Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7e4f4cd4-35e3-4c36-9fcc-31b21a1e2f12","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mexikóban már biztosan nem tartják meg a rendezvényt, ami kevesebb mint két hónap múlva kezdődne. ","shortLead":"Mexikóban már biztosan nem tartják meg a rendezvényt, ami kevesebb mint két hónap múlva kezdődne. ","id":"20250407_fyre-fesztival-mexikoi-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e4f4cd4-35e3-4c36-9fcc-31b21a1e2f12.jpg","index":0,"item":"a597f3db-64c6-45cf-acf6-1df2df6870d4","keywords":null,"link":"/elet/20250407_fyre-fesztival-mexikoi-kormany","timestamp":"2025. április. 07. 17:41","title":"A botrányos Fyre Fesztivál szervezői szerint a mexikói kormány átverte őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f727c99-70b9-4013-82ce-1e89ab1ac6c4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Volkswagen, a Mercedes, a BMW és a Porsche már túl van a saját vámpánikján, így az újabb bejelentések már kevésbé ütötték szíven őket.","shortLead":"A Volkswagen, a Mercedes, a BMW és a Porsche már túl van a saját vámpánikján, így az újabb bejelentések már kevésbé...","id":"20250407_donald-trump-vam-tozsde-autogyartas-porsche-volkswagen-bmw-mercedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f727c99-70b9-4013-82ce-1e89ab1ac6c4.jpg","index":0,"item":"ffe7aa5c-6ae4-4095-b356-8bc6f9b16ce4","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_donald-trump-vam-tozsde-autogyartas-porsche-volkswagen-bmw-mercedes-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 10:59","title":"Németországban az autógyártóknak fájt a legkevésbé a hétfő, ők „csak” 2-4 százalékot zuhantak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Most először került egymással szembe a világ leggazdagabb embere és az amerikai elnök, amióta Musk Trump legközelebbi szövetségese lett.","shortLead":"Most először került egymással szembe a világ leggazdagabb embere és az amerikai elnök, amióta Musk Trump legközelebbi...","id":"20250408_Elon-Musk-Trump-vonja-vissza-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba.jpg","index":0,"item":"e3816081-dc30-499c-bbf2-94d3456a7bb0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Elon-Musk-Trump-vonja-vissza-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 08. 14:56","title":"Elon Musk arra kérte Trumpot, vonja vissza a vámháborús döntését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"726b4eaf-cdd7-4c93-a400-b74d655f7b7d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lényegében az már örülhetett, aki nem 10 százalék feletti veszteséget könyvelt el.","shortLead":"Lényegében az már örülhetett, aki nem 10 százalék feletti veszteséget könyvelt el.","id":"20250407_azsiai-tozsdek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/726b4eaf-cdd7-4c93-a400-b74d655f7b7d.jpg","index":0,"item":"c3b3ba0a-83db-4d5a-b891-d7dac0eeac54","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_azsiai-tozsdek-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 10:02","title":"„Teljes a pánik” – rég nem látott brutális mínuszokkal zártak az ázsiai tőzsdék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c2b2a4-ba83-4f01-8cdb-c3db6bbdc7fc","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az állami tulajdonban lévő kastély félmilliárd forintba kerül.","shortLead":"Az állami tulajdonban lévő kastély félmilliárd forintba kerül.","id":"20250407_keked-melczer-kastely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c2b2a4-ba83-4f01-8cdb-c3db6bbdc7fc.jpg","index":0,"item":"696b593d-05c3-4f26-a6b9-7f72cddaa831","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250407_keked-melczer-kastely","timestamp":"2025. április. 07. 08:51","title":"Egy éve hirdetik, de senkinek sem kell a kékedi Melczer-kastély","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"268bb1a0-b118-42b3-acf3-b37c5060549d","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Hamarosan visszajárnak az államnak azok a laptopok, amelyeket három éve a kampányban osztottak szét a diákok között. De ki fogja a visszaadást lebonyolítani? Egyáltalán mit lehet még kezdeni ezekkel a gépekkel? Érnek bármit? És volt-e ennek az egésznek értelme?","shortLead":"Hamarosan visszajárnak az államnak azok a laptopok, amelyeket három éve a kampányban osztottak szét a diákok között. De...","id":"20250407_iskolai-laptopok-oktatas-kompetenciameres-rrf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268bb1a0-b118-42b3-acf3-b37c5060549d.jpg","index":0,"item":"8670b802-a7d9-432d-a84d-221662b97fa0","keywords":null,"link":"/360/20250407_iskolai-laptopok-oktatas-kompetenciameres-rrf","timestamp":"2025. április. 