Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3063e17d-5892-4ea4-944a-553b691c44d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Van, amikor a kicsi a jó: bejelentette a TSMC a legújabb, 1,4 nm-es folyamattechnológiáját. Az ezzel készülő áramkörök kerülhetnek majd az Apple új telefonjaiba és a Nvidia videokártyáiba.","shortLead":"Van, amikor a kicsi a jó: bejelentette a TSMC a legújabb, 1,4 nm-es folyamattechnológiáját. Az ezzel készülő áramkörök...","id":"20250501_tsmc-1-4-nm-chip-folyamattechnologia-iphone-nvidia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3063e17d-5892-4ea4-944a-553b691c44d1.jpg","index":0,"item":"3317b69c-6fa4-4ccf-b952-d96f9571d1d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_tsmc-1-4-nm-chip-folyamattechnologia-iphone-nvidia","timestamp":"2025. május. 01. 14:03","title":"Nagy bejelentés a TSMC-től: ilyen áramkörök kerülhetnek majd az iPhone-okba és az Nvidia videokártyáiba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2171a36-439e-4c87-8ee3-93c0a0f66583","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tengerek, óceánok félelmetes és olykor veszélyes halait, a cápákat sokáig néma élőlényeknek tartották. Új-Zélandi kutatóknak viszont most sikerült olyan hangfelvételeket készíteniük, amelyekből kiderült, ezek az állatok, pontosabban az egyik fajuk is ad ki hangokat. Igaz, e hangokkal kapcsolatban egyelőre még sok a kérdőjel.","shortLead":"A tengerek, óceánok félelmetes és olykor veszélyes halait, a cápákat sokáig néma élőlényeknek tartották. Új-Zélandi...","id":"20250502_ausztral-furocapa-hangja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2171a36-439e-4c87-8ee3-93c0a0f66583.jpg","index":0,"item":"1f29a3e9-ded0-41b4-8bfc-6c18bfa079ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_ausztral-furocapa-hangja","timestamp":"2025. május. 02. 10:03","title":"Először sikerült rögzíteni a cápák hangját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e45fa35-a5fa-47f8-9716-809f716e4697","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"„A kimerültség egy spektrum, és a kiégés ennek a spektrumnak a legszélső végén van.” Sokan hiszik azt, hogy régen tényleg minden jobb volt, és az élet soha nem volt ennyire stresszes és kimerítő, mint most. A kiégés valóban komoly problémát jelent a modern kor emberének, de egy új könyvből kiderül: mindig is része volt az emberi tapasztalásnak, és nem vagyunk eszköztelenek vele szemben. ","shortLead":"„A kimerültség egy spektrum, és a kiégés ennek a spektrumnak a legszélső végén van.” Sokan hiszik azt, hogy régen...","id":"20250430_kimerultseg-kieges-tortenelem-irodalom-konyvajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e45fa35-a5fa-47f8-9716-809f716e4697.jpg","index":0,"item":"45fc99de-a813-4cc4-ab76-070e3cce549c","keywords":null,"link":"/360/20250430_kimerultseg-kieges-tortenelem-irodalom-konyvajanlo","timestamp":"2025. április. 30. 19:30","title":"Lelki apokalipszis most és mindörökké: állandó harcban a kiégéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e857a094-9331-4be1-b1d1-8114e13199ad","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Hogyan hat egy bank kibocsátáscsökkentési törekvéseire, ha egy korszerűtlen Kádár-kocka megvásárlására ad hitelt? Mennyit számít fenntarthatósági szempontból, ha csak saját működését állítja át zöldre? Mi a gond azzal, ha bankunk az orrunk alá dörgöli a vásárlásainkhoz kapcsolható kibocsátásunkat? Többek között erről is szó esik a zCast friss adásában, amelyben a pénzügyi szektor fenntarthatóságát vizsgáljuk, de bepillantunk saját zsebünkbe is.","shortLead":"Hogyan hat egy bank kibocsátáscsökkentési törekvéseire, ha egy korszerűtlen Kádár-kocka megvásárlására ad hitelt...","id":"20250430_zcast-podcast-fenntarthato-penzugyek-zold-bankolas-kh-bank-suba-levente-kibocsatascsokkentes-esg-csr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e857a094-9331-4be1-b1d1-8114e13199ad.jpg","index":0,"item":"d4876582-1a26-4299-9912-42b0e9a43b43","keywords":null,"link":"/zhvg/20250430_zcast-podcast-fenntarthato-penzugyek-zold-bankolas-kh-bank-suba-levente-kibocsatascsokkentes-esg-csr","timestamp":"2025. április. 30. 15:00","title":"zCast: A Kádár-kockára adott hiteltől a széniparig – hogyan tekerheti jól a zöldverklit egy bank?