Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74e0d126-52e0-4bc3-a8f7-b2661014a9c8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha nem lett volna elég az egyik baj, gyorsan jött a következő.","shortLead":"Ha nem lett volna elég az egyik baj, gyorsan jött a következő.","id":"20250303_Osszetort-autojuk-mellett-inteztek-varatlan-folytatas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74e0d126-52e0-4bc3-a8f7-b2661014a9c8.jpg","index":0,"item":"a945d063-8678-4cc6-babc-c03f8dfbf5a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_Osszetort-autojuk-mellett-inteztek-varatlan-folytatas-video","timestamp":"2025. március. 03. 07:36","title":"Összetört autójuk mellett intézték a papírmunkát, amikor jött a váratlan folytatás – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Háborúban másképp kell felöltözni, de az egyenruháikat mind méltósággal viselik – üzenték az amerikai elnöknek.","shortLead":"Háborúban másképp kell felöltözni, de az egyenruháikat mind méltósággal viselik – üzenték az amerikai elnöknek.","id":"20250304_donald-trump-volodimir-zelenszkij-oltony-provokacio-csattanos-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0.jpg","index":0,"item":"7dd860a4-7ef2-401b-b74d-b6c601c8287c","keywords":null,"link":"/elet/20250304_donald-trump-volodimir-zelenszkij-oltony-provokacio-csattanos-valasz","timestamp":"2025. március. 04. 12:08","title":"Csattanós választ adtak az ukránok Trump öltönyös kötekedésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon egy kézzelfoghatóbb megoldással állt elő a Magyar Telekomot is birtokló Deutsche Telekom. A Magenta AI a telekomos készülékeken fut majd, az operációs rendszerbe hegesztve segíti a felhasználókat különféle élethelyzetekben.","shortLead":"A tavaly, szintén Barcelonában bemutatott appmentes koncepciótelefon után az idei MWC technológiai kiállításon...","id":"20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86758567-b25f-4813-956e-b8ca50bc8d2f.jpg","index":0,"item":"45097023-ded1-4ab9-8c97-41ef3f68dbf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_deutsche-telekom-magenta-ai-phone-mesterseges-intelligencia-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 17:28","title":"A Telekom előállt az idei legnagyobb újdonságával, a Magenta AI-tól nagyon sokat vár a szolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több fronton is ijeszteget a Fidesz frakcióvezetője, de nem igazán derül ki, hogy mely területeken várhatóak a szerinte “brutális” törvények. ","shortLead":"Több fronton is ijeszteget a Fidesz frakcióvezetője, de nem igazán derül ki, hogy mely területeken várhatóak a szerinte...","id":"20250302_Kocsis-Mate-Iszonyatosan-fajdalmas-brutalis-jogszabalyok-jonnek-keszuljon-fel-mindenki-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a.jpg","index":0,"item":"203b0e0b-d6fe-4f83-8a1a-7e6365a99d20","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Kocsis-Mate-Iszonyatosan-fajdalmas-brutalis-jogszabalyok-jonnek-keszuljon-fel-mindenki-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 22:23","title":"Kocsis Máté: Iszonyatosan fájdalmas, brutális jogszabályok jönnek, készüljön fel mindenki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9788731-e6cb-4072-881e-3a698ccf4f6d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hétfőn írtuk meg, hogy a kormány fogja – közpénzből – megmenteni a szombathelyi Haladás VSE-t, miután a Vas megyei főispán ezt hálálkodva bejelentette. Az aznap este megjelent Magyar Közlönyben már meg is jelent két kormányhatározat, az egyikből pedig kiderült, mennyit szánnak „rendkívüli intézkedésként” a vidéki klubnak a közpénztartalékból.","shortLead":"Hétfőn írtuk meg, hogy a kormány fogja – közpénzből – megmenteni a szombathelyi Haladás VSE-t, miután a Vas megyei...","id":"20250304_Az-Orban-kormany-470-millioval-tolja-meg-a-szombathelyi-sportklubot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9788731-e6cb-4072-881e-3a698ccf4f6d.jpg","index":0,"item":"88a70049-54fd-4cc9-996f-c5bbdbef242c","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Az-Orban-kormany-470-millioval-tolja-meg-a-szombathelyi-sportklubot","timestamp":"2025. március. 