07. 06:30","title":"Az ön gyereke is kapott a választás előtt iskolai laptopot? Lassan itt az ideje visszaadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"989da414-767f-4e63-a9f9-6095378e6153","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Horvátország, Olaszország és Franciaország felé került az izraeli miniszterelnök gépe, ezzel 400 kilométerrel lett hosszabb az útja Washingtonba.","shortLead":"Horvátország, Olaszország és Franciaország felé került az izraeli miniszterelnök gépe, ezzel 400 kilométerrel lett...","id":"20250407_kerulo-netanjahu-budapest-washington-kenyszerleszallas-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/989da414-767f-4e63-a9f9-6095378e6153.jpg","index":0,"item":"e92f7a7b-3e73-4b3f-8e95-a417050dae9d","keywords":null,"link":"/vilag/20250407_kerulo-netanjahu-budapest-washington-kenyszerleszallas-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 07. 15:42","title":"Kerülővel ment Netanjahu Budapestről Washingtonba, hogy kényszerleszállás esetén nehogy letartóztassák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cad5f2ad-7365-4022-b4bf-f40327490c16","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Akár három évre is börtönbe kerülhet. ","shortLead":"Akár három évre is börtönbe kerülhet. ","id":"20250407_kukkolas-munkahely-vademeles-pecs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cad5f2ad-7365-4022-b4bf-f40327490c16.jpg","index":0,"item":"a21e47b1-0a62-4ab0-8351-b9004db8e572","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_kukkolas-munkahely-vademeles-pecs","timestamp":"2025. április. 07. 10:32","title":"Levideózták a pécsi férfit, ahogy a munkahelyi mosdó ablakán keresztül kukkolta kolléganőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyerekülésteszt: a veszély oldalról érkezik - videóval
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni.
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni. Az összesített értékelésben két modell, az I’Coo C-Care Plus és a Chicco Neptun hiányos minősítéssel érte el a legrosszabb eredményt. Ezek az ülések az oldalütközés során teljesen értékelhetetlenek voltak és ezért összességében is rossz eredménnyel zártak. A HTS Besafe iZi Combi X2 és a Britax Multi-Tech modelleket túl bonyolult beszerelni ezért csak kielégítő minősítést kaptak.
A frontális törésteszten a legtöbb ülés jobb eredményt ért el, mint az oldaltörésnél. A Recaro 2.0 érte el ebben a minősítési kategóriában a legrosszabb, kielégítő minősítést. Ennél az ülésnél fennáll a veszély, hogy a gyermek a medenceöv alatt kicsúszik. A frontális ütközésnél az autóklub tesztelői szigorúbban osztályoznak, mint ezt a törvényileg előírt minimum követelmények előírják. Azt a terhelést veszik figyelembe, mint amilyen egy valódi baleset során keletkezik. Ezért 64 kilométer/órás sebességnél bekövetkező balesetet szimulálnak, az Euro NCAP-normának megfelelően.
A gyerekülések biztonságánál az oldalütközés mellett, a frontális ütközést, az öv elhelyezkedését/igazíthatóságát, továbbá az ülés stabilitását és a fejtámaszt is vizsgálják. Egy hiányos minősítést a frontális vagy oldalütközésnél, a többi kritériumban elért jó eredménnyel sem lehet kiegyenlíteni. A biztonságot vizsgáló fontos kritérium mellett a kényelem, a használat/beszerelés, a használati jellemzők adják az ADAC gyerekülésteszt fő kritériumait.
Sajnos, nem csak jó bizonyítványokat osztogattak a szakemberek: a 22 jelöltből négy az ADAC 2009-es nagy tavaszi gyereküléstesztjén kíméletlenül megbukott – ez olyan eredmény, amire már évek óta nem volt példa. Az őszi teszten sem sokkal jobb a helyzet: tízből kettőnek nem sikerült hiányos minősítésnél jobb osztályzatot elérni. Az aggódó szülők azonban megnyugodhatnak: minden súlycsoportban volt legalább két ülés, ezeket nyugodt szívvel lehet ajánlani.
