szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Ésszerű döntés, ha középszerű új helyett valaki 2-3 éves prémium autót néz ki magának, az esetek többségében ugyanis...

Ésszerű döntés, ha középszerű új helyett valaki 2-3 éves prémium autót néz ki magának, az esetek többségében ugyanis ebben az időszakban a legjelentősebb az ebbe a kategóriába tartozó modellek értékvesztése. Vásárlásnál nem árt azonban fokozottan odafigyelni az autók előéletére, a leellenőrizhető tulajdonosi- és szervizháttér sok kellemetlenségtől megkímélheti a laikus érdeklődőt.

Számos márka kínál bevizsgált, garanciával rendelkező használt autókat, ilyen például a BMW Premium Selection, a Weltauto (Audi, Skoda, Seat, VW), a G2 (Opel, Saab, Chevrolet, Cadillac) vagy a Mercedes Jahreswagen programja. Az esetek többségében az utóbbi helyeken kínált autók csupán néhány évesek, a futásteljesítményük igazolt, állapotfelmérő lappal is rendelkeznek, így kisebb kockázatot vállalunk, ha e cégek repertoárjából csemegézünk.

am/Biró Milán



Akár kereskedésből, akár magányszemélytől vásárolunk, van néhány jó tanács, amelyet minden esetben érdemes megfogadni. Mindig vigyük el a kiszemelt példányt szakszervizbe, ahol kérjünk állapotfelmérést, méressük meg a festék rétegvastagságát korábbi törésekből eredő, helyreállított felületek után kutatva.

Amennyiben a szerviz végzett a jármű bevizsgálásával, és találtak javítandó pontokat, akkor kérdezzünk rá a feltárt hibák költségvonzatára – ez az összeg vagy ennek egy része akár le is alkudható a vételárból. Az állapotfelmérés elvégzésének díja a legtöbb helyen 10-15 000 forint között mozog, nem érdemes ezt a lépést kihagyni egy sokmilliós vételnél.

Ajánlott alaposan körüljárni a kiszemelt négykerekűt, nem kell ahhoz autószerelői végzettség, hogy néhány egyszerű, de adott esetben költséges hibát, kopásból eredő cserét észrevegyünk. Figyeljük meg alaposan a lámpák, a lökhárító és a motorházfedél illesztési vonalait – a hézagoknak egyenletesnek kell lenniük, a jelentős eltérések koccanásra, törésre engednek következtetni. Nyissuk ki a motorháztetőt, ellenőrizzük a karosszériaelemeket tartó csavarfejeket, melyeket a gyárban szintén lefújtak, javítás, elem leszerelés esetén itt biztosra vehető, hogy lepattogzott a festék. Figyeljünk a szélvédőre, keressünk kavicsfelverődést rajta, ha repedést, apró lyukat találunk, akkor az szinte biztos, hogy a következő műszaki vizsgára ki kell cseréltetni, ennek ára általában 100 000 forint feletti összeg. Különösen drágán javítható karosszériasérülésnek számít - és nehezen is vehető észre- a küszöb deformálódása. Ha már a küszöböknél tartunk, akkor vessünk néhány pillantást a felnik- és az abroncsok állapotára is. A féloldalasan kopott futófelületi mintázat rossz futómű beállításra utalhat, a kicsi barázdamélységből adódó garnitúraváltás pedig több 100 ezres kiadást is jelenthet.

Sok a nagy futásteljesítményű, visszatekert kilométerórával meghirdetett, ugyanakkor látszatra makulátlannak tűnő felső- vagy épp luxuskategóriás típus. Akadnak árulkodó jelek, melyek eltüntetésére a tulajok, vagy a nepperek nem mindig költenek. Nézzük meg a kormány, a váltógomb és a pedálok kopottságát, árulkodó lehet a kiült vezetőülés, a kifényesedett könyöklő vagy oldalajtókárpit is. Örök szabály, hogy bármennyire is fiatal, jó állapotú az autó, sose vegyük meg próbakör nélkül! Szintén nem szakképzettség kérdése, hogy megfigyeljük a jármű egyenes futását haladás és fékezés közben, hallunk-e a futómű felől érkező búgást, a kormányműből származó recsegést, ropogást. Próbáljuk ki az összes elektromos berendezést, ablakokat, tükör- és ülésállítást. Kapcsoljuk be a lámpákat, nézzük meg, hogy az izzók jók-e, a búráknak sérülésmentesnek kell lenniük. Utóbbi helyeken gyakori a kőfelverődés és a nem szakszerű javításból eredő beázás, párásodás. Egyszerű és megszívlelendő tanács: írjuk előre össze az ellenőrizni kívánt pontokat, így a helyszínen nem kell töprengenünk, hogy mi az, amit feltétlenül át szeretnénk nézni.

Vezetett szervizkönyvvel, állapotfelmérő lappal a zsebünkben - és némi odafigyeléssel- korrekt állapotú autót kaphatunk. Azonban a körültekintő kiválasztás sem zárja ki a később jelentkező nem várt hibákat, de jelentősen csökkenti azok előfordulási esélyét. Ügyes és racionális gazdasági döntés, tehát ha egy újszerű, két-hároméves járgányt választunk, ezzel a lépéssel a prémium szegmensben könnyedén 40 százalékos megtakarítást is elérhetünk.

Prémium Autó 2011

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

A legjobb használt autók - 2011

A felmérésben csak az autó és az autósok biztonságára vonatkozó hibákat (futómű/kormányzás, motor/környezetvédelem...

automenedzser.hu Autó

Melyik a legjobb használt egyterű?

A GTÜ szakemberei a fék, a kormányzás, a világítás, a kipufogórendszer, a karosszéria, a motor és a futómű működéseit...

automenedzser.hu Autó

Melyik a legjobb használt terepjáró?

A GTÜ szakemberei a fék, a kormányzás, a világítás, a kipufogórendszer, a karosszéria, a motor és a futómű működéseit...

automenedzser.hu Autó

Használt autó: fiatal és drága

A fiatalodással egyenesen arányosan csökkent a megtett kilométer is, 80 990 kilométerről 78 770 kilométerre.