Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c79b33e-b08e-48a5-a903-ec7c2f83369d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nép Pártján politikusának tetszik az előrehozott választás ötlete.","shortLead":"A Nép Pártján politikusának tetszik az előrehozott választás ötlete.","id":"20250101_Jakab-Peter-uzent-Magyar-Peternek-elorehozott-valasztas-osszefogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c79b33e-b08e-48a5-a903-ec7c2f83369d.jpg","index":0,"item":"3c547197-489a-4db4-8a9c-7642d42a74c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Jakab-Peter-uzent-Magyar-Peternek-elorehozott-valasztas-osszefogas","timestamp":"2025. január. 01. 16:15","title":"„Nem kell szeretni egymást, de össze kell dolgozni” – Jakab Péter üzent Magyar Péternek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei vannak a túlfogyasztásnak? – erről szól a Netflix dokumentumfilmje, amelyben jelentős szerepet kap a mesterséges intelligencia.","shortLead":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei...","id":"20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196.jpg","index":0,"item":"80f59c90-82c1-4821-a8a2-66261e5a6e6d","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","timestamp":"2025. január. 02. 19:30","title":"Higgyünk MI-Sachának? Nem tesz jót a Netflix kreatív filmjének a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb13ff6e-8400-4fa6-bd90-7f46a0ce61b2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A 42 éves férfi meghalt a támadásban.","shortLead":"A 42 éves férfi meghalt a támadásban.","id":"20250101_Azonositottak-a-New-Orleans-i-tomeggyilkost-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb13ff6e-8400-4fa6-bd90-7f46a0ce61b2.jpg","index":0,"item":"efdb5155-328e-48af-8fce-5fae5f83a69e","keywords":null,"link":"/vilag/20250101_Azonositottak-a-New-Orleans-i-tomeggyilkost-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 18:38","title":"Azonosították a New Orleans-i tömeggyilkost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","shortLead":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","id":"20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72.jpg","index":0,"item":"7a58afe6-6082-4ee8-a6ef-c05525fef832","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","timestamp":"2025. január. 02. 10:49","title":"Kínai autóról áradozik a Volkswagen elbocsátott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","shortLead":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","id":"20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522.jpg","index":0,"item":"a48e89ef-63eb-4041-8eca-71d3eff14cab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","timestamp":"2025. január. 02. 20:20","title":"Terjeszkednek a kínai autógyárak, Egyiptomból jönnek majd az MG-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki. Nem mellesleg: 1000 feltöltés és lemerítés után majdnem 20 százalékkal nagyobb marad a kapacitása, mint a mostani akkumulátoroké.","shortLead":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki...","id":"20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c.jpg","index":0,"item":"e253553e-bb79-4b55-9c24-cf814473b9e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","timestamp":"2025. január. 02. 11:03","title":"Újfajta akkumulátor kerülhet a mobiljába, tovább bírja, és kevésbé lesz tűzveszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak furcsaságokra, például térdröntgenből következtetni a páciens sörivási szokásaira.","shortLead":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak...","id":"20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5.jpg","index":0,"item":"7cfdf518-e7ca-4717-ac6f-33cb724922ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","timestamp":"2025. január. 01. 12:03","title":"Térdröntgenből meg lehet mondani, hogy ivott-e valaki sört","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ésszerű döntés, ha középszerű új helyett valaki 2-3 éves prémium autót néz ki magának, az esetek többségében ugyanis...
Ésszerű döntés, ha középszerű új helyett valaki 2-3 éves prémium autót néz ki magának, az esetek többségében ugyanis ebben az időszakban a legjelentősebb az ebbe a kategóriába tartozó modellek értékvesztése. Vásárlásnál nem árt azonban fokozottan odafigyelni az autók előéletére, a leellenőrizhető tulajdonosi- és szervizháttér sok kellemetlenségtől megkímélheti a laikus érdeklődőt.
