szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.

Amikor a gépkocsivezető fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt. Egyéb lehetőségek kigondolására már nem futja a kognitív képességekből. Eszébe sem jut, hogy olyasmit tegyen, ami nem természetes, mint például hogy leállítsa a motort - magyarázza Boadie Dunlop pszichiáter, az Emory Egyetem viselkedés- és lélektani programjának igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a Toyota bejelentette: 437 ezer Priust és más hibridmodellt hív vissza fékpedál problémák miatt. 

A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelően. A keddi bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendő, hogy a gépkocsi szőnyege akadályozza működését.

Mit tegyen a gépkocsivezető, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul? A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetőség is adódik számára: semlegesbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást - mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerű reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek. 

Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetőket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni. Az autókban más-más módszerrel aktiválható a pánikgomb, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofőrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra - állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.

A gépkocsik működése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezető egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következő évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve. Jelenleg azonban a gépkocsivezető nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérők a biztonsági intézkedéseket ismételgetik - tanácsolják a szakemberek.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?

Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.

MTI Gazdaság

A Toyota Magyarországon 22 ezer autót hív vissza javításra

A gázpedál problémái miatt 22 ezer magyarországi Toyotát hívhatnak vissza javításra. A szervizmunkák a jövő héten kezdődnek. A visszahívási akció, zavarokat okozva a márka megbízhatóságra épített imázsának, már az egész világon végiggörgött.

Biró Csongor Autó

Az Opel a jövőben is számít a szentgotthárdi gyárra

Reinald Hoben, az Opel/Vauxhall gyártási igazgatója az Opel/Vauxhall jövőjét bemutató mai frankfurti sajtótájékoztatón megerősítette, hogy Szentgotthárdon megmarad a motor- és alkatrész gyártás. Egyetlen munkásnak sem mondanak fel a vállalat átszervezése miatt.