04. 08:08","title":"Már itt is a döntés: az Orbán-kormány 470 millióval tolja meg a szombathelyi sportklubot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ecec159-b1a7-48d2-bf8d-257cf2ab3638","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ez a hét páratlanul fontos a háború utáni történelemben, mert hosszú időkre meghatározza a földrész sorsát. Most derül ki ugyanis, hogy képes-e a kontinens a saját jogán geopolitikai tényező lenni, vagy pedig marad gazdasági tömörülés, tényleges politikai befolyás nélkül.","shortLead":"Ez a hét páratlanul fontos a háború utáni történelemben, mert hosszú időkre meghatározza a földrész sorsát. Most derül...","id":"20250304_lapszemle-newsweek-trump-ukrajna-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ecec159-b1a7-48d2-bf8d-257cf2ab3638.jpg","index":0,"item":"8b9f690a-498a-48c5-aa4c-5f46d2cc2f26","keywords":null,"link":"/360/20250304_lapszemle-newsweek-trump-ukrajna-eu","timestamp":"2025. március. 04. 07:30","title":"Európa számára az igazság pillanata nem csupán Ukrajnáról szól – a Newsweek elemzése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetése átvilágította a kamara eddigi tevékenységét, így derült ki Parraghék mulasztása.","shortLead":"A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetése átvilágította a kamara eddigi tevékenységét, így derült ki Parraghék...","id":"20250303_Matolcsynak-het-evvel-ezelott-odaiteltek-egy-dijat-amit-eddig-nem-adtak-at-neki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02.jpg","index":0,"item":"1896e71b-f8f2-45b7-b3bf-6ff8ef2d8291","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Matolcsynak-het-evvel-ezelott-odaiteltek-egy-dijat-amit-eddig-nem-adtak-at-neki","timestamp":"2025. március. 03. 13:29","title":"Matolcsynak hét évvel ezelőtt odaítéltek egy díjat, amit eddig nem adtak át neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dfd6570-bfb2-4ff0-a75d-66f4b493833c","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"Milyen felnőtt lesz azokból a gyerekekből, akiknek sohasem kellett felelősséget vállalniuk, mert a szüleik lépten-nyomon kiszolgálták őket? És mi lesz azokkal a felnőttekkel, akiket érzelmi zsarolással és bűntudatkeltéssel kötnek magukhoz a szüleik? Interjú Bibók Bea pszichológussal, az Ellopott felnőttkor című kötet szerzőjével.","shortLead":"Milyen felnőtt lesz azokból a gyerekekből, akiknek sohasem kellett felelősséget vállalniuk, mert a szüleik...","id":"20250302_bibok-bea-pszichologus-ellopott-felnottkor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dfd6570-bfb2-4ff0-a75d-66f4b493833c.jpg","index":0,"item":"44fa5049-540b-461e-b108-849914cf2baf","keywords":null,"link":"/360/20250302_bibok-bea-pszichologus-ellopott-felnottkor-interju","timestamp":"2025. március. 02. 19:30","title":"Amikor egy családban mindenki amiatt szorong, hogy baj lesz - Bibók Bea pszichológus visszatartó szülőkről, infantilizált felnőttekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tesztautó prototípus volt, de nagyszériás. Nem lehet másképp nevezni, hisz legalább 200 van belőlük, és hamarosan újabbak állnak forgalomba. Amerikában bárki lízingelheti, Európában egy-két éven belül újabb cégek vásárolnak flottájukba tüzelőanyag-cellás Mercedest. Csak ott érdemes a 800-1000 ezer dolláros havidíjat kiperkálni, ahol hidrogénkút is van, Los Angelesben 5, Berlinben 3, Hamburgban, Stuttgartban, Münchenben, Frankfurtban egy-egy helyen lehet tankolni. De van kút Hollandiában, Görögországban, Olaszországban, Svájcban, Izlandon, Ausztriában és Spanyolországban is.
