szerző:
hvg.hu

Alig lehet elhinni, hogy az új Ibiza "hús-vér", és valójában nem egy tanulmányautó. Dögös, izgalmas, vadító. De a dizájn nem minden, a belső tartalom, az összerakás minősége, az extralista kicsit audis lett.

© seat
Nem véletlenül, hisz az új Ibiza már az új, PQ25-ös platformra épül, arra a padlólemezre, amire a most készülő Audi A1 és a jövőre érkező Volkswagen Polo. Ennek megfelelően teljesen más, mondhatni kompaktautós a futóműve, a kormányzása, a rugózása, érezhetően javult a menetdinamikája. Ez kell is neki, mert bár sportos minden ízében, a motorok terén nem történt katarktikus változás, maradtak a jól bevált takarékos, kis motorok. Igaz, az FR-, az SC és a Cupra változatokra sem kell már sokat várni.

A dizájn a kisautó legnagyobb erőssége, az Ibiza spanyolosan vadító, ördögien csinos szemből, oldalról és hátulról egyaránt. Walter de Silva dinamikus vonalait felváltották a Lambo-tervező Donckerwolke nyilai, azaz beköszöntött az Arrow Design korszaka.

© seat
Formavilágát a mélyre nyúló gonosz orr, a széles kötények, a robusztus hátsó vállöv és a tetszetős formájú kerékjáratok teszik teljessé. Különös műgondról árulkodik a műszerfal, a műszeregység, az új légbefúvók vagy a középkonzol finom kidolgozása. A szokatlan formájú, Bluetooth-funkcióval kiegészített rádió a kormánykerék gombjaival is vezérelhető.

A kizárólag a martorelli gyárban készülő új generációs Ibiza számára minden egyes gyártási fázisában a legkorszerűbb technikákat alkalmazzák. A fejlesztés kezdeti szakaszában a hagyományos fizikai modellek helyett immár virtuális eljárásokat használtak, az előző Ibiza generációhoz képest 14 hónappal rövidítve a fejlesztés időtartamát.

Az új Ibiza konstrukciójának alapjául szolgáló új padlóváz az autó tengelytávját 7, nyomtávját pedig elöl 30, míg hátul 33 milliméterrel növeli. Mindennek eredményeképpen a kormánymű, az első segédváz, a stabilizátor, az alsó keresztlengőkarok és a karosszéria-bekötések szilent ágyazásai egyaránt módosultak. Mindemellett 8 százalékkal megnövelt, immár 292 literes (25-tel több a korábbi Ibizáénál) csomagterével egyértelműen szegmense legjobbjai közé tartozik.

Kis motorral is izgalmas (Oldaltörés)



© seat
A Hajógyári szigeten a legkisebb motorral szerelt változatot futtattam meg, meglepetésemre az 1,2-es halvány motor sem vallott szégyent, dinamikusan, lendületesen autózható. Kanyarban stabil, rossz úton sem ráz a kellemesen feszes futómű, a sportos kormány és a vajpuha, de pontos váltó élményszámba megy. A fékek harapnak, de ezt egy Seattól megszokhattuk már. Az audis összehasonlítás pedig nem marketing duma, az autó beltere valóban fényéveket javult, semmi zörgés, semmi nyiszogás, sehol illesztési hézag. Csak a burkoló anyagok minőségében tér el a prémium márkatestvértől.

Az új Ibiza kiváló környezetvédelmi tulajdonságokról tesz tanúbizonyságot. Szinte teljes egészében újrahasznosítható (egészen pontosan 93 százalékban), szén-dioxid-kibocsátása pedig a teljes modellkínálat mentén mérséklődött. Minden dízelmotor CO2-emissziója 120, míg a benzineseké 160 gramm alatt marad kilométerenként. A hamarosan megjelenő Ecomotive modell kibocsátása 1,4 literes dízelmotorral 99 gramm kilométerenként.

© seat
A biztonságnak szintén nagy figyelmet szenteltek a tervezők, igényes virtuális szimulációkkal, valós töréstesztekkel és több mint kétmillió kilométer kemény gyakorlati teszteléssel. A szériakivitelben fej-mellkas légzsákok fokozzák az új Ibiza biztonságát, az új tervezésű motorház-fedél és első lökhárító pedig a gyalogosok fokozott védelmét szolgálja. Az EuroNCAP töréstesztjén öt csillagot kapott.

