Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a04afe-54b9-432e-a0b3-743406b32170","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Győrkös István szerint megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogát.","shortLead":"Győrkös István szerint megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogát.","id":"20241227_gyorkos-istvan-bonyi-rendorgyilkos-per-strasbourg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a04afe-54b9-432e-a0b3-743406b32170.jpg","index":0,"item":"af8fd95a-0f0c-42bd-800a-24cad7d0e211","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_gyorkos-istvan-bonyi-rendorgyilkos-per-strasbourg","timestamp":"2024. december. 27. 07:52","title":"Beperelte a magyar államot a bőnyi rendőrgyilkos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát, ami miatt nem hajlandó azokat aláírni, hanem visszaküldte őket a törvényhozásnak. ","shortLead":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát...","id":"20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"43b117c7-f058-4113-b70f-46c5be7e6c3e","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:53","title":"Sulyok Tamás bekeményített, egy nap alatt két törvényt is visszadobott a Parlamentnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban. ","shortLead":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó...","id":"20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"48aee2e4-a86b-4c8f-ae4e-b3f01b1471a2","keywords":null,"link":"/360/20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","timestamp":"2024. december. 28. 09:00","title":"Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eef80a3f-27f9-4f81-831e-fc78b7ffea1b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az olasz ipari minisztérium szerint a törökök adták a legjobb ajánlatot, ami garantálja a cég jövőjét.","shortLead":"Az olasz ipari minisztérium szerint a törökök adták a legjobb ajánlatot, ami garantálja a cég jövőjét.","id":"20241227_baykar-piaggio-aerospace-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eef80a3f-27f9-4f81-831e-fc78b7ffea1b.jpg","index":0,"item":"352cdab4-bb08-49e5-b2a2-c53188ef1c81","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_baykar-piaggio-aerospace-felvasarlas","timestamp":"2024. december. 27. 13:48","title":"A Bayraktar drónok gyártója vette meg a Piaggio repülőgépgyártót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b","c_author":"GyéZsé","category":"360","description":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és felfedezünk, megyünk az emlékeink után, rábízzuk magunkat a véletlenre, vagy éppen nagyon is tudatosan keresünk valami újat. Aztán elmeséljük, mondjuk a magunkét. A vendégét – mert mi vagyunk a mindenkori vendég. Felbukkanásunk bárhol várható. Most éppen egy patinás budai villában.</strong>","shortLead":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és...","id":"20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b.jpg","index":0,"item":"d60efd7d-690d-44fc-9648-45f214924c70","keywords":null,"link":"/360/20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","timestamp":"2024. december. 27. 19:30","title":"Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
2009-ben eddig csak Németországban 274 ezer autót kellett visszahívnia a Toyotának, a Mazdának, az Opelnek és a Suzukinak. Ezekben az esetekben nem minőségi problémákról van szó. Jó példa erre a Suzuki. Az Esztergomban gyártott Swiftet – az új verzió 2005-ös megjelenése óta – összesen hatszor kellett visszahívni, aggodalomra azonban még sincs semmi ok. A japán gyártó kiáll terméke biztonságossága mellett, és meghirdette a „nulla hibát tolerálunk” elvet. A Suzuki termékek megbízhatóságát nem lehet kétségbe vonni – állítják.
- A hat visszahívás soknak tűnik, ugyanakkor szerintünk pont ez mutatja a felelősségteljes viselkedést. A mi minőségi előírásaink, illetve cégpolitikánk szerint erre mindenképpen szükség volt. Nem azért, mert a hibák miatt veszélyes lett a jármű, hanem azért, mert a tökéletességre törekszünk. A visszahívások nagy részét önszántunkból tettük meg, mert biztosra akartunk menni. Mi ahelyett, hogy azt mondjuk volna, fátylat rá, egyszerűen pechünk volt, inkább alaposan mindegyik autót átvizsgáltuk – állítják a cég emberei.
A magyarázkodásra azonban semmi oka a Suzukinak, hiszen a visszahívások rangsorát nem ők vezetik. Az auto-motor-und-sport német szaklap a Renault az elmúlt 15 évben 111-szer hívta vissza különböző modelljeit, ezt követi a Ford 73 esettel, majd a Fiat 62-vel, és csak a 12 helyet foglalja el a Suzuki a maga 33 visszahívásával. A Suzukit több japán cég is megelőzi, ilyen a Honda 44, a Toyota 40, a Nissan 35, a Mazda pedig 34 meghibásodási akcióval.
