Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2692f8a5-3d6e-4440-8f50-232243d061a2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szlovák miniszterelnök minden bizonnyal innen posztolgatta az Ukrajnával izmozó videóüzeneteit is, amelyben az Oroszországból érkező földgázszállítások leállításának katasztrofális hatásáról elmélkedett.","shortLead":"A szlovák miniszterelnök minden bizonnyal innen posztolgatta az Ukrajnával izmozó videóüzeneteit is, amelyben...","id":"20250104_robert-fico-vietnam-luxushotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2692f8a5-3d6e-4440-8f50-232243d061a2.jpg","index":0,"item":"6a7991e4-de97-4a62-b8d1-049350e4c153","keywords":null,"link":"/elet/20250104_robert-fico-vietnam-luxushotel","timestamp":"2025. január. 04. 10:17","title":"Két hét után egy vietnámi luxushotelből került elő Robert Fico","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók, hogy kifizessék a klub NAV-tartozását.","shortLead":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók...","id":"20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226.jpg","index":0,"item":"0f220f37-9a33-43f1-8021-0dbc7cb603e4","keywords":null,"link":"/sport/20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","timestamp":"2025. január. 02. 11:41","title":"Szektort neveznének el a Haladás stadionjában Schäfer Andrásról, aki 15 millióval segítette a klubot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c21268f-7a1e-4fcd-b680-9ffb7f5cd510","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elsősorban a tavalyi béremelés áll a háttérben, de sokan tértek vissza a nyugdíjból is. ","shortLead":"Elsősorban a tavalyi béremelés áll a háttérben, de sokan tértek vissza a nyugdíjból is. ","id":"20250102_Pedagogus-beremeles-nyugdijas-tanarhiany-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c21268f-7a1e-4fcd-b680-9ffb7f5cd510.jpg","index":0,"item":"41772d15-0c3b-4013-902d-25169e464ec8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Pedagogus-beremeles-nyugdijas-tanarhiany-oktatas","timestamp":"2025. január. 02. 12:00","title":"Nőtt a pályán lévő pedagógusok száma 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Jövő héttől kampányüzemmódra kapcsol a Tisza Párt.","shortLead":"Jövő héttől kampányüzemmódra kapcsol a Tisza Párt.","id":"20250102_Magyar-Peter-valasztas-Tisza-Fidesz-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"02129a73-d00c-4beb-b181-4bb5d6b1877e","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Magyar-Peter-valasztas-Tisza-Fidesz-Orban","timestamp":"2025. január. 02. 16:28","title":"Magyar Péter szerint már április végén előrehozott parlamenti választásokat tarthatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légiirányítás egységesítése továbbra is várat magára.","shortLead":"Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek...","id":"20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6b28df-f45f-4fe1-afef-e0d2dd1644be.jpg","index":0,"item":"5b15f00f-1b6b-42fa-a01e-0434f10ac154","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-egyseges-europai-egbolt-legter-legiforgalmi-iranyitas-repules-kesesek","timestamp":"2025. január. 03. 14:30","title":"A tavalyi késéscunami és teljes káosz után mi várható 2025 nyarán a repülésben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5385bc3c-a1ab-463d-a5a5-757e871b9bbf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Annak jár a dunai kilátás, aki kifizeti az 1500 forintos díjat.","shortLead":"Annak jár a dunai kilátás, aki kifizeti az 1500 forintos díjat.","id":"20250102_kordon-halaszbastya-panorama-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5385bc3c-a1ab-463d-a5a5-757e871b9bbf.jpg","index":0,"item":"7f124293-73fc-42fe-ace4-0627a8d32ba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kordon-halaszbastya-panorama-lezaras","timestamp":"2025. január. 02. 15:07","title":"Lekordonozták a Halászbástyát, csak azok élvezhetik a panorámát, akik fizetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem indul jól a nap a forint számára.","shortLead":"Nem indul jól a nap a forint számára.","id":"20250103_Ismet-414-felett-az-euro-de-a-dollar-403-forint-felett-jar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"2ec51eb9-a06b-4f5f-b756-813f66e706c6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Ismet-414-felett-az-euro-de-a-dollar-403-forint-felett-jar","timestamp":"2025. január. 03. 09:23","title":"Ismét 414 felett az euró, de a dollár is 403 forint felett jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán márka összességében is piacvezető. ","shortLead":"A japán márka összességében is piacvezető. ","id":"20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348.jpg","index":0,"item":"95959936-8431-4e2d-8ef0-f932cdcd73c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","timestamp":"2025. január. 02. 12:15","title":"A Suzuki Vitara lett itthon a legnépszerűbb új autó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Cégek több mint 7 ezerrel több új autót vásároltak 2009-ben, mint magánemberek, holott éppen fordítva szokott lenni: a magánvásárlások évek óta több tízezerrel haladták meg a cégeseket, 2007-ben például még 51 ezernél is többel. Igaz, a magánvásárlók mintegy 9 ezerrel több használt importautót vásároltak, mint a cégek, vagyis 2009-ben összességében 1500 darabos többlet mutatkozik a javukra, ez is jóval kevesebb azonban, mint a 2007-es mintegy 60 ezres vagy a 2008-as hozzávetőleg 35 ezres új- és használtplusz.
