szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.

2009-ben eddig csak Németországban 274 ezer autót kellett visszahívnia a Toyotának, a Mazdának, az Opelnek és a Suzukinak. Ezekben az esetekben nem minőségi problémákról van szó. Jó példa erre a Suzuki. Az Esztergomban gyártott Swiftet – az új verzió 2005-ös megjelenése óta – összesen hatszor kellett visszahívni, aggodalomra azonban még sincs semmi ok. A japán gyártó kiáll terméke biztonságossága mellett, és meghirdette a „nulla hibát tolerálunk” elvet. A Suzuki termékek megbízhatóságát nem lehet kétségbe vonni – állítják.

- A hat visszahívás soknak tűnik, ugyanakkor szerintünk pont ez mutatja a felelősségteljes viselkedést. A mi minőségi előírásaink, illetve cégpolitikánk szerint erre mindenképpen szükség volt. Nem azért, mert a hibák miatt veszélyes lett a jármű, hanem azért, mert a tökéletességre törekszünk. A visszahívások nagy részét önszántunkból tettük meg, mert biztosra akartunk menni. Mi ahelyett, hogy azt mondjuk volna, fátylat rá, egyszerűen pechünk volt, inkább alaposan mindegyik autót átvizsgáltuk – állítják a cég emberei.

2006-ban adták át az egymilliomodikat
© Suzuki
A magyarázkodásra azonban semmi oka a Suzukinak, hiszen a visszahívások rangsorát nem ők vezetik. Az auto-motor-und-sport német szaklap a Renault az elmúlt 15 évben 111-szer hívta vissza különböző modelljeit, ezt követi a Ford 73 esettel, majd a Fiat 62-vel, és csak a 12 helyet foglalja el a Suzuki a maga 33 visszahívásával. A Suzukit több japán cég is megelőzi, ilyen a Honda 44, a Toyota 40, a Nissan 35, a Mazda pedig 34 meghibásodási akcióval.

Ha az összes visszahívásokat nézzük, akkor sincs oka szégyenkezésre a Suzukinak. Így ugyanis a lista 15. helyén állnak az összesen 265 ezer 694 érintett autóval. Miközben a nem éppen hízelgő rangsort a VW vezeti (2 millió 987 ezer 101), majd a Ford következik (2 millió 214 ezer 427), és az Audi (2 millió 48 ezer 80). Sőt, olyan prémium márkák, mint a Rolls-Royce is érintettek: a Phantom luxuslimuzint – amelynek az alapára: 402 ezer 220 euró – szintén vissza kellett hívni a szervizbe. Hozzá kell azonban tenni, hogy itt mindössze egy tulajdonos volt érintett.

Ezek alapján tehát a Suzukinak semmi oka az idegeskedésre. Igaz ugyan, hogy az idei 6 visszahívással ők állnak a lista első helyén, de közvetlenül utánuk ott van a Honda Civic, a Mercedes Vito/Viano, a Toyota Yaris, a Volvo S40/V50 és a VW Passat öt-öt visszahívással.

A német járműbiztonsági hivatal szerint azonban idegeskedésre semmi ok. Az elmúlt öt évben Németországban átlagosan több mint 100 visszahívási akció volt. 2007-ben valamelyest csökkent ez a szám, ám 2008-ban 157 ilyen esetről van a német szaklapnak tudomása. - Az eddig adatok szerint kimagasló eltérésekre egyik irányban sem kell számítani – mondta a hivatal szóvivője, Stephan Immen a lapnak. - Manapság egyáltalán nem számít különlegesnek, ha egy autót visszahívnak.

Persze jelentősége lehet annak, hogy míg a Suzukit hatszor hívták vissza, addig ugyanebben az időszakban a Skoda Fabiával, vagy a Seat Ibizával kapcsolatban ilyen hírekről nem kellett beszámolni.

