váltó, dupla digitális klíma, esőszenzor, sötétedésre automatikusan felkapcsolódó fényszórók (a kettő együtt 32 ezer forint), elektrokróm visszapillantók, elektromos tolótető (257 ezer forint) parkolóradar elöl és hátul, a jobboldali visszapillantó lebillen parkoláskor (komfort csomag sok más aprósággal együtt 285 ezer forint), hogy a legfontosabbakat említsem. Csak navigáció nem volt a kocsiban, ez egyébként félmillióért rendelhető. A könnyűfém felnik is a BMW sportos hagyományait elevenítik meg, a sok küllős 17 hüvelykes kerekeken 225/45 R17-es Goodyear defekttűrő abroncsok feszülnek.
Hatsebességes váltó, mp3-lejátszó, sebességtartó automatika, elektromos tolótető, iPod-csatlakozó, igazi high-tech autó. De vajon hogy megy? Ez érdekelt a legjobban. A csalódás elmaradt, a legkisebb bömösben - hála a kétezres dízelmotor aszfaltszaggató erejének - igazi BMW-hangulat uralkodott.
Az ötös BMW-ben meg lehet tapasztalni, milyen főnöknek lenni. Beülve megmagyarázhatatlan nyugalom tölti el az embert, uralkodik az erők, az út és a gép fölött. Egyedi és kiváltságos életérzés.
Z4 Coupé. Versenyautó. Erős idegzetűeknek. Az egyik legvadabb BMW. Megnyújtja a teret, lelassítja az időt. Távirati stílusban ennyi. A többi csak jó emlék.
Egyre jobban lenyűgöznek a BMW-k, a hármas sorozat formája és sportos kényelme mellett a 330i motorja jelenti számomra a csúcsot. Hétköznapi használatban azonban sok a 258 lóerő. Tudni kell uralni.