Cégautó mint juttatás
A vállalatok autópark-csökkentésének elsőre ellentmondani látszik, hogy a cégesjármű-használatot felmérő kutatószervezetek adatai szerint a cégautó használatát, illetve a magánhasználatát is engedélyező cégek aránya évek óta nagyjából állandó. Miként általában Európában, Magyarországon is 2009-ben a cégek több mint kilenctizede engedélyezett cégautó-használatot, és számottevően nem változott a magánhasználatot engedő hányad sem. Ha egy-egy munka- vagy státuskörben a cég vállalati autót bocsát a munkavállaló rendelkezésére, akkor, mint eddig is, jó eséllyel engedélyezi a magánhasználatot is. Magyarországon például a Hewitt humántanácsadó cég felmérése szerint picivel még nőtt is a magánhasználat lehetősége: 2009-ben a cégautóra jogosult munkavállalók átlagosan 85 százaléka használhatta magáncélra is a vállalati járművet, szemben a 2008-as 82 százalékkal.
A cégautót működtető cégek aránya változatlan, a legtöbb cégnél viszont jelentősen szűkült azok köre, akik egyáltalán használhatnak cégautót. E cégautópolitika-váltás elsősorban a munka- és a juttatásautókat érintette, de a kettő közül 2009-ben a munkaeszköznek vásárolt autók száma egy-egy hónapban már a juttatásautókéhoz hanyatlott.
A cégautó általában a középső beosztási szintektől fölfelé gyakoribb ösztönző, mint az alsóbb beosztásrégiókban, s ebben nincs lényeges változás 2009-ben sem. Ez látszik a Hay Group humánerőforrás-tanácsadó cég és a német–magyar kamarának felmérést végző Kienbaum adataiból is: középszinttől fölfelé a vezetők 80-90 százaléka számíthat cégautóra, a beosztott munkavállalóknak erre általában jóval kisebb az esélyük. A főleg német tulajdonú cégek körében vizsgálódó Kienbaum adataiból az látszik, hogy a magasabb szintű vezetők e téren a korábbinál kicsit jobban, a beosztottak pedig kevésbé preferáltak. Ugyanerre utal tulajdonképpen például az is, hogy a Hewitt-adatok szerint Magyarországon 2009-ben kétszer annyi cég rendelkezett státusautóval, mint ahány munkajárművel. Bár a különbség nem akkora, mint itthon, a szomszédos országokban is hasonló a gyakorlat, kivéve Lengyelországot és Romániát, ahol a cégek nagyobb része tart munkaautót, mint amekkora hányaduk státusautót.
Országonként továbbra is eléggé nagyok a különbségek abban, megválaszthatják-e a munkavállalók, milyen márkájú és értékű cégautóba ülhetnek be. Szlovéniában csaknem minden cégnél választhatnak a munkavállalók árlistáról, e lehetőséget másutt csak a vállalatok 50, sőt 20 százaléka adja meg, s hasonlóak a különbségek akkor is, ha márkalistás választásról van szó, csak azt egy-egy országban a cégeknek még kisebb hányada kínálja fel.