A mi autónk jól fogy
Az utolsó visszahívásra ez év februárjában került sor. Ekkor viszont az összes Swiftet, közel 45 ezer autót hívtak vissza a szervizek. Mivel a csomagtér burkolása alatt rozsdásodhat az autó, akkor is, ha az mindössze négyéves, a csomagtér világításnál okozhat problémát, zárlat miatt kigyulladhat az autó. A szervizben azonban 30-45 perc alatt ki tudják javítani a világítás burkolatát.

A Magyarországon gyártott 92 lóerős Suzuki Németországban nem túl jól rajtolt. Először, a gyártás kezdetén 2005-ben kellett visszahívni 3162 Swiftet az üzemanyagcső meghibásodása miatt. Ezután 15 ezer 286 járművet kellett átvizsgálni – világszerte 69 ezer 655 darabot – az utasoldali légzsák problémája miatt. Majd ezután 14 ezer 772 modellnél a kézifék hibásodott meg. Nem sokkal később pedig 6317 Swiftnél a kuplungot kellett átvizsgálni, végül ezután következett a csomagtér, illetve a fényszórók hibája. A Suzuki ennek ellenére állítja: az utasokat semmilyen közvetlen veszély nem fenyegette. A cég szerint egyetlen baleset, illetve személyi sérülés nem történt a hibák miatt.

A legnagyobb visszahívási akciók (Oldaltörés)



Suzuki
A Suzuki Swiftet eddig hatszor kellett visszahívni. Az elmúlt évek statisztikái szerint konstrukciós hiányosságok okozták a problémát. 2005-től 10 különböző Suzuki modellt érintett valamilyen probléma.

Citroen
Citroen C4: 2005-ben 2238 Citroen C4 1.6 HDi-t kellett Németországban visszahívni az indítókábel hibája miatt. Ugyanebben az évben a tömítetlen üzemanyagcső miatt kellett a modellt visszarendelni. 2006-ban 3851 Citroen C4-et kellett visszahívni fékhiba miatt. Egy évvel később pedig a hűtőfolyadék-hőszabályozó hibája miatt kellett kis szünetet beiktatni.

Ford
Ford Focus: 2005-ben 61 ezer 440 Focus und Focus C-Max jelentett problémát a cégnek. 2008-ban pedig a Focusnál hibásodott meg a szervokormány, és a fékrendszer. 19 ezer 400 modellnél pedig a hűtőberendezésnél jelentkezett probléma.

Honda
Honda Civic: Az elektronikus rendszer meghibásodása miatt 2006-ban kellett visszahívni a teljes sorozatot. Problémát jelentett továbbá a szervokormánynál jelentkező kisebb hiba, valamint a tolótetők illesztése sem volt tökéletes. 2008-ban 24 ezer Civicet kellett visszarendelni a kézifék problémája miatt.

Mercedes-Benz
Mercedes Vito/Viano: 2005-ben a magasnyomású dízeladagoló hibája keltett kisebbfajta pánikot. Ezt akkor a beszállító Bosch természetesen azonnal kicserélte. 2006-ban 8500 Vito és Viano modellt a légzsákot irányító szoftver hibája miatt kellett visszarendelni. 2007-ben az önindító, 2008-ben pedig a kézifék okozott problémát.

Nissan
Nissan Qashqai: A kis terepjáró 2007-től kapható és ebben az évben mindjárt három visszahívásról lehetett beszámolni. A tolótető nem megfelelően záródott, a fejnél található légzsák és az első tengely hibája jelentett problémát. 2008-ban 5836 Qashqait hívott vissza a gyár, hogy a kormányművet átvizsgálják.

Peugeot
A 307-es modellből nyolcvanezret kellett 2005-ben visszahívni, az ABS és az ESP meghibásodása miatt. Ugyanebben az évben 65 ezer modellt pedig a szervokormánynál kialakult gond miatt kellett átvizsgálni.

Toyota
Yaris: 2005-ben Európa legsikeresebb modelljét is vissza kellett hívni néhányszor. Az utasoldali légzsákkal voltak problémák, az első ülés fejtámlájával, és a hátsó üléssel is volt gond. 2009 januárjában pedig 44 ezer 578 Yaris tulajdonost értesítettek, hogy a biztonsági övnél lehetnek problémák.