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c06f8fc-339c-45fe-990b-9d4714f24329","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy névtelen forrás szerint Julija Szviridenko ukrán gazdasági miniszter éppen úton van Washingtonba, hogy aláírja a szerződést.","shortLead":"Egy névtelen forrás szerint Julija Szviridenko ukrán gazdasági miniszter éppen úton van Washingtonba, hogy aláírja...","id":"20250430_Bloomberg-Ukrajna-USA-nyersanyag-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c06f8fc-339c-45fe-990b-9d4714f24329.jpg","index":0,"item":"af7e5ba7-3d7f-4caf-90a3-8ad369ff69c6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_Bloomberg-Ukrajna-USA-nyersanyag-megallapodas","timestamp":"2025. április. 30. 14:40","title":"Bloomberg: Ukrajna „órákon belül” aláírja a nyersanyagokat érintő megállapodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Vasúti már van.","shortLead":"Vasúti már van.","id":"20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef.jpg","index":0,"item":"8627e217-b297-4ff0-893a-bc3251f94a13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","timestamp":"2025. április. 30. 15:41","title":"Közúti híd épül Oroszország és Észak-Korea között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955","c_author":"Gyükeri Mercédesz - Nyusztay Máté","category":"gazdasag","description":"Az árstop teljes kivezetése óta 10 százalékot drágultak az élelmiszerek, az infláción pedig legfeljebb szépségtapasz lehet bármilyen kormányzati intézkedés. Ha ugyan.","shortLead":"Az árstop teljes kivezetése óta 10 százalékot drágultak az élelmiszerek, az infláción pedig legfeljebb szépségtapasz...","id":"20250430_vasarnapi-ebed-aprilis-nagy-marton-arresstop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955.jpg","index":0,"item":"0b777fe5-032c-4ae8-ac3f-22da426cd160","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_vasarnapi-ebed-aprilis-nagy-marton-arresstop-ebx","timestamp":"2025. április. 30. 16:00","title":"Nagy Márton se elég arra, hogy megállítsa az étolaj árát – ez a HVG áprilisi bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán nem beszélt a rádióban.","shortLead":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán...","id":"20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"ca46dfbb-f37c-4351-a7e3-2dfc3900c4a5","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","timestamp":"2025. május. 02. 11:31","title":"Orbán telefonos segítséget kért a rádióinterjú előtt – furcsa, hogy kitől és rejtély, hogy miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A cégautó-különszámnak nyilatkozó gépjárműflottát üzemeltető cégek képviselői szerint a frissen fölvett munkatársak jelentik a nagyobb kockázati tényezőt, ők törik össze gyakrabban a céges autót. A Johnson and Johnson (J&J) magyarországi leányvállalata például 2003-ban regisztrálta, hogy a balesetek több mint felét a mintegy 10 százalék új munkavállaló okozta. Ennek nyomán a frissen felvett területi képviselőket azóta először is beíratják vezetéstechnikai gyakorlatra, majd városi–országúti forgalmi tréningre küldik, amelyet videóra vesznek, és a felvétel alapján az oktató segítségével kielemeztetik velük tipikus vezetési hibáikat. Későbbi tréningeken aztán ellenőrzik, hogy a munkatárs képes volt-e megszabadulni rossz beidegződéseitől.
A cégek által gyakran őszre időzített vezetéstechnikai tréningeken az autóvezető előre felkészülhet olyan helyzetekre, amelyekkel nem átlagos időjárási körülmények és útviszonyok közepette találkozhat majd. Vizes műgyanta borítás szimulálja például a tükörjeget, egy rántópad pedig a kocsi hátsó tengelyét dobja odébb egy méterrel. A sofőr kipróbálhatja, melyik helyzetből szabadulhat gázadással, melyikből fékezéssel, hogyan kerülheti el a pánikhelyzetet, miként gyorsíthatja reakcióját, amikor a gépkocsi irányíthatatlanná válik. E gyakorlat lassan bekerül a céges csapatépítő foglalkozások repertoárjába, s néha maguk a munkavállalók igénylik – a cég pénzén – a tréninget.
„Nekünk nem az a fontos, hogy egy baleset utóbb jogilag tisztázható legyen, hanem hogy a tréningünkön részt vevő majd mindent megtegyen az elkerülésére” – körvonalazza a Safe Drive autóstréner-központ filozófiáját Hernádi Zsuzsa vezető. Az oktatáshoz ők is négy kamerával felvett filmet használnak, amelyet visszajátszanak a tréningen részt vevő munkatársnak. Az esetvideón például világosan látszik, hogy a volán mögött ülő munkatárs vonásai kezdettől feszültek, egy elévágó gépkocsira aztán első reakcióként rávillog, s csak utána fékez. „Arra tanítjuk az autóvezetőt, hogy ilyen helyzetekben ne a megtorlással legyen elfoglalva, hanem az óvintézkedésekkel” – mondja az oktató.
