szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1. Ne melegítse álló helyzetben a motort!

1. Ne melegítse álló helyzetben a motort! A modern autókkal még a legnagyobb télben is közvetlenül a motor beindítását követően útnak indulhat. Ha a motort ekkor nem pörgeti rögtön magas fordulatszám-tartományokig, nem csupán a környezet terhelését, hanem autója üzemanyag-fogyasztását is jelentősen visszafoghatja. Már azzal is üzemanyagot takarít meg, ha biztonsági övét még a motor beindítása előtt bekapcsolja.

2. Vezessen előrelátóan! Aki szinte változatlan tempóval közelít a piros lámpához, majd hirtelen intenzíven fékez, zöldnél pedig teljes gázzal gyorsít, jóval gyakoribb vendég a töltőállomásokon, mint az adott közlekedési helyzethez illő sebességgel közlekedő autóstársa.

3. Már rövid megállások során is állítsa le a motort! Aki például lezárt vasúti sorompók előtt, vagy akár a legrövidebb megállások során is leállítja a motort, nem csupán a környezetet, hanem pénztárcáját is nagyban kíméli. Egyes városokban kiegészítő lámpák jelzik, meddig tart még a piros fázis. A túl gyakori indítások következtében tönkremenő önindítótól való félelmek teljességgel alaptalanok, e technikákat ma már több tízezer indítási folyamatra méretezik.

4. Kerülje a magas fordulatszám-tartományokat! Minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kedvezőbb az üzemanyag-fogyasztása. Indulást követően lendületesen kapcsoljon fel mindaddig, amíg el nem éri kívánt haladási sebességét. A legmagasabb fokozatban közlekedve nemcsak autója zajszintjét, hanem károsanyag-kibocsátását és tüzelőanyag-fogyasztását is visszafoghatja.

5. Közlekedjen kiegyensúlyozott tempóban! Az indokolatlan gyorsítások tekintélyes mennyiségű üzemanyagot emésztenek fel. A legkényelmesebben a sebességtartó automatikával (tempomat) autózhat, amelynek hátránya, hogy nem tud gondolkodni.

6. Igazítsa sebességét a domborzati viszonyokhoz! A hegyes-völgyes vidékeken már a lejtőn haladva gondoljon arra, hogy olyan sebességet érjen el, amely a következő emelkedőre hajtva is kellő lendületet biztosít autója számára. A motor ekkor alacsonyabb teljesítményigénnyel szembesülve, jóval takarékosabban üzemelhet.

7. Ügyeljen a megfelelő gumiabroncs-légnyomásra! A túl alacsony légnyomás a gumiabroncsok jelentős deformációjához vezet, ami nem csupán futásteljesítményüket korlátozza, hanem az üzemanyag-fogyasztást is akár tíz százalékkal megemelheti. Amennyiben a gumiabroncsaihoz előírt nyomásértékeket mintegy 0,2 barral túllépi, még a biztonság kárára kötött kompromisszumok nélkül érheti el a legalacsonyabb fogyasztást. A durva mintázatú téli gumiabroncsok fokozott gördülési ellenállásuk eredményeképpen eleve megnövelik az üzemanyag-fogyasztást.

8. Ne cipeljen felesleges terheket! Aki csomagtartójában a hétvégi grillparti sörrekeszeivel furikázik, feleslegesen füstöli el pénzét. Száz kilogramm többlettömeg autótól függően 100 kilométerenként akár 0,7 literrel is növelheti az üzemanyag-fogyasztást.

9. Ne növelje indokolatlanul autója légellenállását! A tetőn hagyott kerékpár- vagy síléctartók használaton kívül csupán felesleges üzemanyag-pusztítók. Ha túrái során tetőboxot szerel autójára, sebességtől függően akár húsz százalékkal is megemelkedhet járműve üzemanyag-fogyasztása.

10. Használja átgondoltan légkondicionáló berendezését! A teljes terheléssel üzemeltetett légkondicionáló a felső középkategóriájú modellekben 100 kilométerenként akár két literrel is megemelheti az üzemanyag-fogyasztást. Az orvosok eközben az akut meghűlés veszélyére hívják fel a figyelmet, amennyiben a belső hőmérséklet több mint hat fokkal eltér a külsőtől. Lehúzott ablakokkal autózva csupán jelentéktelen mértékben csökkenthető a belső hőmérséklet, az üzemanyag-fogyasztás azonban még a légkondicionáló berendezés használatánál is magasabbra kúszhat. A helyzetet a kényelem huzat és intenzív szélzajok eredményezte csökkenése rontja tovább.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!