Számos márka kínál bevizsgált, garanciával rendelkező használt autókat, ilyen például a BMW Premium Selection, a Weltauto (Audi, Skoda, Seat, VW), a G2 (Opel, Saab, Chevrolet, Cadillac) vagy a Mercedes Jahreswagen programja. Az esetek többségében az utóbbi helyeken kínált autók csupán néhány évesek, a futásteljesítményük igazolt, állapotfelmérő lappal is rendelkeznek, így kisebb kockázatot vállalunk, ha e cégek repertoárjából csemegézünk.
am/Biró Milán
Akár kereskedésből, akár magányszemélytől vásárolunk, van néhány jó tanács, amelyet minden esetben érdemes megfogadni. Mindig vigyük el a kiszemelt példányt szakszervizbe, ahol kérjünk állapotfelmérést, méressük meg a festék rétegvastagságát korábbi törésekből eredő, helyreállított felületek után kutatva.
Amennyiben a szerviz végzett a jármű bevizsgálásával, és találtak javítandó pontokat, akkor kérdezzünk rá a feltárt hibák költségvonzatára – ez az összeg vagy ennek egy része akár le is alkudható a vételárból. Az állapotfelmérés elvégzésének díja a legtöbb helyen 10-15 000 forint között mozog, nem érdemes ezt a lépést kihagyni egy sokmilliós vételnél.
Ajánlott alaposan körüljárni a kiszemelt négykerekűt, nem kell ahhoz autószerelői végzettség, hogy néhány egyszerű, de adott esetben költséges hibát, kopásból eredő cserét észrevegyünk. Figyeljük meg alaposan a lámpák, a lökhárító és a motorházfedél illesztési vonalait – a hézagoknak egyenletesnek kell lenniük, a jelentős eltérések koccanásra, törésre engednek következtetni. Nyissuk ki a motorháztetőt, ellenőrizzük a karosszériaelemeket tartó csavarfejeket, melyeket a gyárban szintén lefújtak, javítás, elem leszerelés esetén itt biztosra vehető, hogy lepattogzott a festék. Figyeljünk a szélvédőre, keressünk kavicsfelverődést rajta, ha repedést, apró lyukat találunk, akkor az szinte biztos, hogy a következő műszaki vizsgára ki kell cseréltetni, ennek ára általában 100 000 forint feletti összeg. Különösen drágán javítható karosszériasérülésnek számít - és nehezen is vehető észre- a küszöb deformálódása. Ha már a küszöböknél tartunk, akkor vessünk néhány pillantást a felnik- és az abroncsok állapotára is. A féloldalasan kopott futófelületi mintázat rossz futómű beállításra utalhat, a kicsi barázdamélységből adódó garnitúraváltás pedig több 100 ezres kiadást is jelenthet.
Sok a nagy futásteljesítményű, visszatekert kilométerórával meghirdetett, ugyanakkor látszatra makulátlannak tűnő felső- vagy épp luxuskategóriás típus. Akadnak árulkodó jelek, melyek eltüntetésére a tulajok, vagy a nepperek nem mindig költenek. Nézzük meg a kormány, a váltógomb és a pedálok kopottságát, árulkodó lehet a kiült vezetőülés, a kifényesedett könyöklő vagy oldalajtókárpit is. Örök szabály, hogy bármennyire is fiatal, jó állapotú az autó, sose vegyük meg próbakör nélkül! Szintén nem szakképzettség kérdése, hogy megfigyeljük a jármű egyenes futását haladás és fékezés közben, hallunk-e a futómű felől érkező búgást, a kormányműből származó recsegést, ropogást. Próbáljuk ki az összes elektromos berendezést, ablakokat, tükör- és ülésállítást. Kapcsoljuk be a lámpákat, nézzük meg, hogy az izzók jók-e, a búráknak sérülésmentesnek kell lenniük. Utóbbi helyeken gyakori a kőfelverődés és a nem szakszerű javításból eredő beázás, párásodás. Egyszerű és megszívlelendő tanács: írjuk előre össze az ellenőrizni kívánt pontokat, így a helyszínen nem kell töprengenünk, hogy mi az, amit feltétlenül át szeretnénk nézni.
Vezetett szervizkönyvvel, állapotfelmérő lappal a zsebünkben - és némi odafigyeléssel- korrekt állapotú autót kaphatunk. Azonban a körültekintő kiválasztás sem zárja ki a később jelentkező nem várt hibákat, de jelentősen csökkenti azok előfordulási esélyét. Ügyes és racionális gazdasági döntés, tehát ha egy újszerű, két-hároméves járgányt választunk, ezzel a lépéssel a prémium szegmensben könnyedén 40 százalékos megtakarítást is elérhetünk.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.