A cégek 2008-ban a korábbinál visszafogottabban vállalták a magáncélú cégszemélygépkocsi-használat költségeit, 2009-ben e téren nem látszanak további takarékoskodások. A Hay Group-adatokból az olvasható ki, hogy a felsővezetőknél a cégek több mint fele a munkavégzéshez és a munkába járáshoz szükséges autóhasználat benzinköltsége mellett fizeti a belföldi magánhasználat üzemanyagszámláját is, másik több mint kétötöde a külföldi magánutakét is. A középvezetőknél szintén kissé csökkent a fizetett belföldi és a külföldi magánutak aránya, a beosztott szakemberek esetében viszont éppen fordítva, néhány százalékkal több cég fizeti az ő ezen útjaiknak a benzinköltségét is.
A cégek 2009-ben nem a használati költségek, hanem a vásárolt autók árának a csökkentésére törekedtek. A Hay Group vizsgálta vállalatoknál a felsővezetői cégautóárak lényegében változatlanok maradtak (a cégek 1 százalékánál csökkentek), a vállalatok 3 százaléka vett olcsóbb autót a beosztott szakértőknek, a középvezetőknek viszont csaknem a 10 százaléka. A Hay Group kimutatása szerint egy-egy értékesítési (közép)vezető autója 2008-ban átlagosan 1 millió forinttal került többe, mint egy-egy beosztotté, 2009-ben már csak 200 ezer forinttal.
Cégautótérségek
Csomád stabil cégautós település: 2007 óta mindig e településen jut a legtöbb forgalomba helyezett cégautó egy lakosra, az 1313 lakosú településen 2009-ben 1861 cégautót jegyeztek be. A Pest megyei listavezetőt Tüskevár, Narda, Csopak, Vecsés, majd az ötödik helyen a 15 lelkes Tornabarakony követi (1 darab 2009-ben ide regisztrált cégautóval). A legtöbb cégautót egyébként sem az egy főre eső listában vezető településen helyezték forgalomba, hanem a Datahouse adatai alapján 2009-ben is Budapest XIII. kerületében (az itt bejegyzett 2443 cégautóval azt jelenti, hogy ezer főre 22-23 jutott), Csomád ebben a második, Vecsés 1615 cégautóval az ötödik; az első tízbe további négy budapesti kerület és Győr, Pécs, illetve Budaörs fért be. Az első húsz helyezett közül csupán Budapest II. kerületében és Debrecenben vásároltak (pontosabban jegyeztek be a forgalomba) kevesebb cégautót, mint magánjárművet, a többi település 2009-ben láthatóan cégautóra „utazott”. A 2009-ben forgalomba helyezett magánautók listáját Budapest II. kerülete vezeti (1071 járművel), utána a XI. kerület és Debrecen jön egyaránt 957 autóval. A 2009-ben bejegyzett cégautóknál az első harminc település között túlsúlyban vannak a fővárosi kerületek (15), és a 19 megyeszékhelyből hét is megtalálható.
Az új cégautók kistérségi ranglistáját – ha Budapestet számításon kívül hagyjuk – Pest megyei körzetek vezetik, a veresegyházi kistérségben 2009-ben 7968, a budaörsiben 7231 cégautót jegyeztek be, őket megyeszékhely-kistérségek követik, a debreceni, a győri, a szegedi, a székesfehérvári, a miskolci, a kecskeméti és a pécsi.
A forgalomban lévő összes cégautó kistérségi márkalistái továbbra is az ország területi fejlettségi egyenetlenségeit tükrözik: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az alacsonyabb presztízsű autók 2009-ben a keleti országrészekben gyakoribbak – ahogy már 2007-ben is –, akár az első, akár az első három márkát nézzük. A forgalomba helyezett autók száma is regionális fejlettségi eltérésekhez igazodik, a keleti, illetve a délnyugat-dunántúli kistérségekben koncentrálódnak azok a települések, ahol 2009-ben sem „újítottak” cégautót, azok pedig szinte csak itt találhatók, ahol már 2007-ben sem.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.
Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.