Ha az összes visszahívásokat nézzük, akkor sincs oka szégyenkezésre a Suzukinak. Így ugyanis a lista 15. helyén állnak az összesen 265 ezer 694 érintett autóval. Miközben a nem éppen hízelgő rangsort a VW vezeti (2 millió 987 ezer 101), majd a Ford következik (2 millió 214 ezer 427), és az Audi (2 millió 48 ezer 80). Sőt, olyan prémium márkák, mint a Rolls-Royce is érintettek: a Phantom luxuslimuzint – amelynek az alapára: 402 ezer 220 euró – szintén vissza kellett hívni a szervizbe. Hozzá kell azonban tenni, hogy itt mindössze egy tulajdonos volt érintett.
Ezek alapján tehát a Suzukinak semmi oka az idegeskedésre. Igaz ugyan, hogy az idei 6 visszahívással ők állnak a lista első helyén, de közvetlenül utánuk ott van a Honda Civic, a Mercedes Vito/Viano, a Toyota Yaris, a Volvo S40/V50 és a VW Passat öt-öt visszahívással.
A német járműbiztonsági hivatal szerint azonban idegeskedésre semmi ok. Az elmúlt öt évben Németországban átlagosan több mint 100 visszahívási akció volt. 2007-ben valamelyest csökkent ez a szám, ám 2008-ban 157 ilyen esetről van a német szaklapnak tudomása. - Az eddig adatok szerint kimagasló eltérésekre egyik irányban sem kell számítani – mondta a hivatal szóvivője, Stephan Immen a lapnak. - Manapság egyáltalán nem számít különlegesnek, ha egy autót visszahívnak.
Persze jelentősége lehet annak, hogy míg a Suzukit hatszor hívták vissza, addig ugyanebben az időszakban a Skoda Fabiával, vagy a Seat Ibizával kapcsolatban ilyen hírekről nem kellett beszámolni.
A mi autónk jól fogy
Az utolsó visszahívásra ez év februárjában került sor. Ekkor viszont az összes Swiftet, közel 45 ezer autót hívtak vissza a szervizek. Mivel a csomagtér burkolása alatt rozsdásodhat az autó, akkor is, ha az mindössze négyéves, a csomagtér világításnál okozhat problémát, zárlat miatt kigyulladhat az autó. A szervizben azonban 30-45 perc alatt ki tudják javítani a világítás burkolatát.
A Magyarországon gyártott 92 lóerős Suzuki Németországban nem túl jól rajtolt. Először, a gyártás kezdetén 2005-ben kellett visszahívni 3162 Swiftet az üzemanyagcső meghibásodása miatt. Ezután 15 ezer 286 járművet kellett átvizsgálni – világszerte 69 ezer 655 darabot – az utasoldali légzsák problémája miatt. Majd ezután 14 ezer 772 modellnél a kézifék hibásodott meg. Nem sokkal később pedig 6317 Swiftnél a kuplungot kellett átvizsgálni, végül ezután következett a csomagtér, illetve a fényszórók hibája. A Suzuki ennek ellenére állítja: az utasokat semmilyen közvetlen veszély nem fenyegette. A cég szerint egyetlen baleset, illetve személyi sérülés nem történt a hibák miatt.
A legnagyobb visszahívási akciók (Oldaltörés)
Suzuki A Suzuki Swiftet eddig hatszor kellett visszahívni. Az elmúlt évek statisztikái szerint konstrukciós hiányosságok okozták a problémát. 2005-től 10 különböző Suzuki modellt érintett valamilyen probléma.
Citroen Citroen C4: 2005-ben 2238 Citroen C4 1.6 HDi-t kellett Németországban visszahívni az indítókábel hibája miatt. Ugyanebben az évben a tömítetlen üzemanyagcső miatt kellett a modellt visszarendelni. 2006-ban 3851 Citroen C4-et kellett visszahívni fékhiba miatt. Egy évvel később pedig a hűtőfolyadék-hőszabályozó hibája miatt kellett kis szünetet beiktatni.
Ford Ford Focus: 2005-ben 61 ezer 440 Focus und Focus C-Max jelentett problémát a cégnek. 2008-ban pedig a Focusnál hibásodott meg a szervokormány, és a fékrendszer. 19 ezer 400 modellnél pedig a hűtőberendezésnél jelentkezett probléma.
