szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az autó kilométerórája úgy méri a sebességet, hogy a kerekek fordulását számolja, a kerékátmérőből megállapítja a...

Az autó kilométerórája úgy méri a sebességet, hogy a kerekek fordulását számolja, a kerékátmérőből megállapítja a megtett távolságot és elosztja az idővel. Hogy ezt milyen pontosan teszi, törvény szabályozza: a német KRESZ értelmében a kilométeróra sosem mutathat kevesebbet, inkább többet: maximum 10 százalékkal mutathat többet, mint a valós sebesség, továbbá még egyszer négy kilométert óránként – például 100 km/ órás sebességnél legfeljebb 114-et mutathat.

Ezt a toleranciahatárt nem merítik ki teljesen a gyártók, azonban a kilométeróra mindig egy kevéssel többet mutat. A kerékátmérő is lehet különböző, pl. amikor a gumik lekopnak. A navigációs készülékeknél nincs ilyen előírás, egyszerűen a lehető legpontosabban adja meg az autó sebességét.

Mennyire pontos ez? Két GPS-re alkalmazott mérési módszer létezik: vagy a távolság / idő formulával vagy a szatellit jelek Doppler-elve alapján. Hogy melyik módszert alkalmazza az adott navigációs készülék, nem látszik a készülék külsején. Azonban ez nem is fontos, mivel mindkét módszer kevesebb, mint egy kilométer per órás eltérést hordoz magában, még akkor is, ha az optimális négy szatellit jel helyett csak három fogható.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!