szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Toyota túl gyorsan túl nagyra nőtt az Egyesült Államokban, és ez a minőség rovására ment, de lépéseket tesz a minőségellenőrzés javítására - közölte Akio Toyoda, a japán autógyár elnöke beszédének előzetesen közzétett szövege szerint szerdán az amerikai kongresszusban.

Toyoda a képviselőház felügyeleti bizottsága előtt jelent meg a Toyota autók biztonsági problémáival és a tömeges visszahívásokkal kapcsolatban rendezett meghallgatáson, személyesen is bocsánatot kért a biztonsági gondokért. A washingtoni törvényhozásban meghallgatások sorozatát tartják a héten a Toyota-ügyben, az amerikai média a legfontosabb kérdések között számol be a témáról.

Jim Lentz, a Toyota amerikai elnöke előző nap szintén bocsánatot kért, amiért a cég "elfogadhatatlan késedelemmel" reagált a biztonsági problémákra, és gyengén kommunikált az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságokkal és a fogyasztókkal. Közölte, a Toyota a jövőben másként fog hozzáállni a panaszok kivizsgálásához, hatékonyabb kommunikációra fog törekedni.

A világ legnagyobb autógyára világszerte 8,5 millió, az Egyesült Államokban több mint 6 millió kocsit rendelt vissza egyebek között a beragadásra hajlamos és a laza szőnyeg alá szoruló gázpedálok, valamint több hibrid modellnél tapasztalt fékproblémák kijavítására. "A növekedést hajszoltuk, annál a sebességnél gyorsabban, amelynél még képesek lettünk volna embereinket és szervezetünket fejleszteni" - fogalmazott Akio Toyoda szerdán. "Sajnálom, hogy ez a visszahívásokban szereplő biztonsági kérdésekhez vezetett, őszinte bocsánat azokért a balesetekért, amelyeket Toyota-vezetők átéltek" - mondta.

Toyoda néhány hete - amikor felmerült, hogy a kongresszus személyesen őt akarja meghallgatni - még nem akart elutazni az Egyesült Államokba. A Toyota-ügyből időközben azonban Toyota-botrány kerekedett, és megváltoztatta döntését. Megfigyelők szerint Toyoda washingtoni megjelenése szokatlan, mivel Japánban a legtöbb vállalati vezérigazgató nincs képben cége napi szintű ügyeiről. Az 53 éves Toyoda - aki a gyáralapító unokája - bejelentette, hogy vállalata minőségi központot létesít az Egyesült Államokban, és külön vezető fog foglalkozni a termékbiztonsággal.

Toyoda washingtoni meghallgatását szoros figyelemmel kísérik Japánban is, ahol úgy tekintik, hogy az autógyár elnöke nemcsak a saját vállalatát, hanem az egész japán gyáripart képviseli a világ előtt. Japánban egyébként szintén vizsgálat kezdődött a Toyoták és más autók akaratlan gyorsítása ügyében. 

A New York Times amerikai kongresszusi képviselőket idézve megjegyezte: a Capitolium számára nem lesz elegendő a Toyota-elnök bocsánatkérése. A képviselők a novemberi választások előtt a fogyasztók érdekeinek harcos védelmezőivé váltak, egy sor kérdésre választ várnak Toyodától. A japán gyár elnöke számára nem ismeretlen az amerikai vállalati kultúra, 1982-ben a massachusettsi Babson College-ban szerzett MBA-fokozatot, majd egy ideig Kaliforniában dolgozott a Toyota és a General Motors egy vegyes vállalatának alelnökeként.

A New York Times idézte a japán Asahi újságot, amely szerkesztőségi cikkében úgy foglalt állást: Toyoda szereplése nemcsak a Toyota jövőjét határozza meg, hanem befolyással lehet minden japán vállalatra és a termékeik iránti fogyasztói bizalomra, "Toyoda elnök vállára súlyos teher nehezedik".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A Ford és a GM nőtt, a Toyota visszaesett

A Ford és General Motors amerikai autógyár erőteljes, két számjegyű forgalomnövekedést ért el januárban az egy évvel korábbihoz képest, a Toyota viszont 1999 óta a legrosszabb eladási mutatót könyvelte el - jelentette szerdán az ABC News hírtelevízió.

hvg.hu Autó

Újabb veszélyes Toyotákat hívtak vissza

A Toyota várhatóan 2 millió autót fog visszahívni Európában a gázpedál hibája miatt - közölte a társaság egyik alkalmazottja. Tájékoztatása szerint a visszahívás konkrét időpontja még nem ismert, most mérik fel, hogy hány autót kell majd visszarendelni.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Újabb bajok a Toyota Corollánál és a Tacománál, de a VW is visszahív

Továbbra is rájár a rúd a Toyotára. A megtépázott autógyártó óriás Amerikában 8000 Tacoma pickupját hívja vissza a hajtómű meghibásodása miatt. A múlt hónapokban a konszern több millió autót kényszerült visszahívni a szervizekbe a fék és a gázpedál meghibásodása miatt.

MTI Gazdaság

A Toyota Magyarországon 22 ezer autót hív vissza javításra

A gázpedál problémái miatt 22 ezer magyarországi Toyotát hívhatnak vissza javításra. A szervizmunkák a jövő héten kezdődnek. A visszahívási akció, zavarokat okozva a márka megbízhatóságra épített imázsának, már az egész világon végiggörgött.

hvg.hu Autó

Újabb milliós Toyota-visszahívás gázpedál miatt

A Toyota néhány hónapon belül már a második visszahívást jelentette be az Egyesült Államokban, a korábbihoz hasonlóan ezúttal is a gázpedállal van a probléma. A világ legnagyobb autógyára Európában gyártott modellek visszahívását is fontolgatja.

MTI Gazdaság

Németországban visszaesett a Toyoták kereslete

A többszöri visszahívási akció nem tett jót a Toyotának Németországban sem. A japán vállalat németországi igazgatója a Focus című lapnak elmondta: a megrendelések 20 százalékkal maradnak el a tavalyitól. Valószínűleg nyárig még együtt kell élni ezzel a problémával, utána viszont már élénkülésre számít.