A minőség drágább (Oldaltörés)



© seat
A 2008-as Ibiza opcióként kínálja az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) és az emelkedőn elindulást segítő funkciót (Hill Hold Control), amely az autót a fékpedál felengedését követően még két másodpercig megtartja az emelkedőn. A ködfényszórókkal megoldott statikus kanyarfény funkciója szintén rendelkezésre áll, amely 40 kilométer/órás tempó alatt, kanyarodáskor javítja a látási feltételeket. Újdonság a szegmensben, hogy hétsebességes DSG-váltóval is rendelhető a kiskocsi.

További fontos új felszerelés az adaptív világítással (Adaptive Frontlighting System; AFS) kiegészített, erőteljes Bi-Xenon fényszórók, a hátsó parkolássegítő, a rádiókészülékbe integrált Bluetooth-csatlakozás, illetve a műszerfal középső részébe épített, a hordozható műholdas navigációs készülék csatlakoztatására szolgáló, kézre eső aljzat.

A motorok kezdeti kínálata három benzines (1.2 70 LE; 1.4 85 LE; 1.6 105 LE) és egy dízelrészecske-szűrővel (DPF) is rendelkező 1.9 TDI dízel erőforrást tartalmaz, ám nemsokára a 80 lóerős 1.4 TDI is bővíti a választékot. Mindegyik motorhoz ötfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik. Az új Ibiza háromféle felszereltségi szinttel – Reference, Stylance és Sport – rendelhető, egyaránt kiemelkedő szériafelszereltséggel, akár már a belépőmodelltől kezdődően is. A kínálatban marad a régi hatéves széria is, Junior néven.

Az új Ibiza sorozat menetteljesítményei és üzemanyag-fogyasztási adatai

1.2 12V

(70 LE)

1.4 16V

(85 LE)

1.6 16V

(105 LE)

1.9 TDI

(105 LE)

Menetteljesítmények

Legnagyobb sebesség (km/h)

163

175

187

186

Gyorsulás 0-100 km/h (s)

15,0

12,2

10,5

10,6

Gyorsulás 80-100 km/h (V.) (s)

18,8

20,9

16,5

14,3

Gyorsulás 1.000 m (s)

36,5

33,9

32,2

32,6

Üzemanyag-fogyasztás

Városban (l/100 km)

7,6

8,2

8,9

6,0

Városon kívül (l/100 km)

4,9

5,1

5,3

3,7

Kombinált (l/100 km)

5,9

6,2

6,6

4,5

CO2-emisszió (g/km)

139

149

157

119


© seat
Az új Ibiza ára 2,799 millió forinttól indul, ezért háromhengeres 1,2 literes 70 lóerős autót kapunk négy légzsákkal (az oldallégzsákok a fejet és a mellkast egyaránt védik), ABS-szel, szervokormánnyal, központi zárral, elektromos első ablakokkal, 6 hangszórós zenelejátszóval, 15 hüvelykes kerekekkel, négy irányban állítható kormányoszloppal. Ha klímás változatot szeretnénk, akkor az 1,4-es 86 lovas változatot kínálja a Seat, ezért 3,141 millió forintot kérnek, a legolcsóbb dízel, az 1,4-es 80 lovas részecskeszűrővel, klímával alapáron 3,798 millió forintba kerül.

B. Cs.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
automenedzser.hu Autó

Traktorhangú szívtipró

Az Ibiza klasszikus példája annak, hogy ha a forma és a tartalom nincs összhangban, akkor az egyhetes teszt nem tud meggyőzni az autó erősségeiről. A felfrissített dízel Ibizám külseje szép, vonzó és izgalmas, de frigid. Belseje szellemtelen, felejthető, és ha megszólal, jobb ha menekülünk.

Orbán szerint migráció kérdésében egy cipőben járunk Ausztriával

Orbán szerint migráció kérdésében egy cipőben járunk Ausztriával

A kormány majdnem taccsra tette a Nemzetpolitikai Informatikai Rendszert

A kormány majdnem taccsra tette a Nemzetpolitikai Informatikai Rendszert

10-ből 9 weboldal trükközik a látogatókkal, ez derült ki egy új vizsgálatból

10-ből 9 weboldal trükközik a látogatókkal, ez derült ki egy új vizsgálatból

1920–2020: Szürrealizmus? Ma ösztönök helyett algoritmusoké a terep

1920–2020: Szürrealizmus? Ma ösztönök helyett algoritmusoké a terep

Telibe kapta a biztonsági kamera a Blaha Lujza téri firkálót

Telibe kapta a biztonsági kamera a Blaha Lujza téri firkálót

A rezsicsökkentés és Paks került a kormány klímastratégiájának középpontjába

A rezsicsökkentés és Paks került a kormány klímastratégiájának középpontjába