Az elmúlt években az autós gyerekülések egyre jobbak és legfőképpen biztonságosabbak lettek. Csalódás azonban, hogy ez a pozitív tendencia az tavalyi mindkét tesztben jóval visszafogottabb volt. Miután tavasszal 22 jelöltből négy hiányos minősítést kapott, az aktuális teszten 10 új ülés közül kettő járt ugyanígy. Az I’Coo C-Care Plus ülés oldalütközéses tesztjén a dummy (próbabábu) súlyos következményekkel járó fejsérülést kapott. A Chicco Neptun ülés a gyártótól kapott információk alapján háttámla nélkül használható, ami eleve leminősítéssel jár. Hogy mennyire kritikus lehet ez egy oldalütközés során, a dummy példája jól mutatja. Az oldalütközésnél a háttámaszték nélküli Chicco Neptun ülésben a dummy feje erősen nekicsapódott az ajtó felső szélének, ami nagy terhelést jelent. A mellkas ugyancsak védtelenül csapódott az ajtónak – itt is magas sérülési kockázat áll fenn. Ezen a példán egyértelműen látszik, hogy az európai gyerekülés engedélyezési teszt, ami még mindig nem írja elő az oldalütközést, nem kielégítő.
De pozitív eredmények is születtek: a tavaly tavasszal tesztelt modellek majdnem fele jó minősítéssel büszkélkedhetett. Három új ülés csatlakozott: a Brio Promo (Go)+base Isofix, ami a biztonság kritériumban nagyon jó eredményt ért el, illetve ugyanez a modell isofix rögzítés nélkül, ami az ADAC jó minősítését kapta. Ugyancsak jó eredménnyel zárt a Monterey Booster a Sunshine Kinds-től.
Hogy mi az, ami egy biztonságos ülést fémjelez, jól mutatja a HTS iZi Kid X1 Isofix ülés példája: (megfordítva kell beszerelni, 4 éves korig használható): a tesztelők a frontális ütközés során nagyon alacsony terhelést állapítottak meg és az oldalütközésnél is jelentéktelen volt. Pozitívan értékelték az öv elhelyezkedését, a magas háttámlát és a szoros rögzítési lehetőséget.
Még most is kaphatók kereskedelmi forgalomban számos jó minősítést elért ülések a tavalyi évből – tehát nem okoz gondot, hogy minden egyes gyerekhez és autóhoz megtaláljuk a legmegfelelőbb ülést. Vásárlás előtt érdemes azonban az ülést beszerelni és a gyermekkel együtt kipróbálni.
Háttámla nélkül ne használja A 15 kilótól induló súlycsoport ülései (kb. 4 éves kortól használhatóak), háttámla a nélkül továbbra is felbukkannak a kereskedelemben és még mindig használatban vannak: Miután az oldalról kinyíló fejlégzsákok – a hátsó üléseken is – időközben széles körben elterjedtek, felmerül a kérdés, hogy a háttámla elhagyható-e? Ebben a kérdésben is egyértelmű választ adott a törésteszt: Az oldalütközés pillanatában a próbababa feje pontosan a fej- és az oldallégzsák közé fúródott, fatális következményekkel. Teljesen védtelenül csapódott az ajtó belső falának illetve az oldalablaknak. A mellkasra gyakorolt terhelés is általában nagyobb volt, mint az olyan üléseknél, melyek jó minősítést kaptak és rendelkeztek háttámlával, mivel a légzsákokat a legtöbb esetben felnőttekhez méreteik és így túl kemények egy gyermektestnek.
Az Alpin Daisy ülésből – a gyártó szerint - 25 kilogramm testsúlytól, azaz kb. 7 éves kortól a háttámlát el kell távolítani. Az oldalütközéses teszt során fellépő magas terhelési értékek következtében az ülés az összesített értékelésnél csak hiányos értékelést kapott. Az ADAC azt ajánlja minden szülőnek, hogy a háttámla nélküli üléseket ne használják.