Honda Honda Civic: Az elektronikus rendszer meghibásodása miatt 2006-ban kellett visszahívni a teljes sorozatot. Problémát jelentett továbbá a szervokormánynál jelentkező kisebb hiba, valamint a tolótetők illesztése sem volt tökéletes. 2008-ban 24 ezer Civicet kellett visszarendelni a kézifék problémája miatt.
Mercedes-Benz Mercedes Vito/Viano: 2005-ben a magasnyomású dízeladagoló hibája keltett kisebbfajta pánikot. Ezt akkor a beszállító Bosch természetesen azonnal kicserélte. 2006-ban 8500 Vito és Viano modellt a légzsákot irányító szoftver hibája miatt kellett visszarendelni. 2007-ben az önindító, 2008-ben pedig a kézifék okozott problémát.
Nissan Nissan Qashqai: A kis terepjáró 2007-től kapható és ebben az évben mindjárt három visszahívásról lehetett beszámolni. A tolótető nem megfelelően záródott, a fejnél található légzsák és az első tengely hibája jelentett problémát. 2008-ban 5836 Qashqait hívott vissza a gyár, hogy a kormányművet átvizsgálják.
Peugeot A 307-es modellből nyolcvanezret kellett 2005-ben visszahívni, az ABS és az ESP meghibásodása miatt. Ugyanebben az évben 65 ezer modellt pedig a szervokormánynál kialakult gond miatt kellett átvizsgálni.
Toyota Yaris: 2005-ben Európa legsikeresebb modelljét is vissza kellett hívni néhányszor. Az utasoldali légzsákkal voltak problémák, az első ülés fejtámlájával, és a hátsó üléssel is volt gond. 2009 januárjában pedig 44 ezer 578 Yaris tulajdonost értesítettek, hogy a biztonsági övnél lehetnek problémák.
Volvo S40/V50: 21 ezer Volvo S40 limuzint, és a technikailag ezzel azonos kombi variációt a V50-t kellett a kézifék hibája miatt visszahívni 2005-ben. Ugyanebben az évben pedig a fűtéssel is akadtak problémák. 2007-ben a dízelszűrőnél lépett fel probléma, amely akár a motor kigyulladásához is vezethetett volna. 2008-ban pedig az üzemanyagpumpánál jelentkező rozsdásodás miatt volt némi riadalom.
VW 2006-ban kivonták a forgalomból a Volkswagen Passat FSI motorjait szoftverhiba miatt. Ugyanebben az évben az ablaktörlő motor is meghibásodott a 2,0 literes TDI Passatok egyharmadánál, vagyis közel 11 ezer modellnél. 2008-ban a kondenzátor kisebb hibája okozott problémát.
A Volkswagen egy szervizakció keretein belül 3600 Golf és Golf Plus tulajdonosát értesítette még júliusban az indításgátló esetleges meghibásodása miatt. Az akció sikeresen befejeződött.
A Honda a 2004-ben és 2005-ben gyártott Honda Jazz modellek közül 19746-ot hív vissza Németországban a kézifék esetleges meghibásodása miatt. Több mint százezer autót érint világszerte az akció.
A francia gyárnak a biztosítékláda lehetséges problémája miatt 464 darab 308, 607 és Partner modellt kellett visszahívnia. Az érintett járművekben valószínűleg nem a megfelelő biztosítékládát szerelték be a motortérbe. Ez pedig működésbeli zavart okozhat az elektromos ellátásban.
Németországban 2008 márciusától összesen 936 Jaguar XF-et kellett visszahívnia a gyártónak. A hátsó ülésen található biztonsági övvel van a probléma – adta hírül a gyár szóvivője.
A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
A motorok spontán teljesítménynövekedése miatt, óriási akció keretében a Mazda 3-as, 5-ös és 6-os modelljeit hívja vissza. Az Esztergomban gyártott Suzuki Swiftre is rájár a rúd, a típust immár hatodszorra várják átvizsgálásra a szakszervizekbe. Cikkünk nyomán a kemma.hu megkereste a Magyar Suzuki Zrt., ahol közölték, itthon decembertől él az akció, 45 ezer Swiftet várnak a szervizek.
A General Motorshoz tartozó Cadillac 270 járművet kénytelen visszahívni a CTS, SRX, és STS modellekből Európában. A probléma azért lépett fel, mert bizonyos esetekben meghibásodhat a differenciálmű.
A BMW 200 ezer járművet hív vissza a vezető melletti üléshez tartozó fejlégzsák esetleges meghibásodása miatt. Az akcióban a hármas, az ötös és a X3-as modellek érintettek.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.