Javuló bónuszbesorolás
A 190 járműből álló flottát fenntartó J&J az amerikai központjától átvett mutatót használ a baleseti gyakoriság mérésére, az 1 millió megtett mérföld alatt történt balesetek számát. „1998-ban még 19 baleset jutott 1 millió mérföld megtett útra, mára hatra csökkent a számuk” – mondta HVG Cégautónak Kovács Zoltán, a vegyipari cég flottamenedzsere. A cég nemcsak a friss munkatársakat küldi tréningre, hanem azt is, aki karambolozik: trénerrel együtt ültetik egy autósiskola bekamerázott autójába, s utána a felvett videó alapján kielemzik a munkatárs valós forgalmi helyzetekben tanúsított magatartását. „A folyamatosan csökkenő balesetszám a bónuszrendszerben a cégautóra kötött biztosítás díját évi akár 4-5 százalékkal is csökkentheti, ezzel lényegében megtérül a befektetés” – szögezi le a flottamenedzser. Az autóvezetői tréningek bevezetésével magyarázza a száz gépjárműből álló flottát fenntartó Lilly gyógyszercég HR-vezetője, Balázs Gábor is, hogy a kilencvenes évek végén még évi egy-két totálkáros balesetük volt – súlyos személyi sérülésekkel –, 2008-ban és 2009-ben viszont már egy sem.
Önrésztérítés
A munkatársak saját hibás baleseteit a cégautó-különszám által megkérdezett vállalatoknál hasonlóan szankcionálják: évente egy okozott karambol utáni javítás költségeit fedezi a cég, illetve az ezt követő vezetői tréning árát is, ha a vétkest erre is kötelezik. A J&J-nél a második okozott karambolnál a vétkesnek 50 ezer forintig be kell szállnia a biztosítási önrészbe, a harmadiknál pedig 100 ezer forintig, és ekkor már a tréninget is ő fizeti.
Toleranciaküszöbre több változat is van. A Lillynél például az önhibás balesetek elévülési ideje 24 hónap vagy 80 ezer megtett kilométer. Annál szokatlanabb a Dupont módszere: Kovács Gyula kereskedelmi igazgató 18 év alatt egyszer ütközött, s bár a rendőrség vétlennek találta, a Dupont-központ – az ilyen esetekben a balesetes munkatárs és főnöke által kötelezően elkészítendő beszámolóból tájékozódva – úgy ítélte meg, a baleset elkerülhető lett volna, ezért figyelmeztették, s tréningre küldték.
Napokig tartó papírmunka és beszámoltatás követ minden koccanást a Dupont-nál. „Kollégáink, illetve feletteseik egymást is ellenőrzik. Az utas munkatársnak kötelessége megfigyelni a másik vezetését, s elmondani neki, hogy miben kellene fejlődnie” – írja le az igazgató a cégdrillt. Havonta egyszer csapatgyűlésen beszélik meg egymással a rázós helyzeteket s azok lehetséges megoldását. Aki bizonyíthatóan szándékosan vét a közlekedési szabályok ellen, vagyis például nem csatolja be a biztonsági övét, telefonál vezetés közben (akár kihangosítóval is, a cégnél ugyanis az is tilos), azt azonnal elbocsátják.
A vezetéstechnikai tréning egyelőre főleg a multiknál gyakorlat (ők rendszerint beszámolót kötelesek küldeni anyavállalatuknak a balesetekről és azok következményeiről). Az üzemanyag-takarékossági tréningek pedig még a káresemény-megelőzésre szolgáló oktatások számától is elmaradnak. Pedig mint a több száz autós flottát üzemeltető Coca-Colánál a HVG Cégautó 2010 megtudta, az üzemanyag-takarékossági foglalkozásoknak köszönhetően autóik 100 kilométeren átlagosan fél literrel kevesebbet fogyasztottak, mint azelőtt.
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.
Négy forinttal nő mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától - erősítették meg piaci forrásból a holtankoljak.hu értesülését. Így a benzin országos átlagos ára 340 forintra, míg a gázolajé 322 forintra nő.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.
Új GPS flottakövető rendszert vezetett be 163, leginkább 24 tonnás hűtőkamionjaiban az élelmiszer és FMCG termékek hazai szállításában piacvezető Szemerey Transport Kft., így a szállított árumennyiség csaknem 80 százaléka utazik teljes felügyelet alatt.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.