[[ Oldaltörés ( Hogyan tesztelik az üléseket?) ]]
Módszer: így tesztelik az üléseket
Termékkiválasztás: Az évente többször elvégzett ADAC-gyereküléstesztnek a célja, hogy a piacot a lehető legátfogóbban bemutassa. A kiválasztást előválasztás előzi meg – a termék piaci jelentőségének , újdonságénak és minőségének megfelelően. Éppen az újdonságoknál jelentkeznek a problémák: Az átfogó tesztmódszer miatt legalább hat hónapos előfutamidő szükséges. Azokat a termékeket, melyeket nem lehet idő előtt vagy időben a kereskedelemben megvásárolni, csak a következő évben lehet tesztelni. Olyan üléseket sem tesztelnek, amik még módosításra szorulnak, ill. ezeket is csak a következő éves teszt során veszik figyelembe. Az előző évben már tesztelt és változatlanul maradt modelleket sem tesztelik újra – a korábban elért eredmények továbbra is érvényben vannak, ezek eredményei is megtalálható összefoglaló táblázatunkban.
A teszt menete: A gyereküléseknél a frontális és oldalütközés során azt vizsgálják, hogy mennyire biztonságosak. A vizsgasínre egy ötajtós Opel Astra karosszériáját szerelik fel, a tesztelők 64 kilométer/órás sebességgel frontális, 50 kilométer/órás sebességgel oldalütközést szimulálnak. A vizsgakörülmények jóval túlhaladják a törvény által előírt minimum követelményrendszert, azaz az ECE-R 44 nevű gyerekülésre vonatkozó vizsganormát. A terhelési értékeket minden egyes gyerekülés modellnél különböző méretű bábukkal állapították meg, adott esetben ülő vagy nyugalmi pozícióban. Vizsgálták az öv nyomvonalát, a méretre igazíthatóságát, a stabil elhelyezkedését az autóülésen és a fejvédőt. A beszerelést minden egyes ülésnél elvégezték, mégpedig egy három-, és egy ötajtós járműben, valamint egy egyterűben is.
ADAC-tesztkritériumok
Jelentősége százalékban
Tesztkritérium – Biztonság
50
Védelem frontális ütközésnél, 64 km/h sebességnél
40
Védelem oldalütközésnél, 50 km/h sebességnél
40
Övnyomvonal, méretre igazíthatóság
10
Stabil elhelyezkedés
5
Fejtámla/védelem
5
Tesztkritérium - kezelhetőség
50
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Hibás használat lehetőségei
40
A gyermek be- és kicsatolása
20
Az ülés be- és kiszerelése
20
Az ülés átalakítása
10
Használati utasítás
10
Tesztkritérium - kényelem
-
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Lábak elhelyezkedése
33
ülőrész, csupasz részek
33
Gyermek látótere
33
Tesztkritérium – tisztítás, minőség
-
Több tesztelő szubjektív megítélése
tisztítás
50
megmunkálás
50
ADAC-minősítés Az ADAC-minősítés a két legfontosabb kritérium, a biztonság és használat alapján készült
100
ADAC-értékelés
Az ADAC minősítésnél a legfontosabb két kritériumot, a biztonságot és a használatot veszik górcső alá. Az isofix-es üléseknél az eredményt az isofix-beszerelésnél tüntetik fel.
Értékelési séma
ADAC-minősítés
++ = nagyon jó; + = jó, O = kielégítő, Ø = elégséges, - = hiányos
biztonság ++ és kezelés ++
=
++
Biztonság legalább + és kezelés legalább +
=
+
Biztonság legalább O és kezelés legalább O
=
O
Biztonság legalább O/- és kezelés legalább O/-
=
Ø
biztonság – vagy kezelés -
=
-
Ha az ülés több ECE-csoportot is lefed, ezeket minden csoportban tesztelik. Az értékeléskor az összes közül a legrosszabb eredményt, amit az egyes csoportokban elért, veszik figyelembe. Egy ülés, amelyik több súlykategóriában használható, a növekedő gyermeknek a teljes használati idő alatt maximális biztonságot kell, hogy nyújtson.
A súlycsoportok áttekintése ECE-R44 előírás szerint
Osztály
A gyermek súlya
O
10 kilóig
O+
13 kilóig
I
9-18 kilóig
II
15-25 kilóig
III
22-36 kilóig
Ajánlott gyerekülések (jó minősítés):
13 kilogrammig (0+) Brio Primo (Go) + base Isofix Brio Primo (Go) Römer Babysafe Plus + Belted Base (Babysafe SHR) Nania Be-One SP Cybex Aton Emmaljunga First Class 0+ Bébé Confort Streety.fix + Streety.base