Volvo
S40/V50: 21 ezer Volvo S40 limuzint, és a technikailag ezzel azonos kombi variációt a V50-t kellett a kézifék hibája miatt visszahívni 2005-ben. Ugyanebben az évben pedig a fűtéssel is akadtak problémák. 2007-ben a dízelszűrőnél lépett fel probléma, amely akár a motor kigyulladásához is vezethetett volna. 2008-ban pedig az üzemanyagpumpánál jelentkező rozsdásodás miatt volt némi riadalom.

VW
2006-ban kivonták a forgalomból a Volkswagen Passat FSI motorjait szoftverhiba miatt. Ugyanebben az évben az ablaktörlő motor is meghibásodott a 2,0 literes TDI Passatok egyharmadánál, vagyis közel 11 ezer modellnél. 2008-ban a kondenzátor kisebb hibája okozott problémát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hibás Volkswagenek

A Volkswagen egy szervizakció keretein belül 3600 Golf és Golf Plus tulajdonosát értesítette még júliusban az indításgátló esetleges meghibásodása miatt. Az akció sikeresen befejeződött.

hvg.hu Autó

Hibás Hondák

A Honda a 2004-ben és 2005-ben gyártott Honda Jazz modellek közül 19746-ot hív vissza Németországban a kézifék esetleges meghibásodása miatt. Több mint százezer autót érint világszerte az akció.

hvg.hu Autó

Hibás Peugeot modelleket hívtak vissza

A francia gyárnak a biztosítékláda lehetséges problémája miatt 464 darab 308, 607 és Partner modellt kellett visszahívnia. Az érintett járművekben valószínűleg nem a megfelelő biztosítékládát szerelték be a motortérbe. Ez pedig működésbeli zavart okozhat az elektromos ellátásban.

hvg.hu Autó

Hibás Jaguarok

Németországban 2008 márciusától összesen 936 Jaguar XF-et kellett visszahívnia a gyártónak. A hátsó ülésen található biztonsági övvel van a probléma – adta hírül a gyár szóvivője.

hvg.hu Autó

Újabb hibás Suzukikat hívtak vissza

Az üzemanyagcső soron kívüli átvizsgálása miatt a Suzuki közel 12 ezer Swift Sport típusú járművét hívja vissza a szervizekbe.

hvg.hu Autó

Hibás a hatvanmilliós olasz szupersportkocsi

A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.

hvg.hu Autó

Hibás Tiguanok

Németországban 7200 VW Tiguan modellt hívnak vissza. A TDI-motoroknál a fűtés földelő vezetékei hibásodhatnak meg.

hvg.hu Autó

Milyen autót vesznek Suzuki Swift helyett válságban a magyarok?

A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.

hvg.hu Autó

Kipukkadt a japán lufi? Nagy Mazda- és Suzuki-visszahívás

A motorok spontán teljesítménynövekedése miatt, óriási akció keretében a Mazda 3-as, 5-ös és 6-os modelljeit hívja vissza. Az Esztergomban gyártott Suzuki Swiftre is rájár a rúd, a típust immár hatodszorra várják átvizsgálásra a szakszervizekbe. Cikkünk nyomán a kemma.hu megkereste a Magyar Suzuki Zrt., ahol közölték, itthon decembertől él az akció, 45 ezer Swiftet várnak a szervizek.

hvg.hu Autó

Hibás Cadillac-ek

A General Motorshoz tartozó Cadillac 270 járművet kénytelen visszahívni a CTS, SRX, és STS modellekből Európában. A probléma azért lépett fel, mert bizonyos esetekben meghibásodhat a differenciálmű.

hvg.hu Autó

Hibás BMW-k

A BMW 200 ezer járművet hív vissza a vezető melletti üléshez tartozó fejlégzsák esetleges meghibásodása miatt. Az akcióban a hármas, az ötös és a X3-as modellek érintettek.

hvg.hu Autó

Hibás Mercedesek

103 ezer régi M-osztályú Mercedest kell visszahívni a kormányszervó meghibásodása miatt – áll az amerikai közlekedési hatóság, a NHTSA jelentésében.