További képek a galériában
bcs
Meglepő az volt benne, hogy látszólag semmi meglepetéssel nem szolgál. Csak navigációs kijelzőn mutatott energiaáramlás, a fordulatszámmérőt helyettesítő teljesítménymérő, a hangtalan indítás jelzi, hogy különleges autóban ülünk. A környezetbarát jármű teljesen alkalmas a mindennapi használatra, energiaszükséglete átszámítva 2,8 kilogramm benzinnek felel meg. Ha forintban nézzük, már nem olyan rózsás a helyzet. A B-osztály 0,97 kilogramm hidrogént eszik átlagosan 100 kilométerenként. Németországban a hidrogén kilóját 9 euróért mérik, tehát 2444 forintból teszünk meg 100 kilométert. Ugyanennyi pénzért 6-7 liter benzint kapunk. A terv az, hogy 2015-re 5 euró alá szorítsák le a hidrogén árát.
bcs
A szendvicspadlós építésnek köszönhetően, az utasok kényelmét semmi nem csorbítja, a padló alatt elfér az űrtechnika. Az egyik utas, egy kínai újságíró nehezen akarta megérteni, hogy minden B-osztály ilyen magas, azt hitte, csak a tüzelőanyag-cella miatt emelték meg. A tesztelt autóban lévő tüzelőanyag-cella 40 százalékkal kisebb, mint az elődmodell A-osztály F-Cellben használt, 30 százalékkal erősebb, miközben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt.
Villanymotorjának maximális teljesítménye 100 kW/136 LE, nyomatéka 290 newtonméter. Átlagos teljesítménye 95 lóerő. Hatótávja 385-400 kilométer. A villanymotor az első tengelyt hajtja, a szervokormány és az légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású, ezek működtetéséről a lítium-ion akkumulátor gondoskodik. Ezt fékezési energiával töltjük, de sokszor, ha a rendszer szükségesnek tartja, a tüzelőanyag-cella is rátölt.
bcs
A technológia nagy hátránya, hogy nehéz, a B-osztály tömege üresen 1809 kiló. Ennek ellenére jól megy az autó, nulláról száz kilométer/órás tempóra 11 másodperc alatt jut el, a nyomaték már nulla fordulattól rendelkezésre áll. Végsebessége 170 kilométer/óra.
A hidrogéntartály és a tüzelőanyag-cellák nem vesznek el helyet az autóból, a lítium-ionos akkumulátorok ellenére továbbra is 416 literes a csomagtartó. Ez utóbbi 35 kW teljesítményű és 1,4 kWh kapacitású. Az autó -25 fokos hidegben is elindul, annál alacsonyabb hőmérsékleten nem működik. Újratöltése 700 baros kútnál 3 percet vesz igénybe, 3,7 kilogramm sűrített hidrogéngáz fér a tartályba.
[[ Oldaltörés (Hogy működik? ) ]]
A tüzelőanyag-cellás technológia elektromos áramot és hőt termel egy elektrokémiai folyamat során, amely a cellákban a tartályból vett hidrogén és a légkörből nyert oxigén között játszódik le. A reakció mellékterméke víz, a kipufogón csak ez távozik, gőz formájában. Az így keletkezett energia hajtja meg az autót a villanymotor segítségével.
bcs
A rendszer részei: 1) tüzelőanyag-cellák (egymás után összekapcsolva, valójában galvánelemek). A rendszer lelke egy protonáteresztő membrán (elektrolit), amely elválasztja a hidrogént (az anódon halad át) és az oxigént (a katódon halad át). A katalizátor szerepét platinaréteg tölti be. Ez utóbbi pozitív töltésű protonokra (hidrogén-ion), illetve negatív töltésű elektronokra bontja szét a hidrogén atomokat. A protonok áthatolnak a tizedmilliméter vastagságú membránon, és az oxigénnel vizet alkotnak. Az elektronok nem jutnak át, ezeket visszatartják. Az elektronok többlete az egyik oldalon és hiánya a másikon eredményezi az elektronok mozgását a pólusok, az anód és a katód között, azaz elektromos áram jön létre.
2) gáztartály: 3 tartályban tárolja az autó a nagy nyomáson (700 bar) összesűrített hidrogéngázt.
3) akkumulátor: a lítium-ion elem tárolja az elektromosságot és segít a kigyorsításban. A tüzelőanyag-cella és a fékezési energia visszavezetése révén töltődik.
4) villanymotor: nagy nyomatékú elektromotor, amelyet a tüzelőanyag-cellákban előállított áram és az akkumulátorban